Studiu al Coaliţiei pentru Egalitate de Gen: Majoritatea elevilor află despre feminism de pe internet, nu de la şcoală

Feminism studiu
Feminism studiu
22 februarie 2022, 16:52

Studiul „Ce este feminismul? Percepţii ale elevilor şi elevelor din România”, realizat de cercetătoarele Laura Grunberg şi Diana Elena Neaga în cadrul proiectului „EGALIS: egalitate de gen prin schimbare socială şi educaţie”, a avut ca obiectiv să afle cât de cunoscut este conceptul de feminism în rândul elevilor din România, se arată într-un comunicat al organizaţiei.

Autoarele studiului consideră că rolul redus al şcolii în promovarea conceptului de feminism se explică prin faptul că în programa oficială nu există oportunitatea concretă de discutare a conceptului şi a termenilor complementari lui. Există câteva trimiteri minimale la mişcarea de femei sau la situaţia lor în anumite manuale de istorie, precum şi câteva teme prezente în cele de educaţie civică, în care se face legătura cu feminismul.

La liceu, şcoala apare ca sursă importantă de informare despre feminism, însă, de asemenea, într-o măsură mai mică decât internetul. În casele/familiile/cercul de prieteni ale celor intervievaţi se discută puţin despre feminism, ceea ce indică faptul că informaţiile ajung la eleve/i nestructurat, conform studiului.

Cercetarea a relevat că principalele femei cunoscute/importante din România pentru elevii de 11-13 ani: Simona Halep, Nadia Comăneci, Gabi Szabo, Cristina Neaga, Elisabeta Polihroniade (sport), Ecaterina Teodoroiu, Regina Maria (istorie), Viorica Dăncilă şi Clotilde Armand (politică), Denise Rifai, Vulpiţa sau Raluca Bădulescu (personaje din media).

Percepţiile cu privire la feminism sunt diferite în funcţie de gen. Pentru băieţi, feminismul este mai ales despre încrâncenare, luptă (muşchi), despre „ele vs ei”. În cazul fetelor, feminismul poate avea o componentă de „luptă”, dar cu inima, o „luptă” prin empatie. Pentru fete, feminismul înseamnă mai ales colaborare, dialog, normalitate. În viziunea lor, feministele sunt fie feminine (atente la cum arată), fie luptătoare, dar niciodată şi una şi alta, arată studiul.

Potrivit sursei citate, marea majoritate a elevelor/elevilor de liceu conştientizează lipsa egalităţii între femei şi bărbaţi. Pe de altă parte, se pare că fetele resimt mai accentuat această lipsă a egalităţii. Aproximativ 50% dintre eleve/elevi susţin nevoia existenţei unor organizaţii active în promovarea şi protejarea drepturilor femeilor.

Cercetarea a avut la bază prelucrarea a 147 de chestionare de la gimnaziu şi 65 de la liceu. Chestionarul pentru gimnaziu a avut patru întrebări şi a fost completat de 147 de elevi (81 de fete şi 61 de băieţi, 5 chestionare nu au avut informaţii privind sexul sau numele). Majoritatea respondenţilor sunt din Bucureşti, dar şi din Cluj, Şerbăneşti şi Floreşti şi au vârste cuprinse între 11 şi 13 ani. Chestionarul pentru liceu a avut zece întrebări la care au răspuns 65 de elevi (19 băieţi, 43 de fete şi 3 elevi care nu şi-au declarat sexul).

Proiectul „EGALIS: Egalitate de gen prin schimbare socială şi educaţie” este derulat de Centrul Parteneriat pentru Egalitate, în parteneriat cu mai multe asociaţii, cu sprijinul financiar al Active Citizens Fund România, program finanţat de Islanda, Liechtenstein şi Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Scopul proiectului este de a genera schimbări de percepţie în rândul tinerilor şi cadrelor didactice şi de a influenta decidenţii în vederea dezvoltării de politici instituţionale privitoare la egalitatea de gen.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite