Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.
PRIM PLAN

Reinhard Mitschek, director general Nabucco: Proiectul e un punct important, o poartă europeană

Zi importantă miercuri la Bruxelles. Se discută despre reducerea tarifelor la energie, dar şi despre proiecte importante precum Nabucco, cel care ar trebui să ofere Europei independenţa faţă de gazele ruseşti. Telejurnalul TVR a aflat detalii despre proiect direct de la directorul general al proiectului, într-un interviu acordat jurnalistei Andreea Gheorghe.

21 Mai 2013, 22:40 (actualizat 21 Mai 2013, 23:19) | Telejurnal |
Interviu cu directorul general al companiei Nabucco
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

VIDEO
Interviu cu directorul general al companiei Nabucco
Reporter: Bună seara! Care este stadiul proiectului în acest moment?

Reinhard Mitschek, director general al companiei Nabucco: Nabucco Vest a furnizat pachetul întreg de decizii pentru Shah Deniz la finalul lui aprilie. Suntem destul de avansaţi în dezvoltarea proiectului şi la finalul lui iunie aşteptăm decizia din partea consorţiului Shah Deniz în ceea ce priveşte selectarea conductei de gaze. Sunt încrezător că Nabucco va fi selectat.

Reporter: Ce se va întâmpla dacă Shah Deniz va refuza proiectul?

Reinhard Mitschek: Am venit cu o ofertă bună în ceea ce priveşte termenele şi condiţiile, suntem avansaţi în ceea ce priveşte sudiul de impact, cu optimizarea standardelor tehnice etc. În plus, cel mai important, Nabucco Vest oferă cel mai mare număr de consumatori, de ţări, de aceea sunt încrezător că Nabucco Vest va fi selectat la finalul lui iunie.

Reporter: Care este mai exact valoarea investiţiei?

Reinhard Mitschek: Investiţiile sunt atent analizate de inginerii noştri. Studiul este în desfăşurare şi va fi finalizat la finalul lui iulie, începutul lui august. În plus, avem în desfăşurare sezonul de primire a ofertelor pentru rezervarea capacităţii de transport şi, imediat ce ştim cum va arăta infrastructura, ce capacitate este necesară, vom putea răspunde la întrebările legate de investiţiile necesare.

Reporter: Care este traseul stabilit până acum?

Reinhard Mitschek: Traseul începe la graniţa turco-bulgară, e un punct important, o poartă europeană, trece prin Bulgaria, România, Ungaria, spre Austria până la punctul hub ce leagă Centrul şi Sud-Estul Europei, la Baumgarten în Austria.

În România e cea mai lungă distanţă, de aproape 470 de kilometri. De curând, chiar săptămâna trecută, am avut audieri publice în toate regiunile, în 24 de locaţii şi feed-backul de la acţionari este unul foarte bun. "

Reporter: Care este miza pentru România? În afară de independenţa faţă de gazele ruseşti, vom putea obţine şi preţuri mai bune?

Reinhard Mitschek: Categoric va diversifica sursele de gaz pentru România şi alte ţări, va impulsiona piaţa muncii pentru că vorbim de o investiţie uriaşă pentru ţară şi investiţia în infrastructură. De obicei deschide drumul pentru atragerea de alte investiţii. În ceea ce priveşte depozitele de gaze, interconexiunile, conductele de gaze, industria şi asta va impulsiona economia, piaţa muncii, cea a investiţiilor şi nu în cele din urmă sectorul energetic din interiorul ţării.

Vânzătorii şi cumpărătorii gazului natural sunt cei care negociază preţul, eu nu sunt implicat în acest proces aşa că nu ştiu nivelul preţurilor. Îmi imaginez însă că este unul atractiv pentru a putea intra în piaţă şi pentru a fi competitivi, dar nu vă pot spune care este nivelul.

Reporter: Atractiv înseamnă mai ieftin decât gazul rusesc, presupun.

Reinhard Mitschek: Atractiv înseamnă, în prima parte, gazele naturale din Azerbaijan care duc la o diversificare, la noi surse şi căi de acces. Asta înseamnă că puterea de negociere a cumpărătorilor din ţară va creşte. O putere mai mare de negociere înseamnă preţuri mai bune.

