Raport: Programul de casare a autovehiculelor trebuie să funcţioneze alături de impozitare, pentru a descuraja introducerea maşinilor poluante

Poluare
Poluare
20 decembrie 2022, 15:26

Reprezentanţii asociaţiei 2Celsius recomandă interzicerea înmatriculării vehiculelor cu norma Euro între non-Euro şi Euro 4 cât mai curând posibil şi introducerea unui regim fiscal pentru cele mai poluante maşini de pe drum, în urma analizei programelor Rabla şi Rabla Plus.

Raportul, comisionat de 2Celsius şi realizat de cercetătoarele Natalia Ciobanu şi Adela Fofiu, analizează programele Rabla şi Rabla Plus din perspectiva impactului social şi a modului în care sunt abordate sărăcia şi alte probleme sociale legate de mobilitate şi acces.

Cu acest program, proprietarii de maşini vechi sunt încurajaţi să renunţe la ele şi să investească în maşini mai noi, mai puţin poluante. Statisticile confirmă faptul că maşinile vechi sunt înlocuite încet datorită acestui program, ceea ce ar putea duce la reducerea semnificativă a acestora. Cu toate acestea, la tarifele actuale, pentru fiecare maşină nouă, în România sunt înregistrate cinci maşini vechi. În plus, vârsta medie a maşinilor din România o face una dintre ţările cu cele mai vechi flote din statele membre, cu o vârstă medie de 16,5 ani în 2019. Acest lucru face ca programul Rabla să fie practic inutil în ceea ce priveşte eliminarea vechilor maşini de pe drumurile României. Având în vedere obiectivele privind emisiile de CO2 pentru 2030, programul de casare a autovehiculelor trebuie să funcţioneze alături de impozitare şi alte măsuri pentru a descuraja introducerea de maşini vechi poluante„, arată datele studiului.

Prin urmare, reprezentanţii asociaţiei recomandă interzicerea înmatriculării vehiculelor cu norma Euro între non-Euro şi Euro 4 cât mai curând posibil şi introducerea unui regim fiscal pentru cele mai poluante maşini de pe drum.

Reprezentanţii asociaţiei mai recomandă susţinerea unui sistem de închiriere a maşinilor electrice şi subvenţionarea unei pieţe pentru maşini second-hand electrice.

Conform cercetării, singurul indicator de măsurare a succesului programului este numărul de maşini casate.

„Acest indicator este incompatibil cu scopul şi obiectivele programului, în primul rând, deoarece nu toate maşinile au aceleaşi efecte asupra mediului, prin urmare, numărul de maşini casate nu poate indica cantitatea precisă de daune mediului evitate. În al doilea rând, deoarece nu permite o comparaţie între daunele de mediu care au fost evitate prin casarea maşinilor vechi în comparaţie cu maşinile care au fost achiziţionate în schimb”, afirmă autorii studiului.

Pe de altă parte, limitarea voucherelor care pot fi folosite pentru achiziţionarea unei maşini noi, relativ mai scumpă, poate determina mulţi deţinători de vouchere originale să le vândă şi să cumpere maşini second-hand mai ieftine, care, deşi nu depăşesc 8-10 ani, au un nivel relativ ridicat de emisii de CO2 şi alte gaze de eşapament în comparaţie cu maşinile noi.

Sursa Agerpres

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite

Cele mai citite pe aceeași temă