În urmă cu un an, pe 24 februarie 2022, Vadim era unul dintre primii ucraineni care ajungeau în România. Dar nu oricum. Era la manşa unui Suhoi 27 şi intra în spaţiul aerian al României. Imediat s-au ridicat de la sol două Aeronave F16 ale Forţelor Aeriene Române, de la Baza 86 Aeriană Borcea.
Avionul armatei ucrainene a fost interceptat şi escortat pentru aterizare imediată pe Baza 95 Aeriană Bacău.
Ilinca Nazarie a stat de vorbă, în exclusivitate, cu cei care au simţit efectele războiului încă de la prima oră.
Constantin "ZORRO" Andrei, pilot F-16, Escadrila 53 Vânătoare "Warhawks", Baza 86 Aeriană Borcea: Părea să fie o zi că oricare alta, totuşi se ştia de posibila declanşare a conflictului din Ucraina
Cristian Dămoc, locţiitorul Grupului 95 Sprijin, Baza 95 Aeriană Bacău: În momentul când am ajuns la unitate încă nu aflasem de invazia rusiei asupra Ucrainei
Plt. Maj. Mihaela Patriche, Controlor de trafic aerian operațional: Mă așteptam să ies din tura că dintr-o alta tură obișnuită, știam că fierbe ceva acolo.
Cdor. Ioan Mischie, comandantul Bazei 95 Aeriană Bacău: Ziua a început cu alarmarea echipei de comanda undeva în jur de ora 5 jumatate, după începerea conflictului din Ucraina. Făcea o manevră, intrucât aerodromul de lângă Kiev, Ozene se numea, era sub lovitură aeriană a Rusiei, prin urmare se deplasau spre sudul Ucrainei. aeronava nefiind cu sisteme de avionică modernă am înțeles că i-au picat și stațiile radio și sistemul de navigație și practic pilotul s-a rătăcit.
Cristian Dămoc, locţiitorul Grupului 95 Sprijin, Baza 95 Aeriană Bacău: S-a separat de formația cu care zbura și a ajuns, a intrat în spațiul aerian al României
Constantin "ZORRO" Andrei, pilot F-16, Escadrila 53 Vânătoare "Warhawks", Baza 86 Aeriană Borcea: Mă aflam în serviciul de luptă poliție aeriană sub comanda NATO. Pe final de program, în jurul orei 6.30 s-a dat alarma reală de luptă.
Cătălin ,,MIKI" Micloș, comandantul Bazei 86 Aeriană Borcea: O decolare din alarmă, din punctul nostru de vedere nu este neapărat un caz special, cazul special a fost ziua în sine. Știam că practic s-a întâmplat ce s-a întâmplat în estul României și din acest motiv am fost, să spunem așa un pic mai circumspecți.
Constantin "ZORRO" Andrei, pilot F-16: Evolua o platformă militară non NATO pe care a trebuit să o interceptam, am indentificat-o că un SUHOI 27 aparținând forțelor ucrainene.
Lt. Andrei Popovici, controlor de trafic aerian operaţional, Baza 95 Aeriană, Bacău: În timpul procedurii de interceptare l-am vazut pentru prima oară.
Constantin "ZORRO" Andrei, pilot F-16: Aeronava complet înamată, în condiții de semi întuneric.
Lt. Andrei Popovici, controlor de trafic aerian operaţional, Baza 95 Aeriană, Bacău: Eu am văzut 3 ținte din fericire. Două F16 și un Suhoi
Constantin "ZORRO" Andrei, pilot F-16: Escadrila 53 Vânătoare "Warhawks", Baza 86 Aeriană Borcea: S-a făcut contactul vizual cu pilotul ucrainean, în acel moment a încetat orice manevra și s-a supus semnelor și semnalelor standard. Nu în fiecare zi interceptezi o platforma militară străină în spațiul aerian național care evoluează illegal și înarmată. Dar ca și mod de desfăşurare a misiunii a fost cât se poatre de standard.
Lt. Andrei Popovici, controlor de trafic aerian operaţional, Baza 95 Aeriană, Bacău: Apoi l-am văzut în formație de 3 și am știut că totul este în regulă. I-am adus la aterizare.
Plt. Maj. Mihaela Patriche, Controlor de trafic aerian operațional: Venea din nord, l-am văzut la aproximativ 8 km, era vizibilitate bună, deja se făcuse lumină, era dimineața. A durat mai puţin de un minut până a pus rotile și a rulat până la capătul de sud al pistei
Cătălin ,,MIKI" Micloș, comandantul Bazei 86 Aeriană Borcea: Acesta e motivul pentru care suntem aici. Să reacționam 24 cu 7.
