Telescopul spaţial James Webb a descoperit „din întâmplare” un asteroid de mărimea Colosseumului

Telescopul spaţial James Webb
7 februarie 2023, 09:44

Acest asteroid – cu un diametru cuprins între 100 şi 200 de metri – este cel mai mic obiect cosmic observat până acum cu ajutorul telescopului spaţial James Webb, a anunţat NASA, luni.

El a fost „detectat din întâmplare” de astronomi europeni, a adăugat agenţia spaţială americană într-un comunicat, precizând că alte observaţii vor fi necesare pentru o mai bună caracterizare a naturii şi proprietăţilor sale.

„Incredibila sensibilitate (a telescopului James Webb – n.red.) a făcut posibilă observarea acestui obiect cosmic cu o mărime de circa 100 de metri şi care se află la o distanţă de peste 100 de milioane de kilometri”, a declarat Thomas Muller, astronom la Institutul Max Planck din Germania.

Descoperirea a fost realizată în timpul operaţiunii de calibrare a instrumentului de observare în infraroşu MIRI, rodul unei colaborări între cercetătorii europeni şi cei americani.

James Webb, lansat în spaţiu cu o rachetă din gama Ariane 5, este operaţional din iulie 2022. El este cel mai puternic telescop spaţial construit vreodată şi le-a permis oamenilor de ştiinţă să obţină un număr mare de date şi să capteze imagini spectaculoase.

Aflat în stadiu de proiect încă din anii 1990, telescopul se află la o distanţă de 1,5 milioane de kilometri de Terra şi dispune de o cantitate suficientă de carburant pentru a funcţiona timp de 20 de ani.

Una dintre misiunile telescopului, considerat o bijuterie a ingineriei şi având o valoare de 10 miliarde de de dolari, constă în explorarea perioadei de tinereţe a Universului. El are şi obiectivul de a căuta exoplanete.

Telescopul James Webb nu a fost conceput pentru a căuta obiecte cosmice de mici dimensiuni precum asteroidul recent descoperit, însă Thomas Muller a declarat că detectarea sa ‘sugerează că noi corpuri cosmice vor fi totuşi detectate cu acest instrument’.

Sursa: Agerpres