Politico: Chestiunea nucleară a UE. Disputele dintre Berlin și Paris amenință ambițiile ecologice ale Europei

Disputele dintre Berlin și Paris amenință ambițiile ecologice ale Europei
Disputele dintre Berlin și Paris amenință ambițiile ecologice ale Europei
27 martie 2023, 12:24

Două disensiuni de la Bruxelles – una cauzată de încercarea de ultim moment a Germaniei de a modifica planul UE de interzicere a motoarelor cu combustie, iar cealaltă provocată de încercările Franței de a include energia nucleară în noua legislație privind energia curată – distrag atenția de la misiunea UE de a se îndrepta spre un nivel net zero prin intermediul unei strategii de tehnologie curată care, speră Bruxelles-ul, poate menține Europa competitivă într-o cursă globală cu SUA și China.

La summitul Consiliului European de săptămâna trecută, comportamentul conflictual al celor doi giganți a început în mod clar să enerveze oamenii.

La reuniunea liderilor, premierul leton Krišjānis Kariņš a criticat decizia Germaniei de a bloca acordul la nivelul UE privind interzicerea motoarelor cu combustie ca fiind „derutantă”. În ceea ce privește motorul cu combustie, s-a ajuns în cele din urmă la un acord. Dar răul a fost deja făcut.

„Acest lucru este foarte, foarte enervant pentru toată lumea”, a declarat un ministru dintr-o țară din UE, care nu a dorit să fie identificat pentru a vorbi sincer despre această ruptură diplomatică.

Luptele „veșnice” ale Franței pe tema nucleară au fost, a spus ministrul, „o problemă uriașă” care a „blocat și alte decizii”. În ceea ce privește germanii și mașinile lor, „nu e tocmai util să fugi de un acord care a fost deja încheiat cu privire la ceva atât de important.”

„Cred că multe țări dau din cap și nu le vine să creadă cu adevărat ce se întâmplă.”

Semnal negativ

Dar nu este vorba doar de un summit umbrit de subiectele preferate la Paris și Berlin.

Kariņš a exprimat public o îngrijorare exprimată de mulți diplomați în privat: dacă Germania consideră că poate ține ostatică o inițiativă ecologică cheie a UE din cauza unei probleme de interes național, de ce nu ar face-o și alte țări?

Acesta este un „semn dificil pentru viitor”, a declarat Kariņš. „Dacă un stat membru poate face acest lucru, ce îl va opri pe următorul? Asta nu-i o direcție în care trebuie să mergem. Întreaga arhitectură a procesului decizional s-ar prăbuși dacă am face cu toții acest lucru.”

Bineînțeles, nu toate țările au influența Germaniei sau nu ar putea să țină la fel de mult sub control procesul decizional al UE – însă remarca lui Kariņš reflectă un sentiment de nedreptate resimțit de unele țări mai mici. Iar acest lucru are un efect coroziv asupra unității UE.

Când Franța sau Germania nu sunt de acord asupra unui lucru, nu înseamnă că este imposibil de realizat în UE, dar acest lucru face viața mult mai dificilă.

Întârzierea și indecizia UE în ceea ce privește aspectele cheie ale tranziției energetice – fie că este vorba de motoarele cu combustie sau de proeminența energiei nucleare – reprezintă o veste proastă pentru speranțele industriilor europene de a atrage investiții în tehnologiile ecologice care, speră Europa, vor face din ea primul continent care va atinge nivelul zero net.

„Ceea ce este în joc este certitudinea investițiilor în Europa”, a subliniat Georg Zachmann, cercetător senior la think tank-ul Bruegel, cu sediul la Bruxelles. „Dacă aceste lupte prelungite merg într-o săptămână într-o direcție, iar săptămâna următoare în alta, nu-i o veste bună pentru investițiile în decarbonizare în Europa.”

Repercusiuni nucleare

În ceea ce privește chestiunea nucleară, Franța și Germania au fost mult timp la poluri opuse.

Franța își obține cea mai mare parte a energiei electrice din energie nucleară și consideră că această tehnologie este crucială pentru a ajunge la un nivel net zero. Germania, în schimb, își închide treptat ultimul reactor – punctul culminant al opoziției sale istorice față de energia nucleară, care este o chestiune de credință în special pentru Verzii din coaliția de guvernare de la Berlin.

Această schismă între cele două mari puteri ale UE a dus rareori la conflicte masive în trecut, deoarece mixul energetic al fiecărei țări este o problemă națională. Dar în contextul în care UE elaborează în prezent o strategie industrială de anvergură – inclusiv selectarea tehnologiilor care ar putea beneficia cel mai mult de sprijin din partea statului și de reglementări mai puțin stricte, precum și a surselor de energie care ar trebui utilizate pentru a produce gazul de hidrogen curat – dezacordul franco-german amenință să blocheze progresul în ceea ce privește diverse legi.

Este posibil ca această problemă să revină în discuție la reuniunea miniștrilor UE ai energiei de marți, când pe ordinea de zi se vor afla piețele de hidrogen gazos.

„Avem acum, în aproape toate dosarele, un război cultural despre introducerea sau eliminarea energiei nucleare”, a declarat Zachmann.

Franța are un număr tot mai mare de țări în tabăra sa pro-nucleară, convocând o „alianță nucleară” de 11 state membre. Temerile de anul trecut cu privire la securitatea gazului i-au determinat pe mulți dintre cei care stăteau în expectativă să parieze pe energia nucleară ca opțiune de rezervă pentru zilele în care soarele nu strălucește și vântul nu bate.

Însă puțini sunt cei care se ocupă de această problemă cu atâta insistență ca Parisul, care pregătește o „renaștere” a construcției de centrale nucleare și care ar putea avea beneficii uriașe dacă energia nucleară ar beneficia de sprijin din partea statului și de o reglementare mai puțin strictă din partea UE.

Un lucru este cert: nu este nimic nou în faptul că marii jucători ai UE se folosesc de mașinăria de la Bruxelles pentru a-și urmări propriile interese.

Nu este surprinzător faptul că „diferitele economii majore din Europa au priorități diferite și interpretări diferite cu privire la ceea ce trebuie făcut [pentru a ajunge la zero net]”, a declarat Dieter Helem, profesor de politică economică la New College din Oxford și fost consilier pe probleme de energie al Comisiei Europene. „Ideea UE în ansamblu este de a face compromisuri, de a respecta diferitele puncte de vedere și de a discuta aceste lucruri”.

Alții nu sunt la fel de încrezători.

„Este în mod clar un pattern”, a declarat un diplomat UE, care a vorbit sub protecția anonimatului pentru a discuta despre dinamica sensibilă dintre țări, referindu-se la comportamentul perechii dominante a UE. Această abordare, a spus el amenință nu doar agenda climatică, ci întregul proces decizional al UE, de care depinde stabilitatea blocului.

„Se aplică reguli diferite pentru diferite țări ale UE”, a concluzionat el.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite