Pe aripile victoriei? Ar putea avioanele de luptă să fie un factor decisiv în războiul din Ucraina?

Eurofighter Typhoon
Eurofighter Typhoon
3 februarie 2023, 14:34

Președintele american Joe Biden a anunțat că Washingtonul nu va furniza avioane de luptă F-16 Ucrainei. Între timp, liderul francez Emmanuel Macron nu exclude trimiterea de avioane în țara devastată de război, iar Marea Britanie, potrivit The Telegraph, ia în considerare posibilitatea de a exporta avioane în Ucraina. Premierul polonez Mateusz Morawiecki a sugerat că Varșovia ar putea, de asemenea, să ofere Ucrainei avioane F-16 dacă această decizie ar fi luată în coordonare cu alți aliați din NATO. Olanda este de asemenea dispusă să analizeze posibilitatea de a furniza avioane Kievului, a declarat premierul olandez Mark Rutte. Va primi Ucraina avioanele? Și poate aviația să zdruncine actualul raport de forțe?

O altă linie roșie

Decizia de a trimite tancuri grele Ucrainei în cadrul programului de împrumut a stârnit dezbateri cu privire la o altă „linie roșie”: posibilele exporturi de avioane militare occidentale către Kiev, scrie Novaia Gazeta Europa. Consilierul prezidențial ucrainean Mikhailo Podoliak a menționat că sunt în curs de desfășurare negocieri rapide pe această temă: „Cred că putem ajunge foarte curând la următorul nivel, cum ar fi aviația și rachetele cu rază de acțiune mai lungă”. Potrivit lui Podoliak, Kievul are nevoie de aceste arme pentru a lovi infrastructura logistică și depozitele de artilerie ale forțelor rusești din Crimeea. Oficialul a mai relatat că „partenerii Ucrainei înțeleg totul”, dar nu pot „renunța la un fel de conservatorism” din cauza temerilor că arhitectura globală s-ar schimba din cauza războiului din Ucraina. Purtătorul de cuvânt al Forțelor Aeriene ucrainene, Iurii Ihnat, a precizat că Ucraina are nevoie de aproximativ 180 de avioane de luptă.

Politico a relatat, citând oficiali militari și diplomați, că aliații NATO discută despre posibile livrări de avioane către Kiev, în pofida temerilor legate de o escaladare. Ministrul olandez de externe, Wopke Hoekstra, a declarat în parlament că guvernul va analiza orice potențială solicitare din partea Kievului de a trimite avioane F-16. Premierul olandez Mark Rutte a confirmat ulterior acest lucru. Cu toate acestea, cancelarul german Olaf Scholz a respins anterior apelurile de a furniza avioane de luptă Ucrainei, afirmând că trebuie evitată orice escaladare ulterioară. Dar merită menționat faptul că declarații similare au fost făcute în ceea ce privește tancurile și sistemele de rachete HIMARS, care ulterior au fost livrate cu succes țării.

Charles Brown, șeful Statului Major al Forțelor Aeriene ale SUA, a declarat că Ucrainei i-ar putea fi oferite, eventual, Saab JAS 39 Gripen din Suedia, unul dintre cele mai ieftine avioane de vânătoare din a patra generație, Eurofighter Typhoons sau Dassault Rafales din Franța. Cu toate acestea, ministrul suedez al Apărării, Pål Jonson, a declarat pentru Politico că Stockholm nu are „planuri imediate de a trimite Gripen în Ucraina”.

Totul depinde de Joe

„Deocamdată, toate discuțiile despre posibile livrări de avioane către Ucraina înseamnă, în esență, să numeri puii înainte de-a ecloza”, a declarat expertul militar israelian David Sharp pentru Novaia Gazeta Europa. „Dar țările occidentale și în special SUA își depășesc încet-încet barierele psihologice în ceea ce privește furnizarea de diferite arme. Putem concluziona, pe baza informațiilor care apar în surse deschise, că livrările de avioane se apropie acum.”

„Din câte am înțeles, totul depinde acum de o singură persoană – Joe Biden. Președintele american este cel care poate aproba exporturile din SUA.”

„Pot presupune că acest lucru se va întâmpla în următoarele săptămâni sau, cel mult, luni. În afară de avioanele americane, auzim, de asemenea, despre posibile exporturi de Gripens ale Suediei, de Typhoon-uri ale Europei și chiar de Rafale ale Franței. Ne putem aștepta chiar ca europenii să calce pe urmele Marii Britanii, după ce Londra a luat o decizie independentă de a trimite tancuri în Ucraina.”

