Unul dintre cercetătorii care au descoperit tehnologia ce stă la baza vaccinului anti-COVID-19: În timpul dezvoltării vaccinului nu a fost omisă niciuna dintre regulile stricte de evaluare a siguranței și eficacității

Katalin Kariko biochimist
28 decembrie 2020, 13:14

„Tehnologia ARN-ului mesager modificat a fost introdusă în câmpul științific încă din anul 2005, cu 15 ani în urmă. Era deja folosită în studiile clinice, când prin această tehnologie au fost codificate proteine terapeutice precum VEGF-A, folosite pentru tratamentul infarctului”, explică prof. Katalin Kariko.

„Moderna folosește deja tehnologia ARN-ului mesager modificat pentru a vaccina voluntari din studiile clinice destinate virusului gripal. La fel, BioNTech și Pfizer erau deja într-o etapă avansată a inițierii studiilor clinice cu voluntari pentru un vaccin anti-gripal”, a adăugat cercetătoarea.

„În timpul dezvoltării acestui vaccin bazat pe ARN mesager, nu a fost omisă niciuna dintre regulile stricte de evaluare a siguranței și eficacității vaccinului. Producția lui a putut fi accelerată pentru că multe vaccinuri bazate pe această tehnologie intraseră deja în dezvoltare. În plus, companiile au început să producă fizic vaccinurile înainte ca studiile clinice să se termine pentru că și-au asumat riscul ca, în cazul eșecului studiilor clinice, să trebuiască să distrugă toate dozele deja fabricate”, a explicat Katalin Kariko.

„Cei mai mulți cercetători își dedică întreaga viață ca să înțeleagă o porțiune foarte îngustă a științei. Niciunul dintre noi nu facem cercetare pentru că tânjim după faimă sau bani. Veniturile noastre nu sunt ieșite din comun, dar ne place atât de mult ceea ce facem încât nici nu simțim nevoia unui hobby”, a atras atenția Katalin Kariko, oferind răspuns multor teorii ale conspirației legate de obiectivele oamenilor de știință.