Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand POLITICA COOKIES

Scrisoare către FMI: Tarom se judecă la Londra în cazul restituirii unei aeronave Boeing

Tarom încearcă să restituie ultima aeronavă Boeing 737-800 pe care o mai deţine închiriată în portofoliu, dar cazul a ajuns la tribunalul din Londra.  O decizie defavorabilă operatorului aerian va obliga Tarom să raporteze impactul financiar, se arată scrisoarea trimisă de Guvern la Fondul Monetar Internaţional (FMI), informează Mediafax.

05 Iunie 2012, 16:18 |
Avion TAROM / FOTO: Tarom

Guvernul s-a angajat în negocierile cu Fondul Monetar Internaţional (FMI), la începutul anului 2012, că va reduce costurile la nivelul companiei Tarom.

Una dintre măsurile vizate era restituirea ultimului avion tip Boeing 737-800 din flotă, închiriat în urmă cu patru ani.

Ca alternativă la returnarea avionului era sugerată reducerea chiriei la nivelul pieţei.

Conform înţelegerii cu Fondul Monetar, termenul-limită pentru finalizarea operaţiunii era sfârşitul lunii martie.

Termenul nu a fost respectat, iar ultima scrisoare de intenţie discutată de FMI cu Guvernul de la Bucureşti, la finele misiunii de evaluare din aprilie-mai, stabilea un nou termen, la sfârşitul lunii iunie.

Tarom se judecă, spune Guvernul. Compania neagă

Documentul citat indică şi faptul că această chestiune a ajuns pe rolul "tribunalului din Londra", care va decide dacă Tarom poate restitui sau nu aeronava în cauză.

"Relivrarea celei de-a treia aeronave Boeing B 737-800 închiriate sau reducerea chiriei la nivelul preţurilor de pe piaţă până la finele lunii iunie 2012. Urmărirea veniturilor şi cheltuielilor aferente operării aeronavei în eventualitatea în care tribunalul din Londra decide că aeronava nu poate fi relivrată şi furnizarea unui raport privind impactul aeronavei asupra rezultatelor financiare ale flotei", se arată în scrisoarea Guvernului către FMI, document obţinut de agenţia Mediafax.

La Londra funcţionează, alături de alte instanţe, Curtea de Arbitraj Internaţional, care se pronunţă în cazul litigiilor comerciale între companii.

Reducerea costurilor va fi efectuată şi prin reducerea voluntară a personalului, întreruperea liniilor şi zborurilor selectate, renegocierea contractului de leasing de personal navigant, extinderea programului de economisre la consumul de petrol, se arată în scrisoare.

Reprezentanţii Tarom au declarat pentru Mediafax că "nu există niciun litigiu la Londra" în legătură cu relivrarea celei de-a treia aeronave Boeing 737-800.  Reprezentanţii companiei au refuzat să ofere alte informaţii solicitate, motivând că nu sunt "de interes public".

"Pe teritoriul României operează mai multe companii private de transport aerian, mediul concurenţial fiind extrem de pronunţat, divulgarea acestor informaţii putând atrage prejudicii atât materiale, cât şi de imagine, care se pot materializa în pierderi majore pentru compania Tarom. Publicitatea acestor informaţii legate de activităţi comerciale şi financiare ale companiei poate fi speculată de către mediul concurenţial prin utilizarea în interes propriu a acestora, creându-şi astfel beneficii în detrimentul companiei noastre", se arată în răspunsul transmis de Tarom.

Tarom, companie aflată pe lista companiilor monitorizate de FMI, estimează deja pentru acest an o pierdere de peste 187 milioane lei.

Un studiu realizat la sfârşitul anului 2011 de Banca Mondială arată că un sfert din cele 154 companii de stat monitorizate au acumulat pierderi care ajung, în unele cazuri, la cifre de câteva sute de mii de lei pe angajat.

Tarom înregistra pierderi de 163.000 lei pe angajat, conform studiului citat.

Avioane sărbătorite, dar scumpe

La sfârşitul anului 2008, Tarom a închiriat trei avioane Boeing 737-800 Next Generation, pe o perioadă de cinci ani.

Prima aeronavă a fost recepţionată la 20 noiembrie 2008, a doua la începutul lunii decembrie 2008, iar a treia în februarie 2009.

Sosirea aeronavelor în ţară a fost prilej de bucurie şi pahare de şampanie pentru conducerea Ministerului Transporturilor şi a companiei Tarom, conducerea operatorului aerian susţinând atunci că avionul are un consum cu până la 50% mai redus faţă de anumite aeronave din flota Tarom astfel că totalul costurilor anuale din exploatare va scădea cu până la 36 milioane dolari.

Decizia de a închiria cele trei avioane a făcut parte din planul Tarom de a deţine, până în 2012, o flotă formată din 30 de avioane noi, pentru a-şi creşte cota de piaţă.

Pesa a relatat că Tarom plătea o chirie de trei milioane de euro lunar/aeronavă, deşi gradul de ocupare era de sub 30%, la care se adăugau alte milioane de euro pentru asigurarea flotei.

Două dintre cele trei aeronave Boeing 737-800 au fost restituite deja, înainte de expirarea perioadei de cinci ani pentru care au fost închiriate, pentru reducerea cheltuielilor.

În prezent Tarom mai deţine o singură aeronavă de acest tip, la care se mai adaugă patru aeronave Boeing 737-700, patru aeronave Boeing 737-300, patru aeronave Airbus A318-111, şapte aeronave ATR 42-500, două aeronave ATR 72-500 şi o aeronavă Airbus A310-325.

 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ECONOMIE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 15°C 7°C
IASI 13°C 3°C
CLUJ 10°C 3°C
CONSTANTA 17°C 9°C
CRAIOVA 13°C 5°C
BRASOV 13°C 3°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 16 Decembrie 2017, 03:57
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 15-12-2017
Deschidere: 7587.26
Maxim: 7648.19
Mimim: 7570.95
Variatie: 0.21%
FP
0.85
2.26%
SFG
42.90
6.33%
TLV
2.10
0.71%
SIF3
0.25
1.65%
SNG
30.90
0.81%
EL
10.76
0.18%
DIGI
35.30
4.06%
BRD
12.54
0.79%
TRP
0.40
0%
SNP
0.28
1.06%
ARHIVĂ ȘTIRI