Tensiuni între București și Kiev, din cauza Canalului Bâstroe. Ambasadorul Ucrainei a fost convocat la MAE. Opinii diferite despre conflict, între putere și opoziție

Prim-ministrul Nicolae Ciucă
Prim-ministrul Nicolae Ciucă
20 februarie 2023, 10:34

Zilele trecute, Ministerul Infrastructurii din Ucraina a anunțat că, după lucrări de dragare, adâncimea canalului a crescut de la 3,9 metri la 6,5 metri. Asta deși Ambasada Ucrainei la Bucureşti a susţinut că este vorba doar despre lucrări de întreţinere a căii navigabile.

Într-un comunicat, Ministerul Afacerilor Externe precizează că partea română a solicitat părții ucrainene să clarifice diferența de poziționare a Ucrainei între precizările de presă conform cărora nu efectuează decât lucrări de întreținere pe canalul navigabil și informațiile publicate de ministerul ucrainean, conform cărora adâncimile de navigație au ajuns la 6,5 metri. Partea română a reiterat solicitarea stopării imediate a tuturor lucrărilor de dragaj în cazul în care acestea nu au ca scop exclusiv întreținerea căii de navigație.

MAE ROMÂNIA:
Partea română a solicitat părții ucrainene să clarifice cât mai curând diferența de poziționare a Ucrainei între precizările de presă emise în cursul zilei de sâmbătă, 18 februarie, conform cărora partea ucraineană nu efectuează decât lucrări de întreținere pe canalul navigabil al Dunării, și respectiv informațiile publicate la data de 17 februarie, de către Ministerul Comunităților, Teritoriilor și Dezvoltării Infrastructurii al Ucrainei, conform cărora, pe canalul Bâstroe adâncimile de navigație au ajuns la 6,5 m (de la 3,9 m cât ar fi fost la debutul războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei). Partea română a reiterat solicitarea stopării imediate a tuturor lucrărilor de dragaj în cazul în care acestea nu au ca scop exclusiv întreținerea căii de navigație.

Nicolae Ciucă, premierul României: I se va solicita ca în perioada următoare autoritățile române să primească aprobare pentru verificarea lucrărilor. Până când nu ajungem pe canal să putem să verificăm şi să executăm măsurătorile de adâncime. Întreținerea este pentru 3,5 metri, ce depășește această adâncime înseamnă adâncirea canalului.

Marcel Ciolacu, președintele Camerei Deputaților: Din punctul meu de vedere, trebuie să intre în legalitate cât mai repede. Și se poate face acest lucru și tehnic.

Potrivit unor surse guvernamentale, lucrările făcute de ucraineni permit intrarea pe Canalul Bâstroe a unor nave mari. Specialiștii sunt de părere că debitele scăzute de pe brațul Sulina s-ar datora și lucrărilor de pe canalul ucrainean. În aceste condiții, deplasarea navelor de transport pe brațul Sulina are de suferit. În plus, dragajale afectează flora, fauna și transportul de pasageri în Delta Dunării.

Tanczos Barna, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor: Nici legislația națională română, nici cea ucraineană nu permit desfășurarea de lucrări în acea zonă care să pună în pericol biodiversitatea și ecosistemele din Delta Dunării.

Potrivit unor surse guvernamentale, ucrainenii deversează materialul dragat în Marea Neagră, iar curenții aduc aceste aluviuni pe Bara Sulina, ceea ce provoacă modificarea adâncimii, care a scăzut cu 70 de cm. Potrivit Convenției de la Belgrad din 1948, singurul canal navigabil acceptat în Delta Dunării este canalul Sulina.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

ACTUALIZARE Mărirea adâncimii în Canalul Bâstroe de către Ucraina, pentru navigarea cu un pescaj de 7 metri, reprezintă un lucru nepermis de acordurile internaţionale, a declarat, luni, preşedintele Camerei Deputaţilor, Marcel Ciolacu, liderul PSD.

„Nu se pune în balanţă ajutorul pe care trebuie să-l facem – şi umanitar, şi economic, şi nu numai Ucrainei – cu situaţia de la Canalul Bâstroe. La nivelul UE s-a hotărât că singurul canal navigabil din Delta Dunării este Sulina şi, printr-o excepţie, MAE, îndreptăţit, şi-a dat un acord ca la un pescaj de 3,5 să se poată naviga în această situaţie excepţională în care se află Ucraina. S-a constatat, am văzut cu toţii anunţurile făcute de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii din Ucraina, că se poate naviga cu pescaj de 7 metri. Asta înseamnă că acolo s-au făcut nişte lucrări şi s-a mărit adâncimea, lucru nepermis de acordurile internaţionale şi de mediu”, a declarat Ciolacu la Palatul Parlamentului.

