Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.
VIDEO TELEJURNAL

Raport CIAS, despre accidentul aviatic din Apuseni: Aeronava s-a confruntat cu un givraj sever

Accidentul aviatic din Apuseni s-a produs din cauza deciziilor comandantului şi a vremii nefavorabile. La această concluzie au ajuns cei care au realizat ancheta tehnică. Investigatorii susţin că a fost vorba de un management defectuos al misiunii. În acelaşi timp aeronava a avut probleme şi din cauza gheţii care s-a depus pe aripi şi la nivelul radiatoarelor. Familia Aurei Ion, studenta la Medicină care a murit în accident, este indignată şi cere Ministerului Transporturilor să-i verifice pe membrii comisiei de investigaţii. Comandorul în rezervă Mihai Şerban, fost pilot militar, instructor de zbor şi pilot de încercare, a vorbit despre accidentul aviatic la Ora de Ştiri.

19 Octombrie 2015, 13:06 (actualizat 19 Octombrie 2015, 22:39) |
Accidentul de avion din Apuseni, raport final
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

VIDEO
Accidentul din Apuseni
Pilotul comandant, Adrian Iovan, a luat pe parcursul misiunii mai multe decizii neinspirate care au dus în final la prăbuşirea avionului.

A decis să urce într-un avion pe care nu îl mai pilotase de 11 luni, apoi a decolat cu avionul încărcat mai mult decât era permis şi a decis să continue misiunea deşi cunoştea condiţiile meteo. Echipajul avea posibilitatea să aterizeze la Sibiu, totuşi a decis să continue drumul peste munţi, unde a fost nevoit să zboare la o altitudine mai mică, fără ghidajul controlorilor de trafic, a intrat într-un givraj sever, gheaţa s-a depus pe carburatoare, iar motoarele s-au oprit, a transmis Raluca Raşca pentru Telejurnal.

Aeronava implicată în accidentul aviatic din Munții Apuseni la începutul anului 2014 s-a confruntat cu un givraj sever la nivelul carburatoarelor, ceea ce a determinat oprirea motoarelor, a declarat, luni, într-o conferință de presă, Eugen Suciu, investigator în cadrul Centrului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) și unul dintre membrii echipei de investigare.

"Aeronava trebuia să zboare la nivel de zbor 120, cu o viteză de 120 de noduri, la o altitudine de 3.600 de metri. Trebuia ca aeronava să urmeze o cale aeriană. Există un moment în care comandantul de echipaj comunică controlorului de trafic faptul că se confruntă cu niște probleme de givraj, un strat de gheață sau de chiciură care se depune pe vreme rece, dar fără să declare stare de urgență.

Aceste probleme de givraj au generat faptul că nu a urcat aeronava până la nivelul 110. La ora 14.35 pe radarul de control al controlului de trafic s-a declanșat alarma, ceea ce înseamnă că aeronava evolua sub altitudinea minimă de siguranță, în zonă.

Controlorul de trafic a luat legătura cu aeronava, i-a cerut încă o dată comandantului, comunicându-i starea de alertă, să crească altitudinea de zbor a aeronavei. La 14.42, comandantul comunică controlului de trafic că va coborî la 8.000 de picioare, ceea ce înseamnă aproximativ 2.400 de metri și va intra în legătură cu Centrul de Informare al zborului București. (...).

În momentul în care a luat o asemenea decizie, aeronava nu va mai beneficia de control radar și pilotul își asigură responsabilitatea siguranței siguranței aeriene. Asta se întâmpla după ce avionul trecuse de Carpații Meridionali. Pe parcursul acestui zbor aeronava s-a confruntat cu un givraj nu la nivelul structurii, ci la nivelul carburatoarelor motoarelor, ceea ce a afectat puterea dezvoltată de motoare.

Singura persoană care are toate datele și este îndreptățită să ia decizii este comandantul echipajului. Operatorul nu are dreptul să sugereze comandatului echipajului vreo soluție. La momentul în care aeronava a traversat Carpații Meridionali s-a confruntat cu un givraj mediu la nivelul carburatoarelor.

Trecerea Carpaților Meridionali s-a făcut deasupra plafonului, iar în momentul în care s-a apropiat de Apuseni, givrajul s-a accentuat", a afirmat Suciu, potrivit Agerpres.

Potrivit realizatorilor raportului final, documentul conține 158 de pagini, dintre care 127 de pagini conțin raportul propriu-zis și alte patru anexe de 31 de pagini.

Raportul făcut de experţi arată că pasagerii nu au purtat centuri de siguranţă, potrivit Telejurnal. Aşa se explică rănile grave care au provocat moartea studentei Aura Ion. Doar medicul Radu Zamfir a avut centură. Ceea ce, probabil, l-a salvat.

Familia Aurei Ion spune că niciuna dintre instituţiile implicate în eveniment nu a respectat întocmai legile şi procedurile. Şi cere Parchetului să-i tragă la răspundere pe cei vinovaţi de moartea tinerei.

Pe 20 ianuarie 2014, Şcoala de Aviaţie închiria avionul BN 2 unei echipe medicale care pleca de la Bucureşti la Oradea pentru un transplant. În zbor, din cauza givrajului puternic, echipajul a coborât sub 3000 de metri, unde nu mai putea fi urmărit pe radar.

Fără un mesaj de urgenţă, autorităţile nu au ştiut că avionul are probleme. Adrian Iovan luase decizia să ducă misiunea la capăt.

ISU a dat alarma abia după apelul unuia dintre supravieţuitori.

Dacă transmiţătorul de locaţie ar fi funcţionat, aria de căutare la sol s-ar fi restrâns la cel mult 30 de km. După ore întregi de bâlbe, primul ajuns la locul tragediei a fost un localnic.

Căutările ar fi trebuit coordonate de către Ministerul Transporturilor. Ceea ce nu s-a întâmplat.

VIDEO
Ora de Știri. Prin telefon, comandor Mihai Șerban
Mult după lăsarea serii, Adrian Iovan şi studenta la Medicină Aura Ion au fost găsiţi fără suflare. Copilotul şi 4 medici erau răniţi şi îngheţaţi. După tragedie, ministrul de Interne, şeful ISU, directorul Romatsa şi cel operaţional şi-au dat demsia.

Comandorul în rezervă Mihai Şerban, fost pilot militar, instructor de zbor şi pilot de încercare, a vorbit la Ora de Ştiri despre tragedia din Apuseni şi urmările sale.

Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ACTUALITATE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 30°C 31°C
IASI 29°C 31°C
CLUJ 28°C 29°C
CONSTANTA 29°C 28°C
CRAIOVA 28°C 29°C
BRASOV 26°C 28°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 17 Iunie 2019, 16:39
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 14-06-2019
Deschidere: 8477.19
Maxim: 8532.36
Mimim: 8475.81
Variatie: 0.32%
TLV
2.31
0.43%
SNG
32.00
0%
FP
1.00
0.49%
BRD
11.98
0.84%
SNP
0.38
1.86%
SNN
10.52
1.13%
SIF5
2.10
0%
TBM
0.35
3.19%
EL
10.90
1.4%
CEON
0.35
2.62%
ARHIVĂ ȘTIRI