Toți mecanicii de locomotivă vor fi evaluați după accidentul feroviar, anunță Ministerul Transporturilor. Din motive economice, trenurile merg cu un singur mecanic, în loc de doi

14 martie 2023, 14:20

În momentul în care trenul care a pornit de la Arad și trebuia să ajungă la București a lovit în plin, în stația Roșiori de Vede, o garnitură cu 26 de vagoane ce transporta mașini, mecanicul se afla singur în locomotivă. Aceasta este procedura în România după ce, în urmă cu câțiva ani, s-a schimbat legea, iar în fiecare tren e doar un mecanic, susțin reprezentanții Ministerului Transporturilor. Sunt reguli care se aplică și în Germania și Austria, dar oricând ar putea avea loc o tragedie, dacă nu se activează frâna automată.

Citește și Mecanicul trenului personal ar fi vinovat de accidentul feroviar din Teleorman, potrivit primelor date ale anchetei. El ar fi depășit semnalul roșu de oprire și doar a redus viteza

Ionuț Săvoiu, secretar de stat, Ministerul Transporturilor: A fost o prevedere care prevedea un ajutor de mecanic de locomotivă. În momentul de față, din dorința de eficientizare și de reducere a costurilor, unde este o presiune foarte puternică, acest lucru a fost flexibilizat și prin lege este impus un singur mecanic de locomotivă în momentul de față. Poate să aibă o indisponibilitate de sănătate, să ți se facă rău, să ai un moment, depinde, de oboseală. Noi ne propunem în primul rând să evaluăm capacitatea și nivelul de pregătire ale celor care operează în sistemul de siguranță feroviară.

Mecanicul trenului de călători a recunoscut în fața anchetatorilor de la Agenția de Investigare Feroviară că a depăşit semnalul pe culoarea roşie, deşi ştia că acest lucru era interzis. El a sperat că i se eliberează linia și a redus treptat viteza, potrivit oficialilor implicați în anchetă. Iar când a observat marfarul în față, a frânat.

Accidentul s-ar fi putut transforma într-o tragedie cu zeci de morţi, iar principala resposabilitate i-ar putea aparține mecanicului, cred sindicaliștii. Trenul CFR Călători nu ar fi trebuit să intre pe aceeași linie cu marfarul și, chiar dacă intrase din greșeală pe aceeași linie, ar fi trebuit să oprească la timp, pentru a evita impactul.

Iulian Mântescu, liderul Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă: Indiferent de indicaţiile semnalului de intrare, el avea nişte obligaţii – să urmărească linia de garare, să urmărească mărcile de siguranță, să urmărească dacă gabaritul este liber, dacă linia nu este ocupată. Or, aici este un cumul de greşeli.

Impactul s-a produs la o viteză cuprinsă între 8 și 10 km la oră, arată cercetările preliminare. Iar impactul a produs o undă de șoc, care a ridicat de pe șine penultimul vagon al trenului încărcat cu mașini. Distanța dintre locul ciocnirii și locul unde a reușit să oprească marfarul a fost de aproximativ un kilometru, potrivit investigatorilor.

Ancheta Agenției de Investigare Feroviare Române ar putea dura chiar şi un an și ar trebui să stabilească inclusiv dacă instalația din calea de rulare a frânat trenul de călători, sau a fost acționată de mecanic.

Până la finalizarea anchetei, mecanicul nu mai are voie să conducă trenuri.

Laurențiu Dumitru, director general AGIFER: Ceea ce ştim e că acel tren a trecut pe culoarea roşie care ordona oprirea. Se fac în continuare tot ceea ce înseamnă strângeri de probe, însemnând eventuale încercări făcute la faţa locului sau cu vehiculele, cu instalaţiile din teren, tot personalul din zona respectivă, atât din partea operatorilor feroviari, cât şi din partea administratorului de infrastructură, vor fi chestionaţi asupra lucrurilor pe care le-au făcut.

În raportul de investigare final vor fi incluse și recomandări de siguranță, în funcție de care Autoritatea Feroviară Română va stabili mai multe măsuri.

Între timp, polițiștii au deschis dosar penal pentru distrugere și vătămare corporală din culpă.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite