Transportul elevilor, o veşnică problemă. Care este situaţia în ţară cu mai puţin de o săptămână înainte de începerea anului şcolar

3 septembrie 2019, 11:10

Alexandra Măceşanu, copila care a zdruncinat sistemul, ne-a arătat cât de periculos este să trăieşti în România. Vocea ei, o mână întinsă care imploră şi astăzi după ajutor, încă se aude. Şi, totuşi, elevii nu au pe ce transport să se bazeze în toate zonele rurale din România.

În mai puţin de o săptămână, începe şcoala. Însă mulţi copii vor sta în staţie degeaba să aştepte un autobuz. Facem un tur al ţării, fără autostop, să vedem care e situaţia.

CLUJ

Clujul este primul oraș din țară care are autobuze speciale pentru transportul elevilor. Mai întâi a fost un proiect pilot, la care au participat copiii de la două unități de învâțământ. Nicolae Bălcescu și Avram Iancu. 24.000 de elevi au fost transportați gratuit cu mijloacele de transport în comun dedicate pentru copiii din clasele pregătitoare până în clasa a patra. A fost un succes, potrivit autorităților, care au comandat alte 10 autobuze dedicate acestuit tip de transport. Și din primăvară, în proiect au fost incluse încă cinci licee și școli. Mai exact, Colegiul Național George Coșbuc, Liceul Teoretic Gheorghe Șincai, Colegiul Național Emil Racoviță, Liceul Teoretic Bathory Istvan şi Seminarul Teologic Ortodox.

Aproape 11 milioane de lei  au investit autoritățile clujene în achiziționarea celor 10 autobuze pentru elevi. Introducerea acestui tip de transport pentru elevii aflați în ciclul primar are în vedere decongestionarea traficului din zona centrală, în condițiile în care mulți părinți își aduc copiii la școală cu mașina.

În același timp, copiii transportați cu autobuzele școlare sunt mai în siguranță, deoarece în fiecare mijloc de transport în comun se află și un polițist local.

Din totalul de 10 autobuze, 4 au fost achiziționate din fondurile Companiei de Transport Public Cluj-Napoca, restul 6 au fost cumpărate din fondurile Primăriei.

În plus, și comuna Florești va avea transport școlar realizat cu ajutorul autobuzelor Companiei de Transport Public Cluj. Autobuzele vor deservi aproximativ opt mii de elevi. Transportul este evident gratuit, totul este suportat din bugetul local.

IAŞI

Microbuzele școlare sunt atent verificate în această perioadă de Poliția Rutieră. Dacă nu a trecut testul ITP-ului, mașina nici nu va ieși pe traseu să ducă elevii la școală și apoi să-i ducă acasă. Agenții de circulație nu se limitează însă doar la verificări de rutină, ci stau de vorbă cu toți șoferii microbuzelor școlare. Îi informează despre prevederile legale și le atrag atenția să nu încalce legea, mai ales că au cu toții o responsabilitate foarte mare.

Pentru mulți dintre șoferii de microbuze școlare, misiunea va fi cu atât mai dificilă cu cât o parte dintre mașini sunt vechi, iar drumurile proaste. Deși autovehiculele au trecut testul ITP-ului, vechimea își spune cuvântul. Alții se vor confruntă cu drumuri impracticabile, pe care nu poate înainta nici o mașină atunci când plouă sau când ninge. Indiferent de provocări, cu toții sunt însă hotărâți să-și ducă misiunile la bun sfârșit.

De asemenea, se va pune accent pe respectarea destinaţiei pentru care au fost repartizate aceste vehicule. Nu în ultimul rând, polițiștii vor verifica semnalizarea rutieră din zona unităților de învățământ, pentru a se asigura de buna vizibilitate a acesteia. Acestea sunt câteva dintre activitățile desfășurate premergător începerii noului an școlar, polițiștii continuând să deruleze acțiuni și după debutul școlii, pe mai multe paliere, astfel încât să se asigure condiții optime și de siguranță, atât pentru cei mici, cât și pentru părinți și profesori.

Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi (ISJ) aşteaptă ajutor din partea autorităţilor pentru asigurarea condiţiilor de transport al elevilor cu microbuzele şcolare. Mai bine de jumătate dintre mijloacele de transport pentru elevi reprezintă un real pericol pentru aceştia, funcţionând cu dificultate.

În prezent, în judeţul Iaşi, la nivelul unităţilor de învăţământ şi unităţilor administrativ-teritoriale de care aparţin acestea, sunt 160 de microbuze şcolare, din care 8 sunt defecte, iar 21 prezintă un grad avansat de uzură. Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi a continuat centralizarea necesarului de microbuze şcolare a necesarului de microbuze şcolare pentru unităţile de învăţământ preuniversitar de stat din judeţul Iaşi. Astfel, la nivelul ISJ Iaşi au fost înregistrate 89 de solicitări de microbuze şcolare de la unităţile de învăţământ preuniversitar de stat. În vederea garantării securităţii elevilor în timpul transportului înspre şi dinspre şcoală, Inspectoratul a solicitat unităţilor de învăţământ să configureze orarul, traseele, graficul însoţitorilor şi procedura pentru transportul elevilor.

TIMIŞ

Inspectoratul Școlar Județean Timiș are în dotare, la ora actuală, 165 de microbuze, majoritatea de 16 plus 1 locuri.

Reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Timiș au solicitat Ministerului Dezvoltării 60 de microbuze școlare, pentru completarea parcului auto și pentru scoaterea din uz și înlocuirea vehiculelor vechi.

Unele dintre microbuzele care vor veni vor înlocui microbuzele existente, cele din perioada 2006-2008, iar majoritatea vin în completarea parcului auto.

La nivelul judeţului se asigură transportul elevilor din sate care nu au unităţi de învăţământ proprii la şcolile din comune sau oraşe.

În Timişoara există mai multe microbuze care asigură transportul copiiilor în oraş dinspre cartiere spre şcoli şi licee.

Potrivit statisticilor Societăţii de Transport Public Timişoara, de când a pornit transportul şcolar şi până la sfârşitul lunii martie, aproximativ 4.000 de elevi au ales să folosească microbuzele pentru a ajunge şi a pleca de la şcoală. În total, din 14 ianuarie, atunci când a fost lansat transportul pentru elevi, 3770 de copii au fost duşi la şcoală cu microbuzele, iar 4699 au ales să se întoarcă spre casă cu transportul şcolar. În medie, 200 de copii folosesc zilnic microbuzele şcolare.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite