Un asteroid din sistemul nostru solar a fost denumit "România"

Un asteroid din sistemul nostru solar a primit numele de "România". Satelitul a fost listat, pe 6 mai, de Uniunea Astronomica Internaţională (UAI) la numărul 71497 din Minor Planet Circular.

21 Mai 2012, 16:21 (actualizat 21 Mai 2012, 18:00) |
Poziţia craterului Eminescu pe Mercur. / FOTO: www.astro-urseanu.ro
Poziţia craterului Eminescu pe Mercur.
Poziţia Craterului Haret pe Lună.
Poziţia craterului Văcărescu pe Venus.
Poziţia paterei Darclee pe Venus.
Alte nume româneşti pe Venus.
Craterul Batoş de pe Marte.

Acesta nu este singurul corp ceresc care poartă o denumire legată de România, potrivit sitului Observatorului Astronomic "Amiral Vasile Urseanu".

"Agenţia Spaţială Română (ROSA) salută decizia UAI de a denumi asteroidul cu numele ţării noastre. În calitate de membru al Agenţiei Spaţiale Europene (ESA), România este interesată de programele viitoare de cercetare a asteroizilor şi susţine proiectele de instrumentaţie în domeniul astronomiei şi spaţiului", a declarat Marius Piso, preşedintele ROSA, potrivit Mediafax.

Cratere de pe Mercur, Venus şi Lună, dar şi asteroizi şi comete poartă nume româneşti, ale unor personalităţi din diferite domenii, precum Mihai Eminescu, George Enescu, Constantin Brâncuşi, Spiru Haret şi Hariclea Darclée, potrivit unei statistici prezentate în ianuarie de Observatorul Astronomic "Amiral Vasile Urseanu".

(w460) PoziĹŁia c

Cu un diametru de aproximativ 2-3 kilometri, asteroidul România se află între planetele Marte şi Jupiter şi se învârte în jurul Soarelui în 1.123 de zile.

Cel mai aproape de Pământ ajunge la 0,83 unităţi astronomice (o unitate de măsură a lungimii, egală cu distanţa aproximativă dintre Pământ şi Soare, de 150 de milioane de kilometri).

Asteroidul nu se îndreaptă spre România, nici spre Terra, dar a primit numele ţării noastre din partea Uniunii Astronomice Internaţionale.

(w460) PoziĹŁia C

Un român şi un american au botezat asteroidul

Decizia privind numele acestui asteroid a fost luată ca urmare a propunerii a doi oameni de ştiinţă - românul Mirel Birlan, care lucrează la Observatorul din Paris, şi americanul Richard Binzel, de la MIT Massachusetts Institute of Technology.

"Este un lucru extraordinar că UAI a acceptat denumirea România pentru asteroidul cu numărul 7986. România a fost unul dintre membrii fondatori ai UAI, iar românii îşi pot întoarce acum ochii spre cer gândindu-se că o mică Românie se află pe bolta cerească. Sper ca astronomia şi studiul spaţiului să capete dimensiuni importante în cercetarea românească", a declarat Mirel Birlan.

Denumit oficial (7986) Romania = 1981 EG15, asteroidul a fost descoperit pe 1 martie 1981, de astronomul S. J. Bus, la Observatorul din Siding Spring, în cadrul unui studiu asupra asteroizilor numit "UK Schmidt-Caltech Asteroid Survey".

(w460) PoziĹŁia c

Locaţia asteroidului România

Obiectul ceresc face parte din centura principală de asteroizi, o regiune din sistemul nostru solar aflată între planetele Marte şi Jupiter şi care adăposteşte numeroase corpuri cereşti precum asteroizi şi planete pitice.

Asteroidul are o orbită eliptică stabilă şi foarte bine cunoscută, astfel că nu prezintă un pericol pentru Terra. De pe Pământ, asteroidul poate fi observat doar printr-un telescop mare.

Denumirea asteroidului este însoţită de următoarea descriere a ţării noastre, propusă odată cu numele: "România este o ţară situată în Europa de sud-est, intersectată de paralela 45. Capitala este la Bucureşti. Suprafaţa ţării este cât o treime din cea a Franţei, iar geografia ei cuprinde munţii Carpaţi, fluviul Dunărea şi Marea Neagră. Istoria sa culturală se întinde pe două milenii, iar limba română este de origine latină".

(w460) PoziĹŁia p