Preşedintele Camerei Deputaţilor a anunţat că pe data de 24 februarie va avea o întrevedere cu ambasadorul Ucrainei la Bucureşti, prilej cu care va discuta această situaţie.

ACTUALIZARE Deputatul USR Dan Barna a declarat, luni, că reacţia Guvernului faţă de ceea ce se întâmplă pe Canalul Bâstroe reprezintă o „bâlbâială”, menţionând că există pe acest subiect „o componentă de dezinformare”, iar românii trebuie „să nu plece pe această fentă”, care încearcă „să aducă învrăjbire şi suferinţă”

–––––––––––––––––––––––––––––––

Preşedintele PNL, premierul Nicolae Ciucă, a declarat luni că „orice excedere” de la lucrări de întreţinere pe canalul Bâstroe va fi clarificată între România şi Ucraina şi că în acest caz va fi sesizată Comisia Europeană.

Tot ce am realizat noi instituţional vizează menţinerea activităţilor părţii ucrainene pe canalul Bâstroe în limita lucrărilor de întreţinere. Orice excede acestor lucrări va fi clarificat între autorităţile din România şi cele din Ucraina şi va fi sesizată Comisia Europeană. (…) Se discută cât se poate de concret cu autorităţile din Ucraina. Ministrul Aurescu a vorbit sâmbătă cu ministrul de Externe Kuleba şi au clarificat cât se poate de bine acest subiect, legat de ce se desfăşoară”, a spus Ciucă.

El a afirmat că nu are informaţii că lucrările pe canalul Bâstroe s-ar fi realizat cu bani europeni.

Cert este că anul trecut, pe documentele care au fost puse la dispoziţie de Ministerul Afacerilor Externe, nu a existat un acord al MAE în acest sens, a adăugat Ciucă.

Am discutat cu Ministerul de Externe, am discutat cu Ministerul Transporturilor. Fiecare dintre ele au datoria ca, înainte de a iniţia alte demersuri decât cele care au fost făcute publice, să verifice. Motiv pentru care, Ministerul de Externe s-a coordonat cu Ministerul Mediului și cu Ministerul Transporturilor  au inițiat notele verbale către Ambadasa Ucrainei la București, a fost primit un răspuns în care se specifică faptul că au fost executate lucrări de întreținere și astăzi, la Ministerul de Externe, va fi prezent ambasadorul Ucrainei și i se va solicita ca în perioada următoare autoritățile române să primească informare pentru verificarea lucrărilor, a declarat Nicolae Ciucă, luni dimineață.

Este vorba de executarea unor lucări care au impact pe mediu, au impact asupra Deltei Dunării (…) întreţinerea este pentru 3,5 metri, iar ce depăşeşte această adâncime înseamnă adâncirea canalului (…) Daţi-ne voie să verificăm şi să confirmăm aceste date, niciuna dintre instituţiile la care am făcut vorbire nu poate să confirme aceste date. Până când nu ajungem pe canal să putem să verificăm şi să executăm măsurătorile de adâncime, a spus premierul.

Surse: Adina Vălean, Comisarul European pentru Transporturi, care a afirmat că Bruxelles-ul nu  va accepta, sub niciun pretext, încălcarea de Ucraina a convențiilor internaționale și bilateriale pe mediu

Potrivit unor surse, Ministrul Transporturilor a convocat în această dimineață toate structurile de la nivelul instituției pe tema navigației pe canalul Chilia- Bâstroe.

A fost o întâlnire la nivel tehnic, pentru corobarea tuturor informațiilor pentru a le pune la dispoziție celorlalte ministere care au atribuții în gestionarea situației.

Ministrul Transporturilor a discutat cu Adina Vălean, Comisarul European pentru Transporturi, care a afirmat că Bruxelles-ul nu  va accepta, sub niciun pretext, încălcarea de Ucraina a convențiilor internaționale și bilateriale pe mediu.

Ministrul Transporturilor îl va informa astăzi pe premierul Nicolae Ciucă despre evoluția situației și îi va pune la dispoziție datele prezentate de companiile din domeniul naval aflate în coordonarea MTI.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu: Am discutat direct cu Adina Vălean și voi discuta cu premierul, deoarece diplomația română și-a dovedit din nou limitele.

 

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite