Protest la TAROM. Lider sindical: peste 400 de angajați sunt plătiţi cu salariul minim

7 aprilie 2022, 08:52

Sindicaliştii TAROM pau protestat joi în faţa sediului companiei. Ei sunt nemulţumiți de slaba remunerare a angajaţilor şi de încălcarea Acordului Colectiv de Muncă.

Nu ne-a contactat nimeni din partea conducerii companiei TAROM. Din 100 cât am estimat noi, pentru că nu i-au lăsat unii şefi, la miting au participat aproximativ 63 de persoane. Au fluctuat, au venit, au plecat, în funcţie de cum au avut liber, fiindcă acest protest a fost în timpul pauzei de masă„, a menţionat Narcis Pascu.

Conform sindicaliştilor, la miting au participat numai salariaţi aflaţi în ture libere de serviciu, în aşa fel încât să nu fie afectată financiar compania TAROM.

Toată luna aprilie protestăm în familie. Avem săptămâna viitoare greva consilierilor. Vom discuta în fiecare zi, angajaţii şi membrii de sindicat, cu cei doi consilieri, că atât are compania TAROM, dar plătiţi cu 12.000 de lei. Vom discuta ce fac ei pentru acei 12.000 de lei la serviciu. Următoarea săptămână va fi greva consultanţilor. La fel, îi vom întreba pe consultanţi câte sute de mii de euro au încasat deja pentru această restructurare care nu se mai termină„, a adăugat preşedintele Sindicatului Unit TAROM.

Nemulţumirile sunt legate de lipsa unei grile de salarizare la compania TAROM, apoi remuneraţia angajaţilor companiei. Din cei 1.271 de angajaţi, peste 400 sunt plătiţi cu salariul minim, în lipsa unor măsuri sociale acordate angajaţilor companiei. Am rămas cu salariile foarte, foarte jos. Ultima majorare de salariu a fost în 2008. Suntem într-o grevă japoneză de o săptămână. Neavând personal suficient, practic muncim mai mult decât ar trebui. De exemplu, lucrează doi mecanici la cinci avioane. Ar trebui să fie cinci mecanici la cinci avioane. Aşteptăm să sensibilizăm Ministerul Transporturilor, Guvernul României şi managementul politic pus la TAROM şi să găsească soluţie să angajeze personal la un nivel suficient„, a declarat Narcis Pascu, preşedintele Sindicatul Unit TAROM.

Totodată, el a menţionat că este nevoie de o majorare a bugetului salarial.

Peste 400 de salariaţi sunt plăţi cu 2.550 de lei salariu brut, în mână 1.536 lei, iar aproximativ 400 de salariaţi au un salariu negociat de 3.500 de lei, în mână sub 3.000 lei. Cel mai bine sunt plătiţi piloţii şi personalul navigant. Inclusiv în Planul de restructurare transmis anul trecut de companie Comisiei Europene există un capitol care spune că ineficienţa angajaţilor companiei TAROM este dată şi de slaba salarizare (cu excepţia personalului navigant TAROM)”, a adăugat Narcis Pascu.

Preşedintele Sindicatul Unit Tarom a făcut referire şi „încălcarea Acordului Colectiv de Muncă„.

În Acordul Colectiv de Muncă noi avem dreptul la concediu de odihnă care nu a mai fost acordat pe parcursul ultimelor 3-4-5 ani, în întregimea sa. Avem un angajat care a ieşit la pensie acum – şi a constatat că a avut de luat în ultimii 12 ani, concediu neefectuat, 833 de zile. Aceasta este o încălcare a acordului. O altă încălcare a acordului este legată de faptul că avem salariaţi încadraţi în condiţii deosebite de muncă care au 12 zile de concediu suplimentar plătit şi neefectuat, deci practic nici nu a fost plătit, nici efectuat în ultimii doi-trei ani de zile„, a mai spus Narcis Pascu.

Totodată, preşedintele Sindicatului Unit TAROM a subliniat că uniforme de personal nu s-au mai dat de 7-8 ani.

Noi venim cârpiţi la locul de muncă, cei care suntem în relaţia cu pasagerul, de la check-in, poarta de îmbarcare, rampă, în zona operaţională. Bonul de masă este 10 lei când pe piaţă acum se vorbeşte de 30 de lei„, a subliniat Narcis Pascu.

Sindicatul a transmis o solicitare către Ministerul Transporturilor din luna februarie, la care nu a primit răspuns.

Am solicitat o majorare a bugetului de salariu de 35% ca să putem să ne încadrăm într-un salariu decent. Procentul din bugetul de cheltuieli referitor la salariile TAROM este de 11,8%, în comparaţie cu recenta grevă a STB-ului unde bugetul de salarii la această societate comercială era de 74% din total cheltuieli, iar piaţa de aviaţie internaţională are 34-37% buget de salarii în total cheltuieli„, a explicat Narcis Pascu.

–––––––––––––––––––––-

La începutul lui aprilie, sindicaliştii au anunţat că vor protesta pe toată perioada lunii nemulţumiţi, printre altele, de lipsa unei grile de salarizare şi de faptul că personalul este insuficient.

Sindicatul Unit TAROM invocă drept motiv al protestelor ”actuala perioadă de restructurare şi criză economică prin care trec angajaţii TAROM (creşterea alarmantă a preţurilor la facturile de energie, utilităţi, combustibil cât şi a preţului la alimentele de bază)”

Oamenii sunt nemulţumiţi de încălcarea drepturilor prevăzute în Acordul SG nr.858/16 februarie 2021, lipsa unei grile de salarizare şi personal insuficient, precum şi „neprimirea unui răspuns la adresa către Ministerul Transporturilor înregistrată MTI nr.7297/22.02.2022”.

Totodată, sindicaliştii TAROM precizează că în cadrul operatorului aerian naţional sunt 230 de salariaţi care primesc o remuneraţie egală cu salariul minim pe economie -2.550 lei/brut şi alţi aproximativ 600 de salariaţi care au un salariu negociat de până în 3.500 lei, încasând un venit de sub 3.000 de lei net/lunar.

Printre alte nemulţumiri exprimate se află „creşterea alarmantă a preţurilor la facturile de energie şi utilităţi (facturile la gazul metan au creşteri între 240-600%, iar la curentul electric sunt deja creşteri de peste 90% faţă de anul 2021) cât şi a preţului la alimentele de bază”.

Totodată, în document se menţionează „nivelul redus al cheltuielilor cu bugetul de salarii de 11,8% din total cheltuieli comparând cu 74% la alte societăţi cu capital de stat, precum şi „decimarea cu apropiata desfiinţare a activităţii de transport cargo şi poştă a companiei TAROM”.

Sindicaliştii menţionează, de asemenea, „decimarea personalului cu licenţă sau certificare din Direcţia Tehnică care asigură mentenanţa în zona Linie Aeronave şi lucrări de Reparaţii aeronave la Hangar, care nu a fost corect remunerat şi care a preferat plecarea voluntară sau prin demisie către alţi operatori aerieni din piaţă, lucru care pune în pericol siguranţa zborului”.

Sindicaliştii menţionează şi „decimarea” personalului care lucrează în IT şi nedezvoltarea acestei componente care ar trebui să aducă creşteri ale vânzărilor on-line a biletelor de avion, precum şi neplata la un nivel superior a salariaţilor care performează în zona de Quality şi care, prin activitatea lor, menţin la un nivel superior calitatea activităţilor operaţionale.

Printre alte nemulţumiri se regăseşte şi faptul că bugetul de cheltuieli salariale nu a fost majorat cu 35%.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite