Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.
PRIMUL RĂZBOI MONDIAL

Război şi pe mare. Anglia şi Germania îşi disputau supremaţia navală

Marea conflagraţie rămasă în istorie ca Primul Război Mondial nu a fost numai o confruntare terestră, ci şi o acerbă compeţie navală. Au apărut noi tipuri de vase de război şi noi strategii, au avut loc mari bătălii navale. Pentru prima oară războiul submarin a avut o amploare depăşită doar în al Doilea Război Mondial.

17 August 2014, 22:30 |
Primul Război Mondial
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

Unul dintre motivele creşterii tensiunii între Anglia şi Germania a fost dorinţa kaiserului Wilhelm al II-lea de a dezvolta o flotă care să poată concura de la egal la egal cu cea a Londrei.

Putere navala dominantă a momentului şi depedentă de schimburile comerciale maritime, Marea Britanie nu avea de gând să accepte provocarea.

Exista şi o fundamentare teoretică a competiţiei navale: teoria geopolitică a americanului Alfred Mahan care susţinea că puterile navale vor triumfa întotdeauna în faţa celor continentale.

Comandantul Flotei din Mediterana, amiralul Jackie Fisher, a imaginat o strategie pentru conservarea supremaţiei navale strategice a Marii Britanii: controul ferm a cinci puncte cheie de pe glob. Gibraltarul, canalul Suez, Singapore şi strâmtoarea pe care o domina, Capul Bunei Speranţe, stramtoarea Dover.

Britanicii şi germanii au început să se pregătească pentru inevitabilul război naval cu un deceniu înainte de ostilităţi. Londra a început construirea unor crucişătoare propulsate de turbine cu abur şi dotate cu tunuri de mare calibru.

În replică, germanii au început să construiască şi ei. Amiralul Tirpitz a obţinut trei crucişătoare şi un cuirasat. În plus, 13 submarine faţa de cele 16 ale britanicilor.

Londra a venit cu replica: a lansat la apă opt crucişătoare în loc de cele patru planificate. Cursa înarmarii navale între cele două puteri a devenit atât de intensă şi de costisitoare încât primul ministru Lloyd George a vrut să demisioneze în 1914 când noul Lord al Amiralităţii, Winston Churchill, i-a prezentat bugetul pe care şi-l dorea pentru flota de război: 50 de milioane de lire sterline.

În privinta vaselor de linie, principalul teatru de operaţiuni a fost Marea Nordului. Mai puternica, Flota Regală a menţinut blocada împotriva Germaniei. Navele acesteia au rămas în porturi, la adăpostul plaselor de oţel care le protejau de mine şi torpile.

Germania a încercat şi ea o blocadă împotriva arhipelagului britanic dar cu ajutorul submarinelor. Ţintele nu erau navele de război ci vasele comerciale, vulnerabile.

În cele din urmă, Royal Navy a demonstrat că americanul Mahon a avut dreptate: puterea maritimă a învins-o pe cea terestră.

Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN PRIMUL RĂZBOI MONDIAL
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 8°C 8°C
IASI 5°C 7°C
CLUJ 3°C 3°C
CONSTANTA 6°C 6°C
CRAIOVA 6°C 6°C
BRASOV 2°C 5°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 23 Ianuarie 2020, 06:34
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 22-01-2020
Deschidere: 10096.29
Maxim: 10184.36
Mimim: 10087.28
Variatie: 0.35%
TLV
2.62
0.76%
FP
1.27
1.99%
SNG
37.50
0.13%
BRD
16.00
1.01%
TGN
331.00
1.64%
SIF5
2.74
0.72%
SNP
0.45
0.22%
ALR
2.32
0.87%
ROCE
0.14
0.73%
WINE
23.00
0%
ARHIVĂ ȘTIRI