Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.

Psihologul Marius Zamfir: Statul excesiv în fața ecranului duce la modificări la nivel genetic. Genele încep să nu mai producă plăcere pe interacțiune socială și produc plăcere din altfel de activitate

Autismul virtual are la bază un complex de factori care declanșează izolarea de mediul exterior, agravat de niște tare deja instalate. Psihologul Marius Zamfir și echipa lui luptă pentru recuperarea copiilor cu autism.

20 Ianuarie 2020, 08:37 (actualizat 20 Ianuarie 2020, 14:12) |
Dependența de ecranele mobile
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

Psihologul a explicat în Telejurnalul matinal că dependența de ecran duce la blocaje pe mecanismele învățării, astfel că sfătuiește părinții ca în primul rând să îndepărteze cauza: telefonul, tableta. Cu cât se intervine mai devreme în viața copilului cu atât șansele de recuperare sunt mai mari, explică Marius Zamfir.

Copilul foarte mic are creierul într-o formatare cu mediul, între 0 - 2 ani copilul își triplează dimensiunea creierului. Și exact în această perioadă, copilul care stă în fața ecranului învață să primească informația la 25 de cadre pe secundă, în cazul transmisiunilor TV în format clasic, și până la 50 de cadre, în cazul transmisiunilor HD, adică să primească plăcere neurologică, pentru se descarcă substanțe aproape identice ca cele din gama opiaceelor, fără să depună efort. Realitatea devine în aceste condiții neinteresantă, pentru că el este învățat ca mediul să se miște cu o altă viteză. Atenția este un proces care presupune efort, ori el s-a învățat să primească plăcere fără să depună efort și dintr-o dată este disfuncțional. Dacă nu se mișcă ecranul, lumea în jurul lui se va mișca el să creeze relația de mișcare, astfel apar copii hiperkinetici, cu deficit de atenție sau fără voință pentru că el s-a învățat să primească totul gratis, a subliniat psihologul Marius Zamfir.

Dacă vorbim strict de autismul virtual în primul rând trebuie eliminată cauza. Când este eliminată cauza, deja copilul devine mai atent mai prezent, începe să ne vadă și să ne audă. Problema este că se crează un blocaj pe mecanismele învățării. Și aici intervenim noi ca specialiști pentru că părinții nu au capacitatea și cunoștințele necesare pentru a debloca. Mecanismele învățării sunt capacitatea de imitare, limbajul receptiv, partea de înțelegere a limbajului și partea de joc simbolic - povestea din spatele manipulării unor obiecte. Este de ajuns ca numai unul din aceste mecanisme să fie blocat și copilul nu mai poate învăța din mediul înconjurător și copilul are nevoie de ajutor. Noi am început implementarea și aplicarea acestei metode  - terapia de eliminarea a consumului de ecrane, a declarat psihologul Marius Zamfir.

Autismul virtual afectează și adulții care petrec foarte multe ore în fața ecranului, nu doar copiii. Psihologul Marius Zamfir avertizează că statul excesiv în fața calculatorului duce la modificări la nivel genetic. Genele încep să nu mai producă plăcere pe interacțiune socială și produc plăcere din altfel de activitate, dacă stai foarte mult în activitatea respectivă (...) Dacă noi nu mai socializăm, dacă nu mai avem timp să socializăm cum trebuie este clar că la un moment dat ni se vor modifica niște mecanisme neurologice și nu mai primim plăcere pe interacțiune socială.  Voi căuta să mă izolez într-un telefon, într-un Facebook.

Creierul are o plasticitate foarte mare până în doi ani de zile, de aceea cu cât intervenim mai repede cu atât este mai bine.

Potrivit unui studiu realizat de psihologul Marius Zamfir, în anul 2012 era o incidență de 37% a copilului diagnosticat cu autism care avea un istoric de 4-5 ore pe zi în fața ecranelor, în anul 2017 incidența este de 97%. O triplare în doar șase ani. În 2012, tabletele au început să aibă un preț accesibil în România și au apărut sistemul Android și tehnologia 4.G.

Academia Americană de Pediatrie recomandă ca până la vârsta de un an și jumătate să nu lăsăm copilul deloc în fața unui ecran, între un an jumătate și 2 ani poate sta jumătate de oră pe zi în fața ecranelor, dar alături de un adult, între 2 și  6 ani - o oră de zi, iar între 6 și 12 - maxim două ore și neapărat controlat conținutul.

ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ACTUALITATE
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 14°C 15°C
IASI 12°C 14°C
CLUJ 10°C 9°C
CONSTANTA 7°C 10°C
CRAIOVA 11°C 15°C
BRASOV 11°C 13°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 17 Februarie 2020, 03:19
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 14-02-2020
Deschidere: 10095.99
Maxim: 10141.14
Mimim: 10083.92
Variatie: 0.04%
BRD
16.02
0.25%
TLV
2.57
0.97%
SNG
34.60
0.14%
FP
1.38
1.1%
SNP
0.43
0%
DIGI
35.00
1.45%
SNN
15.72
0.77%
TEL
20.40
1.48%
TGN
318.00
0.62%
EL
10.80
0.46%
ARHIVĂ ȘTIRI