Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.
PRIMUL RĂZBOI MONDIAL

Războiul aerian. Avioane, zeppeline şi Aşi ai Aerului

Dezvoltările tehnologice din inginerie şi producţia de serie au permis construcţia şi utilizarea pe scară largă a aeronavelor în scop de recunoaştere, de luptă sau pentru primele bombardamente aeriene din istorie. Zeppelinele, bombardierele şi avioanele de luptă sau atac la sol, pilotate de Aşi ai Aerului, au făcut ca războiul să devină mai devastator decăt oricând.

20 Octombrie 2014, 15:27 (actualizat 20 Octombrie 2014, 15:39) |
Forţele aviatice britanice
Forţele aviatice britanice
LZ127 Graf Zeppelin
Pilotul american Albert Ball
Pilotul american  Albert Ball
Avion prăbuşit în Franţa 1918
Avion tip Niueport 11 Bebe
Avin Fokker VII
Manfred von Richthofen Baronul roşu
Pilotul francez Pegoud
Piloţi canadieni
Rămăşiţe avion WWI
Atac Zeppelin
prima lupta aeriana 5 oct 1914
Zeppelin
Placă prima bomba aruncată din Zeppelin Londra
Atac Zeppelinb
Mitraliera montată pe avion Fokker

Primele lupte aeriene

Când lumea a intrat în război în 1914, fraţii Wright făcuseră abia de 10 ani primele zboruri cu avioane cu motor, iar liderii militari nu credeau în posibilitatile combative ale aeronavelor. În primii ani ai războiului, germanii au avut superioritatea aviatică, în timp ce Marea Britanie se baza în mare parte pe industria aviatică franceză, în special privind motoarele pentru avioane, şi  au contribuit la efortul de război cu doar 184 de avioane. Americanii stăteau şi mai prost în privinţa avioanelor, în 1917 când au intrat în război,  erau aproape total dependenţi de industria aviatică franceză şi britanică.(w460) Avion tip

Primele avioane utilizate în scop militar erau monoloc, cu carlinga deschisă şi cu instrumente de bord foarte rudimentare.

Erau construite din pânză, lemn şi sârmă, cereau mult curaj şi îndemânare pentru a fi pilotate, nu erau nici rapide, nici prea încăpătoare, zburau la mică înălţime şi puteau fi uşor doborâte.

Piloţii se bazau pe hărţi sau busolă pentru a naviga sau se orientau în funcţie de  liniile de cale ferată şi erau nevoiţi să coboare foarte jos pentru a citi numele staţiilor, dar se rătăceau frecvent.   Făceau zboruri de recunoştere pentru a fotografia poziţiile tranşeelor inamicului, iar piloţii aveau la bord pistoale sau puşti şi puteau arunca grenade sau chiar harpoane. Chiar şi aşa, recunoaşterea aeriană a ajutat trupele Aliate să oprească invazia germană în Franţa în 1914, iar controlul spaţiului aerian pentru supravegherea mişcărilor inamicului a devenit esenţial.

(w460) prima luptÎn 5 octombrie 1914, în vecinatatea oraşului Reims, are loc prima luptă aeriană din istorie, un avion german este doborât de pilotul francez Louis Quenault cu o mitralieră şi de atunci,  a fost luată în considerare posibilitatea de a fi montate la bord astfel de arme, iar soluţiile de modificare a avioanelor au venit chiar din rândul piloţilor.

În aprilie 1915 aviatorul francez Roland Garros a cerut constructorului de avioane Raymond Saulnier să i se monteze pe avion un mecanism prin care mitraliera să poată trage în intervalul dintre rotaţiile elicei. Echipat astfel, avionul lui Roland Garros doboară trei avioane germane, dar e forţat să aterizeze în spatele liniilor inamice şi aparatul este capturat de germani.

(w380) MitralieraInspirat de avionul francez şi bazându-se şi pe propriile cercetari, celebrul constructor olandez de avioane Anthony Fokker realizează un nou mecanism de sincronizare a mitralierei cu rotaţiile elicei.

Urmează aşa numita "năpastă a lui Fokker", şi numai în luna aprilie 1916 sunt doborâte peste trei sute de avioane britanice şi peste patru sute de piloţi sunt capturaţi, răniţi sau ucişi.

(w460) Rămăşi�Şi Aliaţii şi-au echipat curând avioanele cu astfel de dispozitive pentru mitraliere şi avioanele s-au tranformat într-o redutabilă armă de război.

Piloţii frontului nu supravieţuiau însă mult, erau adesea răniţi de gloanţe care rupeau uşor învelişul avioanelor şi, în lipsa paraşutelor, rămăneau captivi în aparatele care se prăbuşeau în flăcări.

După avioanele monoloc de tip Fokker E.III, biplanul Airco DH-2 şi Nieuport 11 - denumit de francezi Bébé - folosite de ambele părţi beligerante, apar avioanele cu două locuri şi, cu excepţia unora dintre avioanele Fokker care erau construite din metal, toate celelalte erau extrem de vulnerabile, fiind construite cu elice şi structură de lemn.

