Șeful IPJ Constanța a demisionat. Corpul de control despre accidentul din 2 Mai: Vineri, șoferul a fost oprit chiar de șeful Serviciului Rutier Constanța. Ministrul de Interne: Desființez inspectoratul și îl vom reclădi

28 august 2023, 15:45

Declarația a fost transmisă LIVE de TVR Info și urmărită în format LIVE TEXT de StirileTVR.ro.

Principalele puncte din declarația ministrului de Interne:

  • mă voi referi exclusiv la cazul Constanța – Vama Veche
  • concluziile de la Crevedia vor fi prezentate de șeful DSU săptămâna aceasta
  • declarația de astăzi va avea mai multe puncte și va constitui baza politico-administrativă la nivelul MAI pentru o acțiune de schimbare progresivă și cuprinzătoare la nivelul întregii Poliții Române, dar și la nivelul centralei Ministerului Afacerilor Interne
  • precizez că personal am lăsat toată independența Corpului de control în efectuarea controlului; șeful Corpului de control nu este numit de mine, nu l-am cunoscut până să ajung în minister și nu am comunicat cu dânsul direct sau indirect pe toată durata efectuării controlului până când a predat raportul
  • niciuna din concluziile sau propunerile raportului ori din considerațiile pe care le voi face și deciziile pe care le voi anunța nu pot și nu vor înfrânge principiul de bună credință și principiul prezumției de nevinovăție
  • la data de 18 august 2023, ora 21.40, numitul făptuitor aflat la volanul unui autoturism a fost oprit în trafic în municipiul Constanța de către un comisar șef de poliție – șeful Serviciului Rutier Constanța
  • raportul Corpului de control constată și susține că la acest moment au fost încălcate norme care stabilesc că trebuia aplicată sancțiunea contravențională pentru lipsa semnului distinctiv de începător a conducătorului auto, având în vedere că șoferul avea o vechime mai mică de un an de la dobândirea permisului
  • de asemeni, au fost încălcate prevederi legale care dispuneau ridicarea plăcuțelor de înmatriculare ale autoturismului verificat
  • la data de 19 august 2023, la 00.40, s-a recepționat un apel SNUAU 112, apel în care se făceau mențiuni cu privire la modalitatea neobișnuită în care era condus autovehiculul pe drumurile publice, din două declarații menționate în raportul Corpului de control rezultând că mențiunile au fost legate de presupusă conducere sub influența băuturilor alcoolice, dar ulterior și presupus consum de droguri – deci asta a semnalat cetățeanul care a apelat 112
  • apelul a fost gestionat de către operatorul 112 Constanța, un agent șef de poliție și de dispecerul Poliției municipiului Mangalia, agent șef adjunct de poliție
  • la acest moment operativ au fost încălcate proceduri de sistem care stabilesc activități ce se vor întreprinde de către personalul poliției pentru preluare, dispecerizare și intervenție la evenimente semnalate prin SNUAU 112, precum și modalitatea de selecție și conduită a personalului cu atribuții în context
  • după preluarea apelului de urgență nu au transmis datele suplimentare echipajelor din dispozitiv obținute de la apelant
  • nu au completat toate câmpurile fișei de caz 112 și nici datele necesare privind soluționarea evenimentului, nu au raportat evenimentul conducerii
  • la data de 19 august 2023,la orele 02.35, a fost depistat în trafic auto dat în consemn – un agent de poliție în timp ce se deplasa cu autospeciala în care se mai aflau un plutonier, precum și patrula compusă dintr-un agent principal de poliție și un plutonier adjutant, în localitatea Vama Veche a depistat autoturismul rubricat cu numărul de înmatriculare comunicat prin dispecerat
  • la acest moment procedural, agentul de poliție de poliție a încălcat prevederi legale privind aceea că nu a ridicat plăcuțele de înmatriculare auto verificat, a încălcat prevederi legale întrucât cu ocazia depistării și opririi în trafic a vehiculului nu a pornit deîndată dispozitivul audio-video portabil de tip body worn camera, acesta fiind pornit în momentul în care s-a efectuat testul de alcoolemie