Constantin "ZORRO" Andrei, pilot F-16: Escadrila 53 Vânătoare "Warhawks", Baza 86 Aeriană Borcea: Sunt oameni, ca și noi, în slujba statului lor, cu familii, cu copii. Și pentru noi nu e important să... dispară omul, ci aeronava care reprezintă amenințarea.
Plt. Maj. Mihaela Patriche, Controlor de trafic aerian operațional: Am realizat într-adevăr gravitatea situației după ce a aterizat.
Cdor. Ioan Mischie, comandantul Bazei 95 Aeriane Bacău: În condiții de stres, de lupta și de război nu știi la ce reacții să te aștepți din partea unui astfel de pilot.
Cdor. Cristian Dămoc, locţiitorul Grupului 95 Sprijin, Baza 95 Aeriană Bacău: Eram la scara avionului când a deschis cupola și prima lui întrebare: Romania? Rumâni? așa a întrebat. Mi-am dat seama că e foarte agitat, foarte emoționat
Cdor. Ioan Mischie, comandantul Bazei 95 Aeriane Bacău: Ulterior a înțeles că este în România și a început să se bucure.
Cdor. Cristian Dămoc, locţiitorul Grupului 95 Sprijin, Baza 95 Aeriană Bacău: A coborât din cabina și țin minte că ne-a întins măna
Cdor. Ioan Mischie, comandantul Bazei 95 Aeriane Bacău: România nu exploatează acest tip de aeronavă și nici tipul respectiv de armament cu care era înarmată aeronava la momentul respectiv
Maistru militar Mihai Cătălin Pleșcan, Secţia Mentenanţă, Baza 95 Aeriană Bacău: Erau rachete de tip aer aer, pentru lupta aer aer, deci dog-fight-uri, aveau două tipuri de rachete, F60 și R27
Cdor. Ioan Mischie, comandantul Bazei 95 Aeriane Bacău: Sunt niste proceduri specifice în care aeronava este parcată în zona militară, se iau măsuri de sigurantare a zonei
Maistru militar Mihai Cătălin Pleșcan, Secţia Mentenanţă, Baza 95 Aeriană Bacău: Când este cu muniție la bord primul lucru se pun siguranțele. E și siguranță electrica și mecanică
Cdor. Ioan Mischie, comandantul Bazei 95 Aeriane Bacău: Armamentul a fost dat jos de pe aeronava de către specialiști ucraineni.
Maistru militar Mihai Cătălin Pleșcan, Secţia Mentenanţă, Baza 95 Aeriană Bacău: Am rămas foarte surpins că nu credeam că o aeronava poate să aibă atâta muniție pe ea. Ne uitam la el, sincer mi-am făcut și eu cruce că vă dați seama că nu am văzut niciodată.
Cdor. Ioan Mischie, comandantul Bazei 95 Aeriane Bacău: Pilotul este interogat de către organele abilitate, se trece la identificarea acestuia, a cauzelor care au dus la situația respectivă.
Gen. Cătălin Micloș, comandantul Bazei 86 Aeriană Borcea: Au mai fost interceptate aeronave militare, însă nu au aterizat pe un aeroport în România
Plt. Maj. Mihaela Patriche, Controlor de trafic aerian operațional: M-am gândit că a început războiul.
Cinci zile. Atât au stat la baza 95 aeriană Vadim și avionul sau, suhoiul 27, cu care a aterizat în dimineața zilei de 24 feburarie, 2022. La doar câteva ore de la începerea conflictului de la granița României
Lt. Andrei Popovici, controlor de trafic aerian operaţional, Baza 95 Aeriană, Bacău: Pe data de 1 matie 2022 am văzut aeronava Suhoi plecând de la Bacău, escortată de celula de Mig 21
Cdor. Ioan Mischie, comandantul Bazei 95 Aeriane Bacău: Pentru noi a fost un moment emoționant, petnru că eram conștienți că se va întoarce într-o zonă de conflict. și pentru el a fost o chestie emoționantă pentru că a făcut un zbor de salut.
Cdor. Cristian Dămoc, locţiitorul Grupului 95 Sprijin, Baza 95 Aeriană Bacău: Țin minte că ne-a salutat înclinând aripile, în momentul decolării, noi am interpretat-o și ca o mulțumire pe care pilotul a ținut să ne-o adreseze
Cdor. Ioan Mischie, comandantul Bazei 95 Aeriane Bacău: Am rămas prieteni, Sincer sper să fie în viață și în ziua de astăzi.