Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.
VIDEO TELEJURNAL

Preşedintele Traian Băsescu a respins Statutul parlamentarilor şi cere reexaminarea lui

Traian Băsescu nu a promulgat statutul parlamentarilor şi l-a trimis înapoi Legislativului pentru reexaminare. Obiecţiile şefului statului vizează mai multe prevederi privind regimul incompatibilităţilor aleşilor. Potrivit Administraţiei Prezidenţiale, noua lege goleşte de conţinut activitatea ANI şi contravine recomandărilor Comisiei Europene.

04 Februarie 2013, 16:34 (actualizat 05 Februarie 2013, 18:14) |
Statutul parlamentarilor si reactii
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

VIDEO
Statutul parlamentarilor si reactii
ACTUALIZARE 18.03: Preşedintele Traian Băsescu punctează patru motive pentru care cere Parlamentului să reexamineze legea, potrivit Telejurnalului.

Primul se referă la greşeli de tehnică legislativă şi ambiguităţi în definirea incompatibilităţilor.

Alte două puncte vizează limitarea atribuţiilor Agenţiei Naţionale de Integritate. Potrivit noului statut, îşi vor pierde mandatele din motiv de incompatibilitate doar parlamentarii în cazul cărora raportul ANI este confirmat de o instanţă printr-o sentinţă definitivă. Nu se spune însă nimic despre parlamentarii care aleg să nu conteste raportul în justiţie.

"Practic, datorită textului de lege ambiguu, se poate ajunge la situaţia în care un parlamentar, aflat în stare de incompatibilitate constatată de Agenţia Naţională de Integritate, refuză să notifice Biroul permanent al Camerei din care face parte cu privire la starea sa de incompatibilitate şi îşi continuă exercitarea mandatului. De aceea, considerăm că o asemenea opţiune a legiuitorului lipseşte de conţinut activitatea Agenţiei Naţionale de Integritate", se spune în cererea de reexaminare.

În plus, noul statut prevede că Parlamentul va face verificări în paralel cu Agenţia Naţională de Integritate şi va decide prin vot în plen dacă e vorba de stare de incompatibilitate sau nu.

Preşedintele atrage atenţia că modificările legii sunt în contradicţie cu recomandările Comisiei Europene, care cere în raportul MCV să se clarifice faptul că ANI este singura autoritate care poate verifica incompatibilităţile funcţionarilor aleşi şi numiţi.

Şeful statului consideră că, înainte de adoptarea legii, ar trebui consultate şi societatea civilă şi instituţiile competente în domeniu.

VIDEO
Reactii la respingerea statutului

Preşedintele Camerei Deputaţilor, Valeriu Zgonea, crede că actul preşedintelui este unul pur politic şi că din cele patru motive invocate, trei au fost susţinute în momentul în care, la momentul discutării acestui raport, s-a discutat atât cu ANI cât şi cu Ministerul Public, transmite Rodica Bârsan, pentru Telejurnal.

Totodată, prevederile acestui nou statut sunt în conformitate cu cerinţele Comisiei Europene. Valeriu Zgonea spunea că s-a luat în calcul raportul MCV din luna iunie a anului trecut şi, practic, toate aceste modificări aduse sunt conforme cu cerinţele europene.

Pe de altă parte, Valeriu Zgonea este de părere că, prin întoarcerea acestui statut se creează probleme financiare. Pentru a opera acele modificări la bugetul Parlamentului este nevoie de modificarea acestui statut, acum trebuie găsite surse noi de finanţare.

"Cred că reîntoarcerea este un pas greşit pentru actualul angajament pe care l-am avut în faţa instituţiilor europene, dar eu mă supun deciziei domnului preşedinte", a spus Valeriu Zgonea.

Crin Antonescu îl acuză pe Traian Băsescu de gesturi politicianiste.

De altfel, despre aceste lucruri vorbea şi premierul Victor Ponta.

"Ceea ce trebuie să examinez chiar mâine, cu ministrul de Finanţe şi ministrul Bugetului - este dacă putem să adoptăm bugetul în urma acestei decizii. Nu pot să vă răspund în acest moment. Bugetul se adoptă pe baza unor acte normative în vigoare. Or, preşedintele, neadoptând statutul parlamentarilor, practic n-a acceptat nici reducerea bugetului camerelor şi atunci avem o problemă serioasă", a declarat premierul, răspunzând unei întrebări la conferinţa de la Bruxelles.

De cealaltă parte, membrii Opoziţiei sunt de părere că gestul preşedintelui este znul firesc şi de aşteptat, ei cred că noul statut nu este în conformitate cu cerinţele europene şi, practic, este nevoie ca el să fie schimbat.

"A făcut ceea ce nu am reuşit să facem noi, ca Opoziţie, să sperăm că, odată întors în Parlament, majoritatea copleşitoare din USL va fi de acord să renunţe la modificările aduse statutului, care ne-au atras critici din partea Comisiei Europene", a declarat Elena Udrea, din partea PDL.

 

Preşedintele Traian Băsescu a trimis, luni, Parlamentului, o cerere de reexaminare a Statutului parlamentarilor, invocând, printre altele, faptul că acesta vine în contradicţie cu recomandările din Raportul MCV şi propunând dezbatere publică asupra proiectului.

Iată care sunt motivele cererii de reexaminare, potrivit Administraţiei Prezidenţiale:

1. Legea trimisă spre promulgare are ca obiect de reglementare completarea şi modificarea statutului deputaţilor şi al senatorilor, în special în ceea ce priveşte incompatibilităţile, conflictele de interese şi imunitatea parlamentarilor.