  • dacă șoferul nu a putut fi supus, din orice motiv, testării preliminare a prezenței în organism a unor substanțe psihoactive, era obligat să îl conducă la o unitate medicală în vederea recoltării de mostre biologice
  • la ora 02.40, după oprirea în trafic, au fost fotografiate cartea de identitate, deci numărul de înmatriculare, au fost transmise pe grupuri de WhatsApp și au fost postate – rezultatul interogării pe aceste grupuri
  • un agent și un plutonier au efectuat și controlul autoturismului, ocazie cu care în portiera stângă față au fost găsite un pachete de țigări, în interiorul căruia se afla o țigară confecționată artizanal, parțial consumată, care conținea o materie vegetală de culoare brun-verzuie, cu miros înțepător, specific canabisului,  și un blister de bromazepam conținând 4 comprimate
  • au fost încălcate prevederi legale pentru că nu au fost conduși la sediul biroului de poliție Vama Veche 2 mai și însoțitorii pasageri ai făptuitorului accidentului, deși au fost legitimați; trebuia pentru stabilirea situației de fapt
  • în jurul orei 03.00 agentul de poliție a solicitat ofițerului coordonator, subinspector de poliție, sprijin în vederea testării alcoolemiei șoferului – rezultatul testării a fost negativ, dar în continuarea activităților ofițerul coordonator a solicitat dispecerului poliției municipiului Mangalia sprijin pentru testarea șoferului cu un aparat drugest, însă dispecerul a comunicat că nu are planificat polițist rutier în cadrul Biroului Rutier Mangalia în gestiunea căruia se află un aparat drugtest
  • la acest moment operativ, potrivit Corpului de control, agentul șef adjunct de poliție a încălcat o procedură de sistem, constând în aceea că nu a raportat conducerii Poliției municipale detalii privind evenimentul semnalat și imposibilitatea testării conducătorului auto cu aparatul drugtest
  • nu a depus diligențe pentru solicitarea sprijinului formațiunilor de la IJP pentru testarea cu drugtest
  • comisarul de poliție, de asemeni, șeful Poliției municipiului Mangalia a încălcat prevederile unui ordin ministerial privind programul de lucru al polițiștilor în sensul că nu a organizat program de lucru astfel încât să asigure continuitatea serviciului polițienesc
  • activitățile procedurale s-au încheiat în jurul orelor 04.30
  • făptuitorul a părăsit sediul Poliției Vama Veche, în registrul de evidență persoane conduse la sediul Biroului Poliție Vama Veche 2 Mai a fost înregistrat, a fost consemnat faptul că a fost condus la ora 03.00 de către agentul respectiv la sediul subunității
  • la ora 05.21, a fost recepționat prin SNUAU 112 apelul prin care s-a semnalat accidentul rutier
  • apelul a fost transferat către centrul operațional IPJ Constanța, concomitent cu ascultarea colectivă realizată de către dispeceratul Poliției Mangalia
  • la 05.25 a fost transmisă sesizarea efectivelor de Poliție aflate în serviciu
  • la 05.30 dispecerul a fost informat privind depistarea făptuitorului în trafic
  • la fața locului s-a deplasat o echipă operativă din cadrul Serviciului Rutier Constanța, care a efectuat cercetarea la fața locului, l-a testat pe conducătorul auto cu aparatul drugtest rezultatul fiind pozitiv la cocaină, amfetamină și metamfetamină
  • polițiștii rutieri l-au condus pe conducătorul auto la spitalul municipal Mangalia în vederea recoltării de probe biologice de sânge și urină
  • a fost întocmit dosar penal fiindu-i atribuit număr, al Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanța, sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de ucidere din culpă
  • aceste aspecte sunt în linii mari cunoscute de opinia publică ca urmare a relatărilor din mass media
  • le-am reluat pentru că așa au fost însușite în cadrul raportului Corpului de control, document oficial
  • în ceea ce privește concluziile

