»

Undele gravitaţionale - o descoperire de Nobel care deschide drumul spre noi studii. Cum se aud undele emise de fuziunea a două găuri negre

Detectarea directă a undelor gravitaţionale este o descoperire pe care cercetătorii au comparat-o cu aselenizarea - momentul istoric când primul om a ajuns pe Lună. Este cu siguranţă o cercetare de premiul Nobel, mai spun cunoscătorii şi confirmă teoria relativităţii generalizata a lui Albert Einstein. Undele veştii s-au propagat cu repeziciune în toată lumea ştiinţifică. Poate pentru profani nu înseamna acum mare lucru, dar, potrivit oamenilor de ştiinţă, descoperirea netezeşte drumul cunoaşterii naturii. Sau cum a spus unul dintre cercetătorii implicaţi în proiect: deschide o uşă către milioane de alte descoperiri.

12 Februarie 2016, 17:56 (actualizat 12 Februarie 2016, 22:58) |
Descoperire de Nobel
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

VIDEO
Undele gravitaționale există. Dezbatere la Ora de Știri
Undele gravitaționale sunt fluctuații în curbura spațiu-timp care se propagă ca niște unde, cu viteza luminii. Subiectul a fost comentat la Ora de Ştiri de fizicienii Andrei Dorobanţu şi Radu Ionicioiu.

Undele gravitaționale, un concept lansat de Albert Einstein în 1916 în celebra sa Teorie a Relativității Generale, și despre care nu existau până în prezent decât dovezi indirecte, au fost observate pentru prima oară direct de către oamenii de știință din cadrul experimentului LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory).

Dacă ne plimbăm cu barca pe un lac liniștit, observăm cum la suprafața apei se formează unde, mici valuri, care ne însoțesc pe direcția de deplasare. Conform lui Albert Einstein, același lucru se întâmplă atunci când obiectele grele se deplasează prin spațiu-timp. În Teoria Generală a Relativității, Einstein explică faptul că spațiul nu este un vid, așa cum se credea, ci mai degrabă un material sau o țesătură cu patru dimensiuni ce poate fi trasă sau împinsă de obiectele cosmice care se deplasează prin ea. Aceste distorsiuni generate în spațiu-timp sunt adevărata cauză a atracției gravitaționale.

(w500) Propagarea

David Reitze, directorul executiv al Laboratorului LIGO Caltech, a anunțat joi, în cadrul unei conferințe de presă organizate la Washington, că au fost detectate undele gravitaționale generate de două găuri negre — două obiecte cosmice extraordinar de dense, a căror existență a fost, de asemenea, prevăzută de Einstein — care au intrat pe orbită una în jurul celeilalte și apoi s-au ciocnit. Ciocnirea a dus la nașterea unei găuri negre mai masive. Cele două găuri negre aveau, fiecare, echivalentul a aproximativ 30 de mase solare și erau localizate la 1,3 miliarde de ani lumină.

Descoperirea a fost primită cu entuziasm de cercetători, iar exaltarea lor este explicabilă.  Singura parte a teoriei relativităţii lui Albert Einstein care nu fusese dovedită practic a fost, în sfârşit, demonstrată, după 100 de ani de la emiterea sa. Einstein spunea că materia curbeaza spaţiul şi timpul, iar gravitaţia e mişcarea corpurilor în acest spaţiu curbat. Şi că, dacă două obiecte masive se ciocnesc, spaţiul şi timpul ajung să se contorsioneze într-atât încât vor emite unde de şoc.

Vestea a fost primită cu bucurie şi de cercetătorii români. Printre ei, Mihai Vişinescu, unul dintre cei mai importanţi astrofizicieni de la noi.

Undele gravitaţionale deschid o fereastră nouă în studiul obiectelor masive din Univers: stelele neutronice și găurile negre, foarte greu de urmărit doar pe baza interacţiunii lor cu lumina. Pe de altă parte,  undele gravitaționale generate de explozia primordială, Big Bang, ne vor oferi noi informații despre modul de formare a Universului.

VIDEO
Stephen Hawking despre descoperirea uriașă
Stephen Hawking:  ''S-a descoperit o nouă formă de a privi Universul''

Celebrul fizician britanic Stephen Hawking a afirmat joi că detectarea undelor gravitaționale  deschide calea ''unei noi forme de a privi Universul'.

''Aceste rezultate confirmă câteva previziuni foarte importante alte teoriei relativităţii formulate de Einstein. Confirmă direct existenţa undelor gravitaţionale. Până acum, observaţiile noastre despre Univers s-au bazat pe analiza luminii, undelor radio, altor radiaţii electromagnetice. Undele gravitaţionale oferă o cu totul altă perspectivă asupra Universului. Faptul că le putem detecta revoluţionează astronomia'', a declarat pentru BBC savantul de 74 de ani, expert în problemele legate de găurile negre.

Depistarea acestor unde, semnalele lăsate de marile cataclisme din Univers, constituie ''prima dovadă a unui sistem binar de găuri negre și prima observație a unor găuri negre în fuziune'', a explicat Stephen Hawkin.

''În afară de faptul că se confirmă Teoria Relativității Generale, putem spera să vedem găurile negre de-a lungul istoriei Universului. Am putea vedea chiar și vestigiile Universului primordial, în timpul Big Bang-ului'' grație undelor gravitaționale, a estimat savantul.

CELE MAI NOI DIN ACTUALITATE