La Articolul I, pct. 9, noua lege prevede o serie de incompatibilităţi, dintre care unele sunt preluate din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare, precizând totodată că „Alte incompatibilităţi cu calitatea de deputat sau de senator se pot stabili numai prin lege organică”.

La Articolul IV din noul act normativ se prevede că „La data intrării în vigoare a prezentei legi, orice dispoziţii contrare se abrogă”. Având în vedere că acest domeniu este unul esenţial pentru stabilirea integrităţii demnitarilor şi că textele din noua lege sunt echivoce cu privire la aplicarea incompatibilităţilor stabilite prin alte acte normative, considerăm necesar clarificarea de către legiuitor a acestor dispoziţii şi stipularea lor în lege cu claritate şi cu evitarea paralelismelor legislative, astfel cum impun normele de tehnică legislativă prevăzute de Legea nr. 24/2000 şi cum se reţine în jurisprudenţa Curţii Constituţionale.

Totodată, apreciem că nu au fost respectate normele de tehnică legislativă prevăzute la Articolul 64 şi Articolul 65 din Legea nr. 24/2000, cu modificările şi completările ulterioare, ce impun determinarea expresă a dispoziţiilor normative vizate de abrogare, ceea ce poate determina apariţia unor situaţii de incoerenţă şi instabilitate legislativă.

2. Printre cazurile de încetare a mandatului de deputat sau de senator datorată incompatibilităţii, prevăzute la Articolul I, pct. 3 din noua lege, nu este inclusă situaţia prin care se constată incompatibilitatea printr-un raport al Agenţiei Naţionale de Integritate, necontestat la instanţele judecătoreşti. Practic, datorită textului de lege ambiguu, se poate ajunge la situaţia în care un parlamentar aflat în stare de incompatibilitate constatată de Agenţia Naţională de Integritate, refuză să notifice Biroul permanent al Camerei din care face parte cu privire la starea sa de incompatibilitate şi îşi continuă exercitarea mandatului. De aceea, considerăm că o asemenea opţiune a legiuitorului lipseşte de conţinut activitatea Agenţiei Naţionale de Integritate.

Pe de altă parte, în ceea ce priveşte procedura declarării incompatibilităţii, reglementată la Articolul I, pct. 11 din noua lege, prevede derularea unor verificări în paralel celor ale Agenţiei Naţionale de Integritate întrucât starea de incompatibilitate se constată printr-o hotărâre a plenului Camerei din care face parte deputatul sau senatorul în cauză, în urma întocmirii unui raport de către comisia ce are în competenţă analizarea situaţiilor de incompatibilitate.

Considerăm că toate aceste aspecte vin în contradicţie cu recomandările cuprinse în Raportul Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu privind progresele înregistrate de România în cadrul Mecanismului de cooperare şi de verificare, din 30 ianuarie 2013.

În virtutea importanţei statutului de parlamentar, apreciem că deputaţii şi senatorii au obligaţia să demonstreze că îndeplinesc standarde ridicate de integritate, iar recomandările Comisiei potrivit cărora „credibilitatea Parlamentului ar avea de câştigat de pe urma unor proceduri mai clare de gestionare a dosarelor în care parlamentarii fac obiectul unor hotărâri în materie de integritate sau al unor acuzaţii de corupţie” şi că este „important să se clarifice faptul că Agenţia Naţională de Integritate rămâne singura autoritate însărcinată cu verificarea potenţialelor incompatibilităţi ale funcţionarilor aleşi şi numiţi”, trebuie implementate.

3. În ceea ce priveşte conflictul de interese, legea aflată la promulgare prevede la Articolul I, pct. 14, că se sancţionează disciplinar deputatul sau senatorul aflat în conflict de interese, constatat prin hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă. Practic, se va ajunge din nou la situaţia mai sus arătată, în care va fi lipsit de efecte raportul Agenţiei Naţionale de Integritate care nu este confirmat de o hotărâre judecătorească întrucât nu a fost contestat. Considerăm că se impune clarificarea acestei situaţii astfel încât să fie eliminate articolele echivoce şi să se creeze un cadru juridic corelat cu celelalte acte normative în materie şi adecvat asigurării integrităţii în sectorul public.

4. De asemenea, considerăm oportună consultarea societăţii civile, precum şi a instituţiilor competente în domeniu, în privinţa soluţiilor legislative înaintate prin această propunere legislativă, în vederea asigurării transparenţei şi a unui cadru legal stabil.

În finalul cererii se spune că "faţă de cele afirmate, am aprecia înţelegerea manifestată de legiuitor pentru adoptarea legii, ţinând cont de aspectele pe care le-am semnalat în prezenta cerere de reexaminare. Având în vedere competenţa legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii trimise spre promulgare, urmând ca Parlamentul să decidă asupra acesteia".

ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN POLITIC
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 13°C 12°C
IASI 11°C 13°C
CLUJ 11°C 11°C
CONSTANTA 12°C 11°C
CRAIOVA 13°C 11°C
BRASOV 11°C 9°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 19 Martie 2019, 17:52
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 19-03-2019
Deschidere: 7883.39
Maxim: 7947.65
Mimim: 7880.14
Variatie: 0.82%
BRD
12.70
1.11%
SNG
30.40
0%
SNP
0.36
1.11%
FP
0.89
0.45%
TLV
2.07
0.97%
EBS
158.85
1.58%
TGN
334.50
0.44%
COTE
77.20
0.13%
TEL
20.80
0.24%
SIF1
2.15
1.38%
ARHIVĂ ȘTIRI