Poluarea oceanelor. În anul 2050, în apele oceanului planetar vor fi mai multe plastice decât peşte, avertizează specialiştii

În 8 iunie, Ziua Mondială a Oceanelor este marcată peste tot în lume, începând din anul 2008, de comunităţi, muzee, acvarii, oceanografi şi cercetători, de business-uri sau ONG-uri şi de toţi cei care iubesc oceanele. În 2016, tema Sănătatea Oceanelor, Sănătatea Planetei atenţionează asupra necesităţii unui efort susţinut pentru stoparea poluării cu plastice a apelor oceanelor.

08 Iunie 2016, 09:30 (actualizat 08 Iunie 2016, 10:40) | documentar de Liliana Teică |
Ziua Mondiala a Oceanelor / FOTO: wikimedia, by Tiago Fioreze
Ziua Mondiala a Oceanelor
Poluarea cu plastice a Oceanelor
Poluarea cu plastice a Oceanelor, tema Zilei Mondiale a Oceanelor 2016
Poluare cu plastice Oceane
Ziua Mondială a Oceanelor

Plasticele sunt o ameninţare serioasă pentru oceane deoarece se degradează foarte lent şi poluează apele o lungă perioadă de timp. În plus, poluarea cu plastice are un impact dovedit asupra sănătăţii animalelor marine deoarece acestea, inclusiv zooplanctonul, le confundă cu hrana. Cercetătorii se tem că există şi un impact asupra sănătăţii omului.

(w620) Poluarea c

Oceanele reglează clima şi ne dau oxigen, hrană şi medicamente, sunt casă a miriade de vieţuitoare, sursă de viaţă pentru multe milioane de oameni, sunt cale de transport, sursă de energie, loc de muncă sau de vacanţă. Ascund şi dezvăluie mistere, sunt cercetate, explorate, poluate, curăţate, cântate, admirate. Sunt esenţiale pentru viaţa noastră şi este imperativ să avem oceane sănătoase.

Dar, cât de sănătoase mai sunt oceanele

În 2015, analizând mostre luate din peştii şi fructele de mare vândute pentru consumul uman pe pieţele din California şi Indonezia cercetătorii au găsit plastice şi fibre textile la un sfert dintre animale.

(w620) Poluarea c

Afectarea vieţii marine este severă, plasticul se găseşte în stomacul balenelor şi al peştilor, ţestoasele sunt sufocate de pungile de plastic pe care le confundă cu meduzele sau se îneacă încurcându-se în plase, focile se îneacă cu inelele de plastic folosite la ambalarea dozelor de băuturi, iar în mijlocul Pacificului, puii albatroşilor mor în urma supra consumului de capace sau jucării de plasti. Convenţia asupra Diversităţii Biologice numără 663 de specii afectate de poluarea cu plastice a oceanelor.

Peştii din oceane au început să prefere particulele microplastice, în locul planctonului, titrează publicaţia britanică The Telegraph. Conform unor studii publicate în revista Science şi preluate de Telegraph, pentru prima dată oamenii de ştiinţă au demonstrat cum plasticul afectează peştii în toate fazele de dezvoltare.  Experimentele au arătat că particulele microplastice, provenite din tot felul de plastice care ajung în oceane şi sunt în concentraţie mai mare în apele puţin adânci de lângă coaste, afectează dezvoltarea peştilor încă din stadiul larvar. Sunt cu 15% mai puţini, mai puţin apţi să scape de prădători, ceea ce duce la reducerea şanselor de supravieţuire, şi, în plus, sunt semnificativ mai mici.

Poluarea oceanelor şi a mărilor cu deşeuri riscă să se intensifice în următoarele decenii, avertizeaza specialiştii.

Potrivit Fundaţiei Ellen MacArthur, specializată în tranziţia spre o economie circulară, axata pe energii regenerabile, exista riscul ca, în anul 2050, în apele oceanului planetar să fie mai multe materiale plastice decât peşte, situaţie care ar afecta grav viaţa submarină.

(w620) Poluare cu

Conform unui studiu elaborat de aceasta organizaţie, şi citat de site-ul italian Le Scienze Web News, în doar câţiva ani, în apele oceanelor şi mărilor se va acumula o cantitate de 8 milioane de tone de plastic. Cercetătorii, care au prezentat concluziile la Forumul Economic Mondial de la Davos, au explicat ca la fiecare 60 de secunde în mari ajunge o cantitate de mase plastice echivalenta cu încarcatura unui camion de gabarit mare.

În anul 2014, în oceanul planetar erau deja peste 269.000 de tone de mase plastice. "Peste 30 de ani, vom naviga printre deşeuri plastice", avertizează Julia Reisser, coordonatorul studiului, citată de site-ul BarItaliaNews.it.

Oceanul Planetar

Cuvântul ocean provine de la figura din antichitatea clasică Oceanus, fiul cel mare al lui Titan din mitologia greacă şi personificarea divină a mării, care se credea a fi un enorm râu care înconjoară lumea.

Oceanele Arctic, Antarctic, Atlantic, Indian şi Pacific acoperă 71% din suprafaţa planetei şi formează un corp comun de apă sărată, denumit şi Oceanul Planetar.

Cu un volum de 1.35 miliarde de kilometri cubi, reprezintă 97% din apa Pământului.

Adâncimea medie a oceanelor este de 3700 de metri, cu cel mai adânc punct la 10.971 metri, plus sau minus 11 metri, în Groapa Marianelor din Pacific, la nord de Insulele Mariane.

Oceanele oferă 99% din spaţiul de locuit de pe Terra şi conţin peste 230 de mii de specii identificate de vieţuitoare, dar numărul real se estimează a fi de 2 milioane.

Viaţa din oceane a evoluat cu 3 miliarde de ani înaintea celei terestre.

Peste trei miliarde de oameni depind de biodiversitatea marină şi a coastelor.

La nivel global, valoarea de piaţă a resurselor şi industriilor marine şi costiere este estimată la 3.000 de miliarde de dolari pe an sau aproximativ 5 la sută din PIB-ul mondial.

Sunt cea mai mare sursă de proteine şi absorb 30% din bioxidul de carbon produs de oameni.

40% din oceanele lumii sunt puternic afectate de activităţile umane, inclusiv prin poluare, pescuitul necontrolat şi pierderea habitatelor costiere.

Mai puţin de 5% din oceanul planetar a fost explorat până acum.

Originea oceanelor de pe Pământ rămâne necunoscută.

surse