ANUL INTERNAŢIONAL AL LUMINII

Telescopul Hubble, un sfert de secol de descoperiri uimitoare

De la imagini ale planetelor sistemului nostru solar, la instantanee dintr-un timp când universul era încă foarte tânăr, în cei 25 de ani de la lansare, venerabilul Telescop Spaţial Hubble a furnizat peste 1 milion de observaţii care au schimbat fundamental modul în care vedem şi înţelegem Universul. Dar ce misiune are Webb, succesorul său ?

24 Aprilie 2015, 08:04 (actualizat 24 Aprilie 2015, 21:11) | documentar de Liliana Teică |
25 de ani cu Hubble
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:
 |  GALERIE FOTO

Telescopul Hubble, numit după astronomul american Edwin Hubble, a fost un proiect comun al NASA şi al Agenţiei Spaţiale Europene. Lansat în spaţiu în 24 aprilie 1990, s-a dovedit a fi unul din cele mai eficiente instrumente construite vreodată.

(w400) Telescop H

Este relativ mic faţă de standardele celor terestre, este adăpostit de un cilindru gros de 4.2 metri şi lung de 14.3 metri, şi orbitează la 557  de km deasupra Pământului, cu o viteză de 28 de mii de km pe oră.

Oglinda principală are doar 2,4 metri în diametru.

Iniţial fusese şlefuită foarte precis însă în formă greşită, dar prin adăugarea unor corectoare optice după trei ani de misiune, oglinda are o abatere de sfericitate de mai puţin de 10 nanometri şi este cea mai perfectă suprafaţă construită vreodată.

(w380) InteracÅ£iÎn misiunile sale, Telescopul Spaţial Hubble a ajutat la măsurarea vitezei de expansiune a Universului de la Big Bang încoace, şi aşadar a vârstei Universului, determinând cu mai mare precizie distanțelele până la cefeide, stelele variabile, şi dând o mai bună aproximare constantei Hubble.

Astronomii din echipa de cercetare High-z Supernova şi din Proiectul cosmologic Supernova au folosit telescopul pentru a observa supernove şi au găsit astfel dovezi că extinderea este accelerată, nefiind frânată de influenţa gravitaţiei, descoperiri confirmate cu mai mare precizie de alte telescoape de la sol și din spaţiu.

Programele Hubble au stabilit legătura dintre masele găurilor negre centrale şi proprietăţile galaxiilor.

(w620) Jupiter co

Imaginile luate de Hubble au fost esențiale în studiul planetei Jupiter, după coliziunea cu cometa Shoemaker-Levy 9 din anul 1994,  a obiectelor din regiunile îndepărtate ale sistemului solar, inclusiv planetele pitice Pluto şi Eri, a discurilor proto-planetare din Nebuloasa Orion şi a adus dovezi ale prezenței planetelor extrasolare în jurul stelelor similare cu Soarele.

(w620) Imagine Ul

Telescopul Hubble a surprins imagini unice, fotografiile numite Hubble Deep Field şi Hubble Ultra Deep Field, care arată galaxii aflate la miliarde de ani lumină depărtare, cele mai îndepărtate fotografiate vreodată și au generat o mulțime de lucrări ştiinţifice cu privire la  Univers, în perioada sa iniţială.

(w380) Imagine TeÎn total, peste 15 mii de lucrări ştiinţifice bazate pe informaţii furnizate de telescopul Hubble au fost publicate în reviste prestigioase şi nenumărate altele au fost prezentate la conferinţe.

Venerabilul Hubble va mai fi în misiune timp de cinci ani, dar are deja un succesor, Telescopul Spaţial James Webb (JWST), care va costa 8.8 miliarde de dolari şi va fi lansat de NASA în 2018.

Webb, de 100 de ori mai puternic decât Hubble, va putea capta cu 70 % mai multă lumină şi va surprinde imagini ale formării primelor galaxii, la 300 de milioane de ani după Big Bang.

Ne vom putea astfel apropia mult mai mult de momentul naşterii Universului, cu 13,8 miliarde de ani în urmă, a explicat astronomul Mark Clampin, membru al echipei ştiinţifice a telescopului.

Webb va fi capabil să studieze şi atmosfera câtorva exoplanete aflate lângă cele mai strălucitoare stele din galaxia noastră. Misiunea sa, să caute viaţa în afara sistemului nostru solar.

sursa imagini