Producătorii români îşi caută clienţi noi după Brexit
Fabrica de confecţii din Panciu a Elenei Stoica are 500 de angajaţi. Până anul trecut, trimitea în Marea Britanie 70% din producţie. Acum mai exportă acolo doar 50%. Compania a lucrat o perioadă în pierdere din cauza devalorizării lirei sterline. Şi doar unii parteneri britanici s-au lăsat convinşi să accepte preţuri mai mari.
“Ne-a prins într-un moment în care noi lucram din plin. Aveam comenzi asigurate, totul era negociat. Am reuşit să găsim o altă piaţă de desfacere. Dar sunt procese economice care îţi iau timp”, spune producătorul Elena Stoica, preşedintele Asociaţiei Confecţionerilor din România.
Şi-a găsit clienţi noi şi în Spania, Germania, Franţa şi Italia. O soluţie care ar putea fi salvatoare şi pentru alţi producători.
„Reducerea exportului pe această piaţă se va vedea în semestrul doi, când va trebui renegociate preţurile şi a mai venit şi impactul creşterii cu 16% a salariului minim pe economie. Deja unele fabrici care lucrau 70-80% pentru Marea Britanie au anunţat că se vor închide”, a explicat Mihai Păsculescu, preşedintele FEPAIUS – Federaţia Patronală a Textilelor, Confecţiilor şi Pielăriei.
Participarea la târguri şi expoziţii internaţionale este vitală pentru a găsi noi parteneri şi pieţe. Patronii spun că ar trebui repus pe picioare programul de promovare a exporturilor. În ultimii doi ani, acesta a fost mai mult blocat.
20% dintre exporturile României către Marea Britanie sunt reprezentate de textile. Anul trecut, acestea au avut o valoare totală de 515 milioane de euro.