Vara aceasta, prin portul Constanța trebuie exportate recoltele românești, dar și cele din Ucraina. Fermierii se tem să nu rămână cu cerealele pe câmp. Probleme privind depozitarea, presiune pe transport

Au mai rămas doar câteva săptămâni până va începe recoltatul cerealelor. Dar mulți fermieri se tem că vor rămâne cu marfa nevândută, pe câmp. Comercianții avertizează că nu există suficiente camioane și vagoane de tren care să transporte, în același timp, și recolta românească, și pe cea din Ucraina, și nici silozuri pentru depozitarea mărfii. Analiștii nu exclud apariția unui blocaj și în portul Constanța, principala poartă de export a grânelor românești, și mai nou, și a celor din Ucraina.

03 Iunie 2022, 19:07 (actualizat 03 Iunie 2022, 21:37) Știrile TVR |

Mihai Bacrău cultivă cereale pe 600 de hectare, în județul Ilfov. În două săptămâni va începe treieratul la orz și orzoaică, iar din iulie la rapiță și grâu.

Spre deosebire de anii trecuți, fermierul spune însă că nu a reușit să semneze niciun contract pentru vânzarea grânelor.

Mihai Bacrău, fermier, jud. Ilfov: "Nu s-au făcut contracte peste tot din cauza blocajului care este în portul Constanța. (...) Dealerii nu au unde să depoziteze marfa. Va fi riscul să ne blocăm cu cerealele pe câmp sau nu putem să recoltăm că n- avem unde să le punem".

Nicu Vasile, preşedinte Liga Asociaţiilor Producătorilor Agricoli din România: "Foarte mulţi din fermieri nu vor avea unde să depoziteze marfa. (...) Portul e alimentat de cerealele din Ucraina. Ucraina are peste 20 de milioane de tone de cereale pe stoc. (...) În scurt timp, vine şi producţia din România. Fermierul român va avea o mare problemă logistică".

Comercianții de cereale se tem de apariția unui blocaj.

Vara aceasta, prin portul Constanța trebuie exportate recoltele românești, dar și cele din Ucraina.

În prezent, în silozurile din port sunt depozitate aproape 165.000 de tone de cereale din țara vecină. Alte peste 117.000 de tone urmează să ajungă.

Cezar Gheorghe, consultant în comerţul cu cereale: "Doresc să trimită prin România, să expedieze, un nivel de 500-600.000 de tone lunar. Asta înseamnă o presiune suplimentară pe logistică. Unu, nu avem suficiente vagoane, doi - nu avem infrastructura de cale ferată. (...) Și trei (...) vara, trenurile de călători au prioritate întotdeauna către Constanța".

Vineri, 11 nave erau în operare, iar alte 6 în așteptare.

Analiștii se așteaptă ca serviciile logistice să se scumpească din cauza cererii tot mai mari.

Florin Constantin, analist al pieţei agricole: "În mod cronic, România nu are camioane (...) suficiente pentru transportul recoltei în perioada de recoltare. Deci dacă se adaugă și recolta din Ucraina, care este transportată acum eminamente pe tren și camion către România, o să fie probabil un deficit de transport care va crește prețul transportului".

Pentru fermierii mici și mijlocii, vânzarea cerealelor după recoltare e cea mai importantă sursă de câștig, în condițiile în care nu au suficiente spații de depozitare.

Mihai Bacrău, fermier, jud. Ilfov: "Toți așteptăm să ne ia marfa și să plătim datoriile pe care le avem la motorină, la îngrășământ, la pesticide, insecticide și la toate celelalte".

Producătorii agricoli depind de exportul de grâne, în condițiile în care piața internă nu poate să absoarbă decât aproximativ jumătate din recolta de grâu.

Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ACTUALITATE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 32°C 31°C
IASI 28°C 29°C
CLUJ 29°C 29°C
CONSTANTA 28°C 28°C
CRAIOVA 30°C 27°C
BRASOV 28°C 26°C
Vezi toate informatiile meteo
TVR +
Canalul TVR YouTube
ARHIVĂ ȘTIRI