Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.
EXCLUSIVITATE ŞTIRILE TVR

Primul avion Rombac 1-11 construit în România zace pe un câmp, în loc să stea la muzeu

Prima aeronavă de pasageri construită în România acum 33 de ani zace pe un câmp la aeroportul Henri Coandă. A ieşit din serviciul comercial şi doar pompierii o mai folosesc, pentru exerciţii, la sol. Pasionaţii de aviaţie încearcă să salveze avionul şi să-l mute într-un muzeu, acolo unde poate să ateste o parte din istoria ţării şi faptul că România a construit cândva avioane. Un reportaj în exclusivitate semnat Raluca Raşca şi Romeo Stancu.

12 Februarie 2015, 22:14 |
Un avion care a făcut istorie
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

Rombac "one-eleven" (1-11) este primul avion cu reacţie construit în România în anii 80.

În anul 1982 avionul ieşea pe poarta fabricii Romaero. Pentru aceea vreme era un avion extrem de modern, cu o tehnologie avansată şi componente fabricate în Marea Britanie. Acum a rămas doar amintirea acelor vremuri.

9 astfel de aparate au fost construite, deşi planul era de 80. Avionul zbura la 10.000 de metri cu peste 800 km/h. 119 pasageri încăpeau la bord. Cu această aeronavă TAROM şi ROMAVIA făceau curse interne şi externe.

Era un nou început pentru România: construiam avioane de pasageri sub licenţă britanică. Industria aeronautică a avansat alert, au apărut multe restricţii, astfel că aceste avioane au fost retrase treptat din serviciul comercial.

În anii 90 aeronavele Rombac "one-eleven" au fost interzise pe mai multe aeroporturi din Europa din cauza zgomotului puternic produs de motoare. Atunci, compania TAROM, care deţinea aceste aparate, a fost nevoită să le vândă sau să le închirieze unor operatori din Africa şi Asia, unde regulile nu erau la fel de stricte. Acest avion a fost închiriat companiei Aero Asia. După ce a ieşit din serviciul comercial, a fost adus înapoi în ţară şi lăsat la aeroportul Henri Coandă.

În 2009, administraţia aeroportului din Otopeni cumpăra avionul pentru antrenamentul pompierilor: stingerea incendiilor sau scoaterea unor persoane blocate înăuntru.

Pasionaţii de aviaţie şi site-ul de specialitate Aeronews au iniţiat o campanie care să salveze acest avion ajuns acum o epavă.

Aripile avionului nu pot fi demontate şi costă mult mutarea aparatului. Totuşi, locul aeronavei este într-un muzeu, pentru că a scris o pagină importantă în istoria aviaţiei româneşti.

România a fost una dintre puţinele ţări din blocul socialist care a fabricat avioane de pasageri. Indiferent de ţara în care a operat, niciun avion ROMBAC nu a fost implicat în accidente aviatice.

ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN SPECIAL
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 20°C 20°C
IASI 20°C 21°C
CLUJ 23°C 22°C
CONSTANTA 19°C 18°C
CRAIOVA 24°C 24°C
BRASOV 21°C 22°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 17 Octombrie 2019, 11:46
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 17-10-2019
Deschidere: 9510.94
Maxim: 9555.2
Mimim: 9510.66
Variatie: 0.24%
FP
1.19
0.85%
SIF1
2.40
0%
TLV
2.38
0.21%
OIL
0.26
1.53%
DIGI
30.00
0.34%
BRD
14.20
0.14%
SNN
13.40
0.3%
IARV
14.30
2.07%
WINE
21.50
0%
SIF5
2.17
0.46%
ARHIVĂ ȘTIRI