Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.

Raport MCV pentru România, cel mai dur din ultimii 10 ani. Comisia Europeană propune menţinerea supravegherii pentru ţara noastră

România a făcut pași înapoi în lupta anticorupție și în materie de independență a Justiției. Este concluzia Comisiei Europene care propune menținerea Mecanismului de Cooperare și Verificare pentru țara noastră. Din cauza derapajelor, România a fost pe punctul de a fi supusă mecanismului de protejare a statului de drept, scrie în raportul publicat astăzi. În schimb, pentru Bulgaria se recomandă ridicarea supravegherii.

22 Octombrie 2019, 09:01 (actualizat 22 Octombrie 2019, 21:41) |
Raport critic
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

Raportul Comisiei Europene subliniază că recomandările de la sfârşitul anului trecut nu au fost respectate de autorităţile de la Bucureşti. Printre probleme e menţionată infiinţarea Secţiei speciale de investigare a magistraţilor, în cazul careia există temeri că ar putea fi folosită politic.

„Un exemplu elocvent îl constituie deschiderea unui dosar penal împotriva fostei procuroare-șef a DNA, care candida și pentru funcția de procuror european. Faptul că momentul deschiderii dosarului penal a coincis cu data convocării la audierile pentru funcția respectivă a părut să indice intenția de a împiedica această candidatură, iar o decizie a Înaltei Curți de Casație și Justiție a calificat drept ilegale măsurile preventive aplicat”, se arată în Raportul MCV.

Comisia constată ca nu au fost respectate recomandările legate de modificarea codurilor penal şi de procedură penală, de acum un an, iar „situația din primele luni din 2019 a fost o sursă de mare îngrijorare", conchide executivului european.

În document se face referire la presiunea constantă sub care au lucrat instituţii precum DNA, lucru evidenţiat şi de un comunicat de azi al parchetului Anticoruptie.

Raportul MCV arată că abordarea actualului ministru al Justiţiei a împiedicat deterioarea situaţiei din Justiţie.

„În calitate de ministru al Justiţiei şi membru de drept al CSM, îmi exprim regretul şi îngrijorarea profundă că activitatea din ultimul an a CSM a determinat evaluarea negativă din partea Comisiei Europene, pornind de la afirmaţiile sau acţiunile unor membri CSM şi, mai grav, ale preşedintelui CSM , menţionat în mod expres în raport”, a declarat ministrul demis al Justiţiei, Ana Birchall.

„Raportul de evaluare privind progresele înregistrate de România în cadrul MCV, aferent anului 2019, va fi analizat de către CSM, în vederea adoptării unei poziţii oficiale din partea instituţiei”, se arată în comunicatul transmis de CSM.

Raportul face referire şi la faptul că declarațiile premierului Viorica Dăncilă, acum șefa PSD, după condamnarea lui Liviu Dragnea, legate de tensiunile din Justiţie, au fost primite bine de Bruxelles. Comisia a precizat însă că aşteaptă măsuri concrete.

"După câte ştiu eu, activitatea Guvernului a fost una bună. Noi nu am interferat în Justiţie, nu am luat nicio măsură pe Justiţie şi de fiecare dată am solicitat ca politicul să nu intervină în Justiţie. Nu am dat nicio ordonanţă de urgenţă pe Justiţie şi aţi văzut că chiar am sancţionat atunci când cineva a intervenit în Justiţie”, a declarat premierul demis al României, Viorica Dăncilă.

„Trebuie făcută o analiză foarte serioasă a tururor criticilor, obiecţilor şi recomandărilor privin MCV, ele trebuie, evident, coroborate cu punctele de vedere exprimate de Comisia de la Veneţia şi trebuie adoptat un plan de acţiune pentru a pune în practică recomandările privind MCV”, a declarat premierul desemnat al României, Ludovic Orban.

În raportul Comisiei sunt amintite și episoadele în care parlamentarii s-au opus urmăririi penale în cazul lui Călin Popescu-Tăriceanu și în cel al fostului ministru al Sănătății, Florian Bodog. În finalul documentului, Executivul european arată că trebuie menținută supravegherea MCV în cazul României.

..........................................................................................................................................................................................................

Potrivit raportului MCV publicat de Comisia Europeană, aspectele care au creat îngrijorarea oficialilor europeni sunt, printre altele:

 

-accelerararea intrării în funcțiune a Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție (SIIJ), deja identificată în noiembrie 2018 ca o sursă de preocupare, și extinderea jurisdicției acesteia pe apeluri sau chiar pe dosarele deja închise;

-slăbirea notabilă a rolului Secției pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), în favoarea Secției pentru judecători. În particular, Secția pentru procurori nu a avut niciun rol în numirea procurorilor Secției pentru investigarea infracțiunilor din Justiție și la crearea acesteia;

- majorarea de pe o zi pe alta a criteriului de vechime pentru procurorii (inclusiv pe cei din poziții de management) din Direcția Națională Anticorupție și Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT), fără a lua în considerare impactul asupra acestor două structuri de parchet.

Potrivit legii, noile criterii de eligibilitate s-au aplicat și retroactiv celor numiți deja, lucru ce a determinat practic aplicarea retroactivă a legii, se mai arată în documentul MCV.

