Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.

Românca Aurora Fulgida - pioniera cinematografiei braziliene

Actriţa, de o frumuseţe răpitoare, a stârnit multe pasiuni în America Latină, abordând roluri îndrăzneţe pentru acele timpuri. Avea să devină cea mai strălucitoare divă a filmului mut  sud-american.

02 Septembrie 2013, 12:48 (actualizat 04 Iulie 2014, 11:42) | Cătălin Grosu |
Aurora Fulgida / FOTO: www.eroiiromanieichic.ro

Pe numele său real Aurelia Ciocănescu,  Aurora Fulgida s-a născut pe 27 august 1880 în Bucureşti, în cartierul Uranus.  Provenind dintr-o familie bună, în care regulile şi convenienţele sociale trebuiau respectate, Aurora a beneficiat de privilegiile clasei sociale din care făcea parte. Era o lume romantică  în care lumea bună se întâlnea la Capşa sau Union.

Era perioada în care marii artişti din Europa urcau pe scena Teatrului Naţional, având câte trei spectacole pe zi. Aurora se uita cu ochii mari la această lume colorată şi se simţea atrasă de mirajul unei lumi interzise. Pentru o fată de familie bună, a fi actriţă sau dansatoare era acelaşi lucru cu a fi curtezană. Când în 1896 a fost difuzat primul film în Bucuresti, Aurelia şi-a decis destinul.

A fugit în lume la 17 ani

Fire rebelă şi cu mintea bulversată de vise, a fugit de-acasă, alăturându-se unei trupe de teatru ambulant, aflată în turneu prin Europa. Visa să devină o actriţă şi o dansatoare celebră. Plecase în lume cu dorinţa să o cucerească şi să şi-o aştearnă la picioare. Probabil că şi-a dorit atât de mult, încât dorinţa i s-a implinit: avea să devină cea mai strălucitoare divă a filmului mut  sud-american. La început a ajuns la Milano unde s-a angajat ca dansatoare într-un cabaret  şi, timp de 2 ani de zile, a fost figurantă. O revistă braziliană îi luase un interviu sumar cu privire la activitatea ei din Italia unde noaptea dansa, iar ziua lua lecţii de actorie şi balet, plătindu-şi orele cu bruma de bani câştigaţi cu efort. Asta până în ziua în care un impresar italian a văzut-o atât pe ea, cât şi flacăra ei interioară care cucerea şi subjuga sala. Atunci a băgat-o într-o trupă serioasă de actori care pleca în turneu în Europa şi în Argentina.

Numele său umplea  sălile de spectacol

Din Buenos Aires pâna la Rio de Janeiro nu a mai fost decât un pas. Într-o zi, i-a bătut la uşa cabinei un bărbat elegant, în jur de 40 de ani, care i-a oferit rolul vietii ei, şansa de a deveni celebră. Acesta a fost Antonio Leal, un fotograf portughez care scria scenarii, filma, monta, developa. Era un cineast şi un regizor desăvârsit, care a turnat primele filme făcute vreodată pe continentul sud-american.

În 1916 a primit primul rol principal

Filmul “Luciola”, regizat de Franco Magliani, a fost începutul carierei ei fulminante. Pelicula fusese făcută după romanul unui mare scriitor brazilian, José Martiniano de Alencar. Aurora a acceptat rolul în pofida scenariului îndrăzneţ, interpretând un rol senzual, care a transformat-o peste noapte într-o divă. Era perioada de început a filmului mut, în care mişcarea, privirea,  gestul,  mimica, totul era limbaj non-verbal. Aurora seducea cu  privirea absentă, iar frumuseţea ei răpitoare înnebunea  bărbaţii şi scandaliza femeile din înalta societate braziliană. Rolul pe care Aurora l-a jucat era acela al unei femei mondene, a cărei dragoste este luată în derădere de către partener, până în momentul în care  aceasta s-a urcat pe o masă în timpul unui dineu şi şi-a  aruncat hainele de pe ea, în văzul tuturor celor prezenţi. Scena a făcut furori şi a generat un imens scandal, dar Aurora s-a transformat dintr-o necunoscută într-o mare actriţă. Nume celebre ca Lyda Borelli sau Francesca Bertini au căzut în umbra Aurorei. Incepuse vremea ei!

