Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.

Vânzarea CFR Marfă - un eşec previzibil

O privatizare imposibilă, cu final previzibil. Acesta este verdictul analiştilor economici în privinţa tentativei statului de a vinde pachetul majoritar la CFR Marfă. Explicaţia oficială a eşecului pare a fi absenţa acordului băncilor finanţatoare interne şi externe privind schimbarea acţionarului majoritar. Economiştii susţin încă că întreg procesul de privatizarea a fost viciat şi că, în realitate, a lipsit voinţa politică.

16 Octombrie 2013, 20:32 (actualizat 17 Octombrie 2013, 13:27) | Lidia Moise |
Vânzarea CFR Marfă, un eșec previzibil
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

VIDEO
Vânzarea CFR Marfă, un eșec previzibil
Vânzarea pachetului majoritar al acţiunilor pe care statul le are la CFR Marfă, cel mai mare transportator feroviar al ţării, a fost o condiţie impusă insistent în acordurile cu finanţatorii instituţionali. Fondul Monetar Internaţional (FMI) a cerut monitorizarea companiei de transport feroviar din cauza unui portofoliu imens de datorii acumulate faţă de bugetele statului.

Astfel, potrivit documentaţiei incluse în nota de fundare care a precedat privatizarea companiei, "la data de 30.06.2012, datoria la bugetul de stat şi bugetul asigurărilor sociale a crescut la 755 milioane lei (aproximativ 170 de milioane de euro)". O sumă imensă, care apăsa viitorul companiei, nu doar privatizarea acesteia. Aşa încât guvernul a decis să transforme datoriile către stat în acţiuni, luând astfel povara acestora de pe umerii companiei şi majorându-i astfel capitalul social.

Totodată însă, CFR Marfă a preluat datorii de 600 de milioane de lei pe care CFR SA le avea către bugetul de stat. Aceste mişcări, dincolo de efectul lor favorabil asupra companiilor feroviare, au complicat calculele şi procedurile privatizării CFR Marfă. Consultantul financiar Ionel Blănculescu, consilier al premierului Victor Ponta, consideră că acela era un moment în care procesul de privatizare ar fi trebuit să fie oprit.

"Orice consultant ştie că, dacă se schimbă datele economice ale unei companii, se modifică şi evaluarea pe care un investitor o face înainte de a decide o preluare. Pur şi simplu îţi refaci modelul economic după care ai construit evaluarea, pui date noi. Deci consultanţii trebuiau să sugereze oprirea procesului de vânzare", spune Blănculescu.


Ministerul Transporturilor a continuat însă procedurile pentru vânzarea a 51% din acţiunile companiei CFR Marfă, în condiţiile în care preţul minim stabilit rămânea la 798,05 milioane de lei (aproximativ 180 de milioane de euro).

Finalul îl cunoaştem: Grupul Feroviar Român (GFR), controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a câştigat licitaţia, oferind 202 milioane de euro, a plătit un avans de 20 de milioane de euro, dar procedurile s-au complicat şi a urmat amânări succesive ale preluării companiei de către investitorul privat.

Evoluţia afacerii privatizării transportatorului feroviar român nu i-a surprins pe analiştii economici. Aurelian Dochia spune că era un ţel imposibil de atins, deoarece, în realitate, a lipsit voinţa politică pentru vânzarea CFR Marfă. Analiştii mai spun că în general piaţa europeană are probleme şi marile companii nu sunt interesate de achiziţii în acest moment, când economiile europene luptă din greu cu recesiunea. Lucian Isar susţine însă că întreg procesul de privatizare a fost viciat şi, ca atare, un blocaj era previzibil.

Băncile, statul şi riscul

Motivul oficial a fost însă lipsa unui acord al băncilor finanţatoare, din România sau din străinătate. Acest acord nu este doar o condiţie impusă în situaţia punctuală a privatizării CFR Marfă, ci este un articol din legea privatizării. Era nevoie de acest acord deoarece piaţa financiară, băncile, dar mai ales agenţiile de rating consideră că o companie în care statul este acţionar majoritar e mai puţin expusă riscului de intrare în incapacitate de plată. Cu alte cuvinte, la rigoare, statul poate interveni şi poate plăti obligaţia. De exemplu, agenţiile de evaluare financiară ţin cont în atribuirea ratingului unei companii de faptul că statul este acţionar majoritar.

Iată ce spuneau economiştii de la agenţia de rating Moody's, într-un raport de evaluare: "Perspectiva agenţiei Moody's asupra unui înalt nivel de susţinere se bazează pe faptul că statul român are 100% din acţiunile CFR Marfă". Totuşi, în ciuda unei istorii de susţinere de către stat a companiilor sale importante, spun analiştii de la Moody's, "CFR Marfă nu obţine nicio subvenţie de la guvern şi nu există vreun angajament al guvernului României privind preluarea unor obligaţii într-un anumit interval de timp".

Cu toate acestea, acordul băncilor finanţatoare este esenţial deoarece în momentul în care statul nu mai este acţionar majoritar se schimbă perspectiva riscului asociat împrumutului acordat unei companii. Dacă GFR ar fi fost o companie căreia să i se fi atribuit un rating, atunci această perspectivă de risc asociată GFR devenit acţionar majoritar se răsfrângea şi asupra CFR Marfă. Nu a fost însă cazul.

Viitorul CFR Marfă este însă complicat. Analiştii spun că se despart două drumuri: unul către o reluare a privatizării, altul spre reorganizare prin insolvenţă.  Se pare însă în acest moment guvernul cântăreşte posibilitatea reluării privatizării companiei.

Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ECONOMIE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 16°C 18°C
IASI 18°C 18°C
CLUJ 18°C 20°C
CONSTANTA 12°C 13°C
CRAIOVA 13°C 18°C
BRASOV 14°C 16°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 22 Aprilie 2019, 23:44
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 22-04-2019
Deschidere: 8351.3
Maxim: 8402.88
Mimim: 8345.96
Variatie: 0.62%
FP
0.96
0%
SNG
33.60
1.04%
TLV
2.19
0.69%
SNP
0.37
3.13%
BRD
13.74
0.29%
SNN
10.74
1.29%
TGN
350.00
0%
EL
10.90
2.27%
SIF3
0.25
0.4%
DIGI
24.40
2.81%
ARHIVĂ ȘTIRI