Reporter: Cum vor fi distribuite veniturile din taxele de transport în rândul membrilor Nabucco?

Reinhard Mitschek: Venitul şi profiturile companiei internaţionale vor fi distribuite în funcţie de acţiunile deţinute de fiecare.

Fiecare parte - turcă, bulgară, română, ungară şi austriacă - a semnat o înţelegere interguvernamentală în 2009 şi, în baza acesteia, venitul obţinut de grup din taxe va fi distribuit în funcţie de distanţa parcursă în fiecare ţară, deci avem o împărţire obiectivă a venitului din taxe în rândul statelor implicate.

Tariful de transport este fixat pe baza unor calcule transparente care ţine cont de distanţă, ceea ce înseamnă că tariful va depinde de distanţa de la punctul de intrare în ţară până la cel de ieşire, va fi acelaşi tarif pentru toţi participanţii, acţionari sau terţe părţi, iar termenii şi condiţiile vor fi publicate pe site-ul Nabucco imediat ce vom da startul sezonului de primire a ofertelor, respectiv iulie-august.

Reporter: Aţi vorbit despre România şi ca producător, nu doar ca transportator de gaze. Există interes în ceea ce priveşte Marea Neagră sau gazele de şist?

Reinhard Mitschek: Nabucco este un proiect care vizează mai multe surse. Oricât gaz ar exista, el trebuie transportat de la un punct la altul, gazul din Azerbaijan, din Irak sau din Turkmenistan sau gazele de şist sau gazul din Marea Neagră, din România sau din Bulgaria, Nabucco Vest este dispus să transporte gaz din oricare dintre surse.

Nu au fost discuţii până în acest moment. Ne-am concentrat asupra gazelor din Azerbaidjan. Desigur că suntem la curent cu resursele existente acolo, însă nu avem indicaţii despre când şi cât gaz este acolo.

Reporter: Dar luaţi în considerare Marea Neagră.

Reinhard Mitschek: Da!

VIDEO
Constantin Niţă despre proiectul Nabucco: În condiţii de competiţie, preţul gazelor ar trebui să scadă
Ministrul delegat pentru energie, Constantin Niţă, şi Ionuţ Purica, specialist în domeniu, au fost invitaţi la PRIM PLAN pentru a comenta subiectul, pe marginea declaraţiilor directorului general al companiei Nabucco.

Compania Nabucco a pornit acest proiect în cadrul unui acord guvernamental care să creeze nişte culoare de transport pentru gazele spre Uniunea Europeană, a declarat Ionuţ Purica la Prim Plan.

Prin Nabucco vom avea două surse. Asta înseamnă competiţie iar în condiţii de competitţie preţul gazelor ar trebui să scadă. Dacă Shah Deniz refuză proiectul, ne putem îndrepta spre alte proiecte, a afirmat ministrul delegat pentru energie, Constantin Niţă.

VIDEO
Ionuţ Purica: Proiectul Nabucco nu are legătură cu gazele de şist
Ionuţ Purica a mai precizat că proiectul Nabucco nu are legătură cu gazele de şist. Nabucco e un proiect regional, pe când gazele de şist sunt cuprinse într-un  proiect care ţine de economia României, adică cu impact mai degrabă local decât regional.

Constantin Niţă a ţinut să sublinieze, de asemenea, că România va avea de câştigat şi din taxele de transport ale gazelor prin acest culoar.


Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ECONOMIE
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 10°C 10°C
IASI 9°C 10°C
CLUJ 6°C 6°C
CONSTANTA 9°C 9°C
CRAIOVA 5°C 10°C
BRASOV 7°C 5°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 27 Februarie 2020, 19:35
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 27-02-2020
Deschidere: 9704.82
Maxim: 9726.23
Mimim: 9559.84
Variatie: -1.47%
TLV
2.50
1.4%
SNG
33.65
0.44%
FP
1.32
1.49%
BRD
15.48
2.7%
EL
10.45
1.46%
SNN
15.02
0.93%
SNP
0.39
1.66%
TGN
303.50
1.47%
TRP
0.31
5.7%
DIGI
33.50
2.06%
ARHIVĂ ȘTIRI