cu privire la modul de intervenție al efectivelor de poliție – s-a stabilit că acesta a fost caracterizat de o serie de încălcări succesive ale normelor incidente domeniului constatării și sancționării faptelor de natură contravențională circumscrise siguranței rutiere, al constatării infracțiunilor și întocmirii actelor procedurale aferente pe fondul pregătirii profesionale precare și a lipsei de experiență, ori nerespectării cu bună știință a obligațiilor ce le reveneau polițiștilor care au asigurat și au acționat în conformitate cu cele relatate în raport

 

  • lipsa unei baze de date la nivelul MAI cu informații referitoare la valabilitatea poliței RCA nu a fost de natură să împiedice stabilirea situației de fapt
  • instructajul polițiștilor delegați nu a fost adaptat tuturor situațiilor
  • neverificarea existenței și a valabilității poliței RCA – sunt încălcate prevederi legale privind Statutul polițistului și funcționarea Poliției Române
  • capacitatea redusă de reacție și adaptare a forțelor de ordine
  • propuneri și măsuri: cercetarea prealabilă pentru neglijență în îndeplinirea sarcinilor de serviciu față de inspectorul șef de poliție județeană Constanța
  • inspectorul general va analiza și dispune cercetarea pentru neglijență – pentru mai mulți lucrători, un comisar șef, adjunct IPJ Constanța, șeful Poliției Rutiere Constanța, comisar șef poliție Mangalia, operator poliție 112
  • revizuirea unei dispoziții – stabilirea unei planificări de bază pentru anul calendaristic următor
  • elaborare plan de activități IPJ Constanța
  • actualizarea unor planuri operaționale
  • raportul surprinde la modul general și capacitatea redusă de adaptare a forțelor de poliție la noi provocări în dezvoltarea în ceea ce privește traficul de droguri în Constanța și în țară
  • am primit raportul astăzi după-amiază, l-am analizat într-o primă etapă
  • o parte din concluzii le găsesc perfect argumentate
  • unele aspecte au rămas insuficient argumentate – cauzalitatea directă între deficiențele din teren și responsabilitatea managerială a conducerii Inspectoratului la nivelul IPJ Constanța
  • singura variantă în care poate fi lămurită deplin este aprobarea acestor și sesizarea comisiilor de disciplină de la nivelul IGPR, precum și transmiterea acestui raport
  • șeful IPJ Constanța și-a înaintat raportul de încetare din funcție
  • am continuat să analizez întregul context național și local
  • am analizat punctele de vedere din mass media
  • în opinia mea se impune o resetare completă a întregului aparat de aplicare a legii din MAI
  • voi începe cu măsuri concrete, aplicate din teren
  • o voi începe din județul Constanța
  • alături de București este unul dintre cele mai dificile comunități din punct de vedere ale aplicării legii
  • găsim toate formele de criminalitate, în gulere albe, evaziune fiscală, contrabandă droguri, crimă organizată
  • cauzele sunt vechi – țin și de precaritatea educației civice
  • bătălia cu criminalitatea a fost pierdută în Constanța
  • reorganizarea de sus și până jos de IJP Constanța; întreaga structură va fi regândită; o nouă echipă managerială
  • practic desființez inspectoratul și îl vom reclădi într-o formă adaptată la realitatea infracțională din teren
  • autoritățile teritoriale de ordine publică – invit toate autoritățile să emită un raport extraordinar asupra eficienței autorităților teritoriale de ordine publică
  • voi propune Guvernului și Parlamentului legislație – măsuri care vizează conducători auto
  • obligativitate test antidrog pentru permisul de conducere; vrei carnet, test antidrog
  • noi situații pentru testare – cand în vehicul sunt identificate substanțe cu caracter psihoactiv, recipiente cu alcool desfăcute
  • instituirea măsurii de confiscare a mijloacelor auto în care conducătorul a fost confirmat pozitiv cu droguri
  • instituirea măsurii suspendării înmatriculării dacă autoturismul nu deține RCA
  • măsuri care vizează polițiștii – test antidrog la examenul medical pentru acces în MAI și anual în timpul carierei
  • obligativitate de testare în serviciu când sunt indicii
  • test poligraf dacă nu se trece testul de integritate
  • suspendare din funcție dacă refuză
  • cursuri obligatorii privind utilizarea aparatelor drugtest, etilometru, recunoașterea drogurilor și a altor substanțe psihoactive
  • elaborarea unui ghid de constatare a infracțiunilor care să fie pus la dispoziția polițiștilor
  • creșterea numerelor de drugteste
  • creșterea capacităților de expertizare a laboaratoarelor antidrog la nivelul IGPR
  • intenționez să militarizăm toate instituțiile de învățământ ale MAI
  • cursuri în școli – cu acordul părinților, testarea, dacă se manifestă comportament vizibil
  • conceptul cu care Poliția Română operează și dotările sunt depășite
  • pe fondul unui nivel de educație civilă redus în unele micro-comunități sociale, trebuie să ne adaptăm măsurile mult mai sofisticat și mult mai dur
  • voi propune legislație pentru întărirea mijloacelor legislative prin care polițistul poate să lupte cu infracționalitatea
  • lansăm un demers de restructura și de ofensivă împotriva criminalității pornind de la acest tragic accident și consecințele lui.