(w300) Pilotul fr

Avioanele de luptă au devenit, în anii războiului, mai rapide şi  manevrabile, iar statisticile arată că piloţii avioanelor de vânătoare au distrus circa 5 % din totalul avioanelor doborâte în primul război.

Aşii Aerului

Pe măsură ce creşte numărul dulelurilor aeriene, piloţii devin adevăraţi Aşi ai Aerului. Termenul a fost folosit pentru prima dată de un ziar francez care scria despre Adolphe Pégoud, primul pilot francez care  doborâse un avion german.

Succesele piloţilor germani,  Max Immelmann sau Oswald Boelcke, pe larg descrise de presă pentru a creşte moralul civililor, au fost recompensate cu Medalii de Merit care au devenit apoi parte a uniformelor militare ale Aşilor Aerului din Germania.

(w220) Manfred vo

Germanul Manfred von Richthofen a intrat în istoria primului război şi cu numele de Baronul roşu, el a doborat 80 de avioane inamice, în timp ce francezul René Paul Fonck, devenise Asul Aşilor prin numărul de 75 de victorii repurtate.

As a fost şi pilotul american Eddie Rickenbacker, care a primit Medalia de Onoare pentru cele 26 de victorii aeriene.

Comandanţii britanici, în schimb, au considerat că o evidenţierea doar a piloţilor avioanelor de vânătoare ar fi inechitabilă fată de echipajele bombardierelor sau a avioanelor de recunoaştere şi nu a publicat nicodată statistici oficiale despre victorii individuale.

(w220) Pilotul amTotuşi, adevăraţi Aşi ai Aerului au fost tânărul pilot James McCudden, mort în lupăt la doar 23 de ani, cu peste 80 de avioane inamice doborâte şi unul dintre cei mai decoraţi piloti din istoria militară a Marii Britanii, maiorul Edward Mannock, sau tânărul de doar 20 de ani Albert Ball care a fost ucis în luptă în 1917, după ce doborâse 44 de avioane inamice.

Zeppeline şi bombardiere

Ca şi avionul, zeppelinul era destul de rapid, dar putea transporta mai multă muniţie şi mai multe mitraliere. Dirijabilele din care puteau fi aruncate bombe au fost construite pentru prima dată pentru armata germană şi aceste aeronave au adus războiul în Marea Britanie.

Apariţia primului zeppelin pe cer în 19 ianuarie 1915 a fost un şoc enorm pentru englezi, iar bombele lansate începând din  30 mai asupra Londrei, a oraşelor Great Yarmouth şi King’s Lynn de pe coasta britanică de est sau a altor oraşe au făcut în total mai mult de 1.500 de victime.

În replica, britanicii încep să producă, pentru Marina Regală, marele bombardier Handley Page, cu scopul de a  bombarda  zeppelinele germane  şi  pentru a răzbuna atacarea Londrei.

Un an mai târziu, în 29 ianuarie 1916, Germania efectua primul raid aerian cu dirijabilul şi deasupra Parisului.

În vara aceluiaşi an un zeppelin german decolat din nordul Bulgariei, aliata a Germaniei, bombarda Bucureştiul, lovind strada Covaci. Aparatul a revenit şi a doua zi, dar a fost grav avariat de artileria română şi s-a întoars cu greu pe malul bulgăresc al Dunării.

Zeppelinul a devenit repede o redutabilă maşina de război, dar s-au dovedit o ţintă aeriană uşoară şi explozivă la propriu, circa 40 au fost doborâte în timp ce zburau deasupra Londrei, şi armata germană a renunţat complet la utilizarea lor din cauza vulnerabilităţii în faţa nou-apărutelor bombardiere şi avioane de luptă şi a armelor de foc.

Bombardierele şi zeppelinele germane au aruncat însă enorme cantităţi de bombe asupra oraşelor franceze şi britanice, iar Aliaţii au răspuns bombardând, cu avioane, oraşele germane. Astfel, în Primul Război Mondial circa 5% din totalul 37 milioane de victine de război au fost civili.

Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN PRIMUL RĂZBOI MONDIAL
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 23°C 24°C
IASI °C °C
CLUJ °C °C
CONSTANTA 21°C 22°C
CRAIOVA 22°C 25°C
BRASOV °C °C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 23 Mai 2019, 14:44
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 23-05-2019
Deschidere: 8116.3
Maxim: 8140.37
Mimim: 8109.2
Variatie: 0.07%
SNG
33.90
0%
TLV
2.12
0.24%
EL
10.85
0.92%
SNP
0.36
0.14%
FP
0.97
0.21%
SNN
10.82
0%
BRD
10.84
0.55%
BVB
21.80
0.46%
SIF5
2.08
0.48%
SIF2
1.15
2.12%
ARHIVĂ ȘTIRI