"Implementarea legilor modificate a dus la preocupări asupra independenței judiciare, ca de exemplu în funcționarea Secției penrru investigarea infracțiunilor din justiție. Aceasta a fost identificată drept cauză a nesiguranței și imprevizibilității din domeniul judiciar", se mai arată în raportul tehnic MCV.

Este al treilea raport negativ după o scurtă perioadă în care rapoartele se îmbunătățiseră. Dacă până acum, obiectivul era scoaterea Bulgariei și a României de sub monitorizare, este foarte probabil ca acest lucru să nu se întâmple.

Comisia Europeană intenționează să extindă mecanismul la nivelul tuturor statelor membre, ca barometru pentru acordarea fondurilor structurale.

Secția Specială a confirmat temerile că e utilizată ca instrument de presiune politică

Operaționalizarea Secției Speciale a confirmat temerile potrivit cărora structura ar putea fi utilizată ca instrument de poliție politică,se arată în raportul MCV, care subliniază că au existat situații când SIIJ a intervenit în cursurile anchetelor penale, ce ridică îndoieli privind obiectivitatea.

Potrivit documentului, raportul din noiembrie 2018 constata că legile justiției modificate, care intraseră în vigoare în iulie și în octombrie 2018, puteau conduce la exercitarea de presiuni asupra judecătorilor și procurorilor, fapt care, în ultimă instanță, putea submina independența, eficiența și calitatea sistemului judiciar.

„În loc să abordeze problemele evidențiate în rapoartele MCV anterioare, legile introduseseră noi riscuri, în special prin crearea Secției speciale pentru anchetarea magistraților și prin regimul în materie de sancțiuni disciplinare și de răspundere disciplinară a magistraților. În consecință, Comisia a concluzionat că legile reprezentau o involuție în raport cu evaluarea din ianuarie 2017 și a propus un răgaz pentru reconsiderarea situației prin înghețarea intrării în vigoare a modificărilor”, se arată în raportul MCV.

Astfel, în raportul din noiembrie 2018, se recomanda: suspendarea imediată a punerii în aplicare a legilor justiției și a ordonanțelor de urgență subsecvente și revizuirea legilor justiției, ținând seama pe deplin de recomandările formulate în cadrul MCV, precum și de recomandările Comisiei de la Veneția și ale GRECO.

„Aceste recomandări nu au fost puse în aplicare de autoritățile române, care au invocat și argumentul că legile justiției produceau efecte juridice care nu puteau fi oprite”, atrage atenția raportul MCV.

Totodată, experții Comisiei Europene au menționat și îngrijorările privind Secția Specială. Modificările legate de accelerarea înființării Secției speciale și extinderea competenței sale sau modificările aduse cerințelor și regulilor procedurale de numire a procurorilor (inclusiv a personalului de conducere) din cadrul Direcției Naționale Anticorupție (DNA) au alimentat și mai mult „sursele de îngrijorare și lipsa de încredere în aceste modificări”.

„În special, unele dintre modificările propuse ale legilor păreau să servească intereselor anumitor persoane. (...) Funcționarea Secției speciale pentru anchetarea magistraților a confirmat temerile exprimate atât în România, cât și în exterior că secția respectivă ar putea fi utilizată ca instrument de presiune politică. Au existat mai multe situații în care Secția specială a intervenit pentru a schimba cursul anchetelor penale într-un mod care ridică îndoieli serioase cu privire la obiectivitatea sa”, mai arată sursa citată.

Printre situațiile se numără și cazurile în care Secția Specială a inițiat anchete împotriva magistraților care s-au opus modificărilor actuale ale sistemului judiciar, precum și modificările abordării adoptate în cauzele aflate pe rolul instanțelor, de exemplu retragerea căilor de atac introduse anterior de DNA în dosarele de corupție la nivel înalt.

„Numirile în funcțiile de conducere din Secția specială au stârnit, la rândul lor, polemici. Pe fondul acestora, numeroase voci din România au cerut desființarea Secției speciale”, mai punctează experții în raportul MCV.

De altfel, în iulie 2019, ministrul justiției și-a exprimat disponibilitatea de a identifica soluțiile legislative adecvate, în consultare cu sistemul judiciar și cu Parlamentul, în cadrul unui nou proces de consultare structurată.

„Cu toate acestea, declarațiile ulterioare ale conducerii guvernului au sugerat că nu vor fi propuse schimbări în ceea ce privește Secția specială”, mai precizează raportul, care conchide, în privința acestui capitol, că problemele ridicate de Comisia Europeană, de Comisia de la Veneția și de GRECO nu au dus la propunerea de noi modificări.

Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ACTUALITATE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 6°C 6°C
IASI 0°C 2°C
CLUJ 8°C 10°C
CONSTANTA 8°C 10°C
CRAIOVA 6°C 5°C
BRASOV 4°C 8°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 22 Noiembrie 2019, 00:23
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 21-11-2019
Deschidere: 9732.22
Maxim: 9753.53
Mimim: 9705.75
Variatie: -0.2%
SNG
37.55
0.4%
TLV
2.46
0.2%
FP
1.18
1.26%
SIF3
0.34
1.5%
SNP
0.44
0%
SIF5
2.39
1.27%
BRD
14.56
0.27%
SFG
19.80
1.52%
SNN
13.94
0.29%
TRP
0.28
1.09%
ARHIVĂ ȘTIRI