Potrivit surselor Știrile TVR, Institutul Național de Medicină Legală a transmis IPJ Constanța raportul toxicologic în cazul lui Vlad Pascu, șoferul care a accidentat mortal doi tineri între Vama Veche și 2 Mai.

Vlad Pascu se afla sub influența a trei substanțe interzise în momentul accidentului – cocaină, MDMA (amfetamină/extasy) și bromazepam (ce avea și în mașină la control, în folia cu patru pastile), adică două excitante și un deprimant.

Părinții și rudele tinerilor uciși în accidentul de la 2 Mai vor dreptate și cer pedepse maxime pentru toți cei vinovați.

Sâmbătă, la o săptămână de la tragedie, tatăl Robertei, studenta ucisă în accident, a plantat un pom chiar pe locul unde fiica sa a fost ucisă și a vorbit despre temerile sale în legătură cu mușamalizarea anchetei.

Cătălin Dragomir, tatăl fetei ucise în accident: – În continuare. (…) Ai ucis 2 oameni? Să facă maximul din maxim pe legea circulației. Apoi revenim și cu drogurile. Da? Deci să nu ne mai învârtim după umbra noastră că se putea da drumul, dacă nu se putea. Nu, domnule, l-ai văzut că se bâlbâie și face ca toate alea, tu, instinctul tău, ca polițai, tinerelul nu, cel detașat aici, nu? A terminat o școală de poliție? Păi ce, ne facem polițiști la apelul bocancilor? Afară! (…) Doar presupun că și acel polițai a primit, tinerel, a primit dispoziție, ordin direct pentru a fi lăsat acest Matei Vlad Pascu să plece.

Vineri, tatăl lui Sebastian Andrei Olaru, studentul de 21 de ani decedat în accidentul din 2 Mai, a predat Poliției Ilfov înregistrarea audio a accidentului îngrozitor, așa cum a fost surprins de o cameră aflată în borseta tânărului ucis. Camera i-a fost înapoiată familiei de către poliție a doua zi după accident, laolaltă cu celelalte obiecte care se aflau asupra victimei.

CITEȘTE și Ce conține înregistrarea audio a accidentului îngrozitor din 2 Mai. „Este momentul impactului (…) primii martori care ajung, ce spun ei, se aude scârțâitul de roți în momentul în care derapează autovehiculul”

Între timp, au apărut și imagini cu Vlad Matei Pascu plimbându-se prin Vama Veche după ce, cu puțin timp înainte, fusese oprit pentru prima dată de polițiști.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite