Războiul a afectat economia Republicii Moldova. Chișinăul vede o reconstrucție posibilă prin investiții comune cu România și noi poduri peste Prut

23 februarie 2023, 19:36

Republica Moldova este una dintre țările cele mai afectate de razboi, în condițiile în care Ucraina și Federația Rusă erau printre cei mai importanți parteneri comerciali. Cele mai mari probleme au fost cauzate de criza energetică fără precedent care a influențat întreaga economie.

De exemplu, rata inflației în luna ianuarie, în Republica Moldova, a fost de peste 27%. De aproape două ori mai mare decât a fost la noi în luna ianuarie. De asemenea, PIB-ul. Economia Republicii Moldova a fost în scădere accentuată în a doua jumătate a anului trecut, o scădere de peste 10%.

Dar totul s-ar putea complica și mai mult dacă situația escaladează în Transnistria. Două dintre sursele de aprovizionare cu energie electrică, Centrala de Cuciurgan și hidrocentrala de la Dubasari, sunt în controlul autorităților separatiste de la Tiraspol. În plus, livrările de gaze naturale de la Gazprom au fost reduse, anul trecut.

Stas Madan, analist economic din Republica Moldova: În luna decembrie s-a găsit un relativ compromis. Guvernul de la Chișinău a decis că aceste cantități care vin de la Gazprom să le livreze integral Tiraspolului, în schimbul energiei electrice care o produce cu acest gaz.

De anul trecut, autoritățile din Republica Moldova mizează, mai ales, pe energia electrică furnizată de România prin linia Isaccea-Vulcănești.

Andreea Negru, analist economic: Mai avem un proiect de linie între Suceava-Bălți, iar dacă acel proiect va fi pus în funcțiune, într-adevăr independența energetică a Republicii Moldova va putea fi asigurată cu mult mai mare ușurință.

Autoritățile de la București și Chișinău au în plan și construcția a patru poduri rutiere noi peste Prut, pentru a susține schimburile comerciale. Pentru trei dintre acestea, compania de drumuri din România a scos la licitație realizarea studiilor de fezabilitate.

Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: Cel de la Ungheni urmează să înceapă licitaţia de proiectare şi execuţie şi termenul este de doi ani de la semnarea contractului. Pentru cele trei poduri noi, şase luni pentru fiecare studiu de fezabilitate. Un an şi jumătate, probabil, construirea fiecărui pod în parte.

Podul rutier de la Albița, unde este și cea mai importantă vamă dintre România și Republica Moldova, urmează să fie demolat și reconstruit de la zero.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite