STUDIU. ”Căpușa teribilă a lui Dracula” sugea sângele dinozaurilor și își mărea volumul de opt ori

'Căpușa teribilă a lui Dracula'' sugea sângele dinozaurilor și își mărea volumul de opt ori
14 decembrie 2017, 08:32

Oamenii de știință au descris mai multe căpușe, dintre care unele necunoscute până acum, pe care le-au denumit după personajul Dracula, descoperite în fragmente de chihlimbar găsite în Myanmar, datând din urmă cu 99 de milioane de ani. Printre acestea se numără o astfel de insectă încă prinsă de o pană ce pare să provină de la un dinozaur cu pene din Cretacic.

Una dintre aceste insecte aparține speciei Deinocroton draculi, însemnând ”căpușa teribilă a lui Dracula”, care la momentul descoperirii era atât de plină cu sânge încât dimensiunea ei era de opt ori mai mare decât în mod normal.

Însă o eventuală clonare a dinozaurilor pe baza probelor găsite — așa cum poate suna familiar din romanul și filmele Jurassic Park — este imposibilă, potrivit cercetătorilor. ”Se pare că tehnicile moderne nu pot extrage ADN — sau cel puțin nu ADN suficient de bine conservat — din incluziunile în chihlimbar (organisme rămase captive în această rășină). ADN-ul nu rezistă trecerii timpului, atunci când este îngropat milioane de ani în chihlimbar”, a declarat paleontologul Ricardo Pérez-de la Fuente din cadrul Muzeului de Istorie Naturală al Universității Oxford, unul dintre cercetătorii care au participat la studiu.

Chihlimbarul, o rășină fosilizată, s-a dovedit a fi o remarcabilă fereastră către trecut, numeroase specii de animale mici și de plante fiind conservate în acesta, în toate detaliile lor.

În acest caz, chihlimbarul a oferit prima dovadă directă a relației parazit-gazdă dintre căpușe și dinozaurii cu pene. Totodată, aceste insecte reprezintă și cea mai veche dovadă a acestor paraziți din istoria fosilelor descoperite.

Caracteristicile penei descoperite alături de un exemplar tânăr de căpușă nu le-au permis însă cercetătorilor să poată identifica o anumită specie de dinozaur cu pene care reprezenta ”meniul sângeros” al acestor paraziți. Oamenii de știință bănuiesc faptul că acesta a fost un dinozaur alergător sau poate o pasăre primitivă, o ramură a dinozaurilor.

Două dintre căpușele Dracula au oferit informații adiționale indirecte cu privire la acești paraziți care se hrăneau cu sânge de dinozaur. Structuri de dimensiunea unui fir de păr de la anumite larve de gândaci din familia Dermestidae au fost identificate atașate de corpul căpușelor. Acești gândaci trăiesc și în zilele noastre și se regăsesc în cuiburi, hrănindu-se cu pene, piele și păr provenite de la ocupanții acestora.

”Multă lume nu știe că (personajul) ‘Dracula’ al lui Bram Stoker a fost reprezentarea fictivă a unei persoane reale, Vlad Țepeș, ambii fiind însetați de sânge; deși, căpușele nu făceau decât să supraviețuiască”, a declarat entomologul David Grimaldi de la Muzeul American de Istorie Naturală din New York, citat de Reuters.

SURSA