Revenirea HBO Max la Amazon: cheile unei tranzacții care ar putea schimba istoria platformei

Revenirea HBO Max la Amazon: cheile unei tranzacții care ar putea schimba istoria platformei
Revenirea HBO Max la Amazon: cheile unei tranzacții care ar putea schimba istoria platformei
20 decembrie 2022, 13:54

Pretenția de independență a operatorului HBO Max a durat 14 luni. A început în septembrie 2021 când HBO a decis să părăsească platforma Amazon, în ciuda faptului că această plecare însemna pierderea a cinci milioane de abonați.

Serviciul de streaming, deținut pe atunci de AT&T, dorea mai mult control asupra utilizatorilor, iar gigantul tehnologic Amazon a refuzat.

Cu toate acestea, săptămâna trecută, șefii HBO Max, conduși acum de controversatul David Zaslav, au reevaluat afacerea și au revenit la un plan care ar putea însemna viitorul platformelor de streaming.

Este unirea principalilor actori ai pieței viitorul industriei de streaming? Vor ajuta pachete comune ale operatorilor să ușureze viața consumatorului final, care ar putea plăti o singură taxă pentru mai multe tipuri de servicii?

Posibil, potrivit unor experți din industrie, chiar dacă acest lucru înseamnă un conținut de mai slabă calitate și o lovitură pentru diversitatea programelor pe micul ecran.

„Cred că, din păcate, consolidarea este inevitabilă”, a declarat pentru cotidianul spaniol El Mundo, Jason Ruiz, profesor asociat la Universitatea Notre Dame și expert în platformede conținut. „Vedem acest lucru la HBO, care a avut întotdeauna conținut de calitate, lucru care s-ar putea schimba din moment ce platforma nu mai caută excelența, ci profitul și creșterea numărului de abonați”.

Ruiz se teme că momente importante, precum finalul de sezon al superbului „The White Lotus” și nu mai puțin strălucitorul „Mare of Easttown” vor dispărea în favoarea unor produse ieftine și ușor de consumat.

„Este adevărat că vom fi scutiți de grija de a plăti pentru mai multe platforme, un lucru care creează un adevărat haos pentru multe persoane, dar riscăm să ajungem la mila celor trei sau patru operatori care supraviețuiesc pe piață și ne impun ce trebuie să vedem, chiar dacă este rău, chiar dacă este vorba de reality show-uri ieftine, fără niciun fel de diversitate. Îmi amintește de ceea ce trăiam în anii ’80, când nu aveam prea multe opțiuni la televiziune”, spune Jason Ruiz.

Cum ar putea arăta viitorul pentru câștigătorii războiului streamingului

Încetinirea creșterii numărului de abonați a unor giganți precum Netflix sau Disney+ determină deja o schimbare de strategie. Este vorba despre o revenire la pachetele care au făcut ca serviciul de cablu să fie extrem de popular în Statele Unite și al căror model a fost lovit puternic în ultimul deceniu de apariția conținutului la cerere, pentru o taxă lunară fixă.

Cu oferte precum cele de la Amazon și HBO, consumatorii vor putea primi două servicii pe aceeași factură și își pot simplifica finanțele personale. Iar acest lucru nu este deloc o problemă simplu de rezolvat.

Un studiu realizat de Bango, o firmă de tehnologie din Silicon Valley, arată clar acest lucru. 72% dintre abonații la platforme din SUA spun că există prea multe servicii disponibile, iar 80% doresc un sistem care să gestioneze toate plățile pe o singură factură lunară.

Amazon, Apple și Google au sărit deja în acest vagon

În urma acordului încheiat săptămâna trecută, prin intermediul Prime Video, serviciile Paramount+, Starz și AMC+, dar și și HBO Max și Discovery, se pot adăuga la același serviciu pentru care se plătește un singur abonament.

Între timp, Apple vă permite, de asemenea, să vă abonați la diverse canale cu plată prin intermediul aplicațiilor sale. Iar pe YouTube – achiziționat de motorul de căutare Google în 2006 – puteți adăuga o mulțime de canale prin diverse pachete.

Problema este, desigur, dată de banii care se pierd din comisioane. Amazon percepe un comision de  30% atunci când utilizatorul se înscrie folosind site-ul său, deși rețeaua sa de clienți numără în prezent peste 163,5 milioane de abonați.

Merită pentru platformele mai noi, cu mai puțin succes. „Continuăm să credem că, printr-o distribuție mai largă, apare și o cale de creștere, iar aceasta include relațiile cu angrosiștii, inclusiv cu Amazon”, a declarat anul trecut directorul general al Paramount, Bob Bakish, la o întâlnire cu investitorii.

Dar mai este ceva: este împiedicată capacitatea platformelor mai mici de a stabili o relație directă cu clientul, lucru despre care foștii directori HBO Max au spus că era esențial înainte de fuziunea cu Discovery.

„Dacă privitorul se află în aplicația noastră, putem personaliza pagina de start pentru el. Putem personaliza ceea ce li se arată în continuare. Putem reacționa în timp real”, a declarat Andy Forsell, directorul general al HBO Max din urmă cu un an. Sub umbrela Amazon, experiența se schimbă radical.

Ruiz vorbește despre o „criză de conținut” în prezent. „HBO însuși taie seriale pentru a economisi bani, iar acest lucru este alarmant și deprimant”, explică el.

„Un brand care a fost dispus să își asume riscuri pentru a da o voce minorităților și comunităților, cum ar fi latino-americanii sau LGBTQ, este în pericol. Cred că consolidările și fuziunile de platforme sunt foarte periculoase pentru această diversitate”.

Doar Netflix și Disney+ sunt deocamdată reticente în a se oferi ca servicii terțe, deși acest lucru s-ar putea schimba dacă cifrele continuă să se întoarcă împotriva lor.

Gigantul de streaming cu sediul în Los Gatos a pierdut abonați pentru prima dată în două trimestre consecutive în acest an. Nu este exclus ca și ei să se lase purtați de această nouă tendință care străbate industria: convergența serviciilor.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite