Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.

Zece ani voluntar la TIFF. Cum e să lucrezi pentru cel mai mare festival de film din România

Anca Macoviciuc face parte din echipa Festivalului Internaţional de Film Transilvania din 2002, de la prima ediţie. Ea povesteşte, pentru TVRinfo.ro, cum s-a schimbat festivalul în zece ani.

07 Iunie 2012, 13:30 (actualizat 07 Iunie 2012, 14:06) |
Marian Crişan şi Anca Macoviciuc, la filmarea spotului TIFF din 2011 / FOTO: Adi Marineci
Marian Crişan şi Anca Macoviciuc, la filmarea spotului TIFF din 2011
Afişul TIFF de la prima ediţie, din 2002
Cum s-a filmat spotul TIFF în 2011

Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF) a ajuns, anul acesta, la cea de-a 11-a ediţie.

A început timid, în 2002, şi a crescut treptat, devenind unul dintre cele mai aşteptate evenimente ale anului. Iar voluntarii au avut o contribuţie importantă în creşterea lui.

TIFF a depăşit, anul acesta, 500 de voluntari. Unii nu au împlinit 18 ani, alţii sunt pensionari. Anca Macoviciuc face parte din echipa TIFF de la prima ediţie, de când era studentă la Cluj şi avea 22 de ani. În primul an a fost voluntar la biroul de presă, apoi asistent acreditări până în 2004, coordonator acreditări, iar anul acesta se ocupă de blogul festivalului.

Ea povesteşte pentru TVRinfo.ro de ce a continuat să se întoarcă la Cluj pe perioada festivalului, în fiecare an: "TIFF e cel mai simplu exemplu de ambiţie. Pas cu pas, s-a schimbat în bine şi în mult. Într-un mod ciudat, totuşi, lumea îşi aduce aminte de party-urile aglomerate ale vremurilor trecute.

Spiritul TIFF, ăla despre care s-a dus buhul în primii 5 ani, s-a transformat apoi, o dată cu "elegantizarea" şi "emanciparea" festivalului. Scopul TIFF a fost să intre serios în circuitul de gen, să conteze la nivel internaţional, şi iată că de câţiva ani are listing bun".

Câte un răsărit de soare la Republica

"La prima ediţie am intrat în legătură cu nişte necunoscuţi şi am încercat să mă infiltrez. Îmi amintesc ce emoţii aveam la conferinţa de presă cu Jason Priestley, aveam emoţii apoi de fiecare dată când vorbeam cu Oana Giurgiu, care făcea foarte multe lucruri şi printre ele se număra şi coordonarea departamentului de guest".

Ce avea de făcut: "împreună cu alte trei fete verificam listele de invitaţi în ordine alfabetică şi, în ordinea sosirii, le făceam badge-urile (ceea ce însemna, atunci, să printăm nişte layout-uri şi să scriem cu carioca; apoi laminam, perforam, puneam şnururi) şi welcome package-urile (gentuţele). Evident, făceam tot felul de situaţii, tabele şi chestii colorate".

La început a lucrat în schimburi. Apoi a prins-o atmosfera şi a rămas acolo de dimineaţa până dimineaţă: "Îmi amintesc că în primii şase ani de TIFF am prins câte un răsărit la cinema Republica şi am adormit invariabil într-o zi de joi dimineaţa cu capul la o masă de pe strada Napoca, unde luam câte un caş pane cu de toate".

(w500) AfiÅŸul TI

Afişul TIFF de la prima ediţie

Experienţa primelor două ediţii TIFF a determinat-o să îşi schimbe tema lucrării de licenţă şi să se orienteze spre film, deşi termina Facultatea de Jurnalism.  "Am scris despre filmul românesc după anul 2000, era febra aia cu "noul val"... Deşi mi-am scris licenţa în timpul festivalului (ediţia a 3-a, 20004) şi în perioada aceea am dormit 2 ore dimineaţa între 6 şi 8, am avut mare spor şi inspiraţie".

"La prima întâlnire de după TIFF, Mihai Chirilov a fost primul care s-a uitat peste ea şi m-a încurajat să continuu cu chestia asta. Tudor Giurgiu a fost flatat că l-am menţionat, nu a zis mare lucru, dar câteva luni mai târziu mi-a dat un telefon şi m-a întrebat dacă vreau să lucrez la firma lui, ca director de casting. A fost cea mai frumoasă apreciere şi cea mai mişto conversaţie telefonică din viaţa mea".