Timp de 10 ani a dominat cinematografia braziliană

A jucat în “Roza care-şi pierde petalele”,  în „Datoria de a iubi” şi multe altele.  Lumea o adula, politicienii îi căutau compania, producătorii o curtau şi răsfăţau, iar bărbaţii cădeau răpuşi de pasiuni fulgerătoare. Criticul şi regizorul Corneliu Medvedev o descria pe Aurora fără să facă economie de epitete:  „Era de o frumuseţe răpitoare. Ochii ei erau întunecaţi, adânci, misterioşi, era în ei o tăcere, o aşteptare, o promisiune, ceva tulburător, care-i făcea pe bărbaţi să încremenească în prezenţa ei. Avea o nelinişte tăcută, care exploda uneori, în accese de o energie formidabilă, avea o prezenţă extraordinară, şi în acelaşi timp, părea dusă pe altă lume. Avea piele albă şi părul negru adânc, dar ochii, mai ales ochii, o făceau să fie ceea ce era Parea ca este o fiinta cladita in jurul ochilor."

A înfiinţat "Casa Română", la Rio de Janeiro

În fosta capitală braziliană l-a cunoscut pe Francisco Serrador, posesorul unui imens imperiu cinematografic în toata America latină. Deşi mai mare decât ea cu 20 de ani şi căsătorit, ei aveau să rămână împreună până la sfârşitul vieţii lor.  Francisco Serrador i-a dăruit o vilă extravagantă pe bulevardul Amaro, din Rio, unde ea a locuit până la moartea sa şi unde şi-a deschis un salon românesc pentru toti politicienii, artiştii si diplomaţii brazilieni.  La 10 mai 1953 salonului i s-a dat numele “Casa Română”.  Uşa lui era larg deschisă pentru toţi românii aflaţi în exil, printre care se număra şi  ex-regele Carol al-II-lea, deja căsătorit cu Elena Lupescu. Povestea adulteriană de amor regal terminată într-un scandalos mariaj fascina întreaga lume, iar Aurora se simţea privilegiată de prezenţa celor doi protagonişti în salonul ei românesc. Printre cei care frecventau salonul Aurorei  se numărau  scriitorul Duliu Zamfirescu,  Gheorghe Marinescu, marele neurolog, ministrul de Externe Mihail Manoilescu, pictorul Eustaţiu Stoenescu, poeţii Stefan Baciu şi Faust Bradescu, soprana Haricleea Darclé, cântăreaţa de operetă Florica Cristoforeanu, mezzosoprana Elena Teodorini.

Aurora purta straie româneşti

Etala frumoase cămăşi tradiţionale româneşti  şi eşarfele de borangic. Pe imensele sale terase se aduna toata lumea bună din Rio. Când doreau să fie singuri, se retrageau la cealaltă reşedintă a ei,  pe Insula Guvernatorului, o vilă cochetă ridicată pe malul oceanului, dăruită tot de Francisco.  În 1929, când era filmului mut a apus, Aurora a ales sa se retragă din lumina refectoarelor.

Iubitul ei, Francisco Serrador,  s-a stins prin anii '60. Aurora Fulgida a murit în anul 1970, în casa dăruită de el.

ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN CULTURĂ
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 23°C 24°C
IASI °C °C
CLUJ °C °C
CONSTANTA 21°C 22°C
CRAIOVA 22°C 25°C
BRASOV °C °C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 23 Mai 2019, 14:54
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 23-05-2019
Deschidere: 8116.3
Maxim: 8140.37
Mimim: 8109.2
Variatie: 0.06%
SNG
33.90
0%
TLV
2.12
0.24%
EL
10.85
0.92%
SNP
0.36
0.14%
FP
0.97
0.21%
SNN
10.82
0%
BRD
10.84
0.55%
BVB
21.80
0.46%
SIF5
2.08
0.48%
SIF2
1.15
2.12%
ARHIVĂ ȘTIRI