"Emanciparea"

În fiecare an s-a schimbat câte ceva: de la organizare, la împărţirea responsabilităţilor, până la logistică şi management. "Comparaţiile sunt de prisos. De la patru voluntari, care făceam şi acreditări şi welcome packages, ajunsesem să coordonez 2 echipe şi 2 departamente care făceau lucrurile astea, festivalul crescuse, spaţiul era un pic mai mare, invitaţii mai mulţi, cerinţele la fel. TIFF a evoluat şi am ţinut pasul".

"Dacă în primul an mă împleticeam şi cădeam peste stivele de printuri şi de genţi şi mă tăiam la degete cu hârtie sau mă învineţeam tăind şnur roşu, la următoarele ediţii am găsit împreună soluţii mai bune. Cand s-a implementat în sfârşit un soft pentru festival cu care am învăţat să lucrez, am fost foarte fericită. Mă apucase pasiunea pentru calculatoare, online, voiam să învăţ cât mai multe şi să fac tot ce se poate cu jucăria aia".

A primit porecla "Atipica", pentru că, de oboseală, adormea pe unde apuca. Ceea ce îi aminteşte de întâlnirea cu Nae Caranfil. "Eram la un film la cinema Republica şi am adormit pe domnul din dreapta mea. Când m-am trezit, mi-a spus că s-a terminat cu bine şi că de fapt cele două personaje erau unul singur. Am realizat apoi că era Nae Caranfil, am murit de ruşine când am făcut cunoştinţă, seara la o petrecere".

Nu s-a simţit niciodată tratată ca un voluntar, "cu mănuşi, cu lejeritate". "Am fost privită şi primită din prima ca un membru al echipei cu pricina". Ca veteran, după zece ani, îi place noul TIFF, chiar dacă, uneori, "e prea multă lume!".

Acum se ocupă de blogul TIFF. "Anul trecut am început cu TIFFTV.RO, anul acesta am experimentat cu BLOG.TIFF.RO. Ambele proiecte au un aer de „workshop” - lucrăm cu voluntari interesați - câțiva dintre ei au bloguri, la început și sunt interesați să exerseze blogging-ul de eveniment, să învețe să scrie mai bine, să folosească social media tools".

"Atât la TIFF TV (coordonat anul acesta de Cristi Dumitrescu și Cristina Hurdubaia), cât și la blog (bucata pe care o coordonez eu) se lucrează pănă târziu în noapte, voluntarii nu prea au timp de filme, ci își dedică timpul departamentului în care activează.Voluntarii de la blog (aflat în prima fază de proiect) au vârste cuprinse între 16 și 56 de ani. Dar s-au împrietenit, se înțeleg bine și sunt ultra - mega - dedicați". Magia TIFF-ului durează pentru Anca Maco fix până pe 11 iunie, când revine la București, reluându-și locul în echipa matinalului de la Radio 21.

Cea de-a 11-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Transilvania are loc între 1 şi 10 iunie, la Cluj Napoca.

Festivalul Internaţional de Film Transilvania este organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR), cu sprijinul Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, Centrului Naţional al Cinematografiei, Programului Media al Uniunii Europene, Primăriei şi Consiliului Local Cluj, Consiliului Judeţean Cluj, Institutului Cultural Român, Institutului Cultural Român din New York. TVR 1 este co-producător al Festivalului.

Ediţia din 2010 a adunat 240 de filme din 47 de ţări, care au fost proiectate pe cele 13 ecrane ale festivalului, atrăgând peste 55.000 de spectatori în cele zece zile de festival. În 2011, 70.000 de spectatori au venit să vadă cele 220 de filme provenite din 45 de țări.

Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN CULTURĂ
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 23°C 11°C
IASI 18°C 10°C
CLUJ 16°C 11°C
CONSTANTA 14°C 11°C
CRAIOVA 22°C 12°C
BRASOV 16°C 8°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 24 Martie 2019, 20:47
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 22-03-2019
Deschidere: 8047.89
Maxim: 8079.17
Mimim: 8014.83
Variatie: -0.2%
TLV
2.13
0.7%
FP
0.90
1%
SNG
31.80
2.08%
SFG
18.05
5.26%
TBM
0.29
4.09%
BRD
12.90
0%
SNN
9.75
0%
EL
10.34
0.78%
DIGI
24.55
0.41%
SNP
0.37
0.41%
ARHIVĂ ȘTIRI