Cu toate acestea, David Sharp consideră că însuși procesul de livrare de avioane către Ucraina este o chestiune complicată în cazul în care astfel de livrări sunt aprobate. De exemplu, există relatări potrivit cărora piloții ucraineni sunt acum instruiți să piloteze avioane de luptă occidentale. Piloții experimentați vor avea nevoie de luni de zile pentru a învăța, în timp ce începătorilor care pornesc de la zero le va lua ani de zile.

„În vară, un proiect de lege privind finanțarea unui program de pregătire a piloților ucraineni în valoare de 100 de milioane de dolari a fost prezentat în Congresul SUA”, a declarat corespondentul BBC News în Rusia, Pavel Aksenov, pentru Novaia-Europa. „În decembrie, a fost adoptat ca parte a Legii de autorizare a apărării naționale pentru anul fiscal 2023. Pe baza acesteia, programul poate fi lansat deja în acest an”.

„Acesta e doar vârful icebergului. Întregul personal de la sol trebuie să fie, de asemenea, instruit. Avioanele occidentale moderne sunt sisteme de înaltă tehnologie care necesită ca specialiștii în întreținere să dobândească cunoștințe foarte specifice. În plus, în Ucraina ar trebui înființată o bază logistică și de reparații adecvată pentru a aduce piese de schimb și muniții. Acest proces cu multiple fațete necesită, de asemenea, un proces îndelungat de selecție și formare a oamenilor, precum și utilizarea diferitelor resurse.”

„Desigur, pot exista surprize, dar cred că avioanele americane F-16, nu cele mai recente modele, par a fi cele mai plauzibile candidate pentru a fi trimise în Ucraina„, a precizat David Sharp. „Este un aparat eficient și fiabil, chiar dacă nu este cel mai sofisticat ca configurație. Se menționează uneori F-15, dar și F-18, pe care mai multe țări le elimină acum treptat”.

Pagube substanțiale

„Se pare că F-16 sunt cele mai potrivite pentru a fi exportate în Ucraina”, spune Pavel Aksenov. „Aceste avioane sunt foarte răspândite în diverse modificări. Multe țări le folosesc, ceea ce înseamnă că le pot pilota în Ucraina cu permisiunea Washingtonului. Iar unele țări trec acum la modele mai moderne și, prin urmare, umflă piața de F-16 la mâna a doua.”

David Sharp subliniază că este nevoie de o întreagă gamă de măsuri pentru a utiliza eficient aviația militară: controlul spațiului aerian, detectarea țintelor, precum și a amenințărilor de la suprafață și din aer, furnizarea de informații piloților și indicarea țintelor pentru aceștia. Sistemele de război electronic sunt, de asemenea, vitale pentru ca avioanele să se protejeze.

Nu este clar pentru ce are nevoie Ucraina de avioane de vânătoare, spune Aksenov. Acestea pot fi folosite pentru a lovi ținte de suprafață și pentru a sparge scuturile de apărare aeriană, pot participa la lupte aeriene și pot acționa și ca sisteme de apărare aeriană. În plus, dacă avioanele de luptă occidentale sunt integrate în forțele ucrainene, acestea vor avea acces la sistemele de informații ale NATO. De exemplu, sistemul american AWACS (Airborne Warning and Control System) ar putea, în teorie, să furnizeze informații piloților, simplificând foarte mult achiziția de ținte și obținând date despre inamic. Cu toate acestea, raza de acțiune operațională a acestor radare este limitată și este greu de spus cât de eficiente vor fi pentru forțele aeriene ucrainene.

Potrivit lui David Sharp, dacă măcar una sau două escadrile de luptă F-16 vor fi trimise în Ucraina, acest lucru va spori considerabil capacitățile Kievului.

Dacă aceste avioane vor fi echipate cu arme decente, Ucraina va putea să lanseze lovituri în afara razei de acțiune a sistemelor de apărare aeriană și a avioanelor de luptă rusești.

Cele mai recente arme de înaltă precizie fac posibilă atacarea inamicilor fără a traversa linia frontului. De exemplu, bombele SDB (Small Diametre Bombs) lansate de la o altitudine de 10 km la o viteză semnificativă pot elimina forțele adverse aflate la peste 100 km distanță. Un singur F-16 poate folosi aceste bombe pentru a ataca mai multe ținte diferite. În același timp, riscul de a fi doborât chiar și de sistemele de apărare aeriană cu rază lungă de acțiune ale inamicului este foarte scăzut.

Avioanele americane pot fi echipate și cu rachete aer-aer cu rază lungă de acțiune. Această mișcare va crea o amenințare semnificativă pentru aviația rusă deasupra teritoriilor controlate acum de Moscova. Avioanele de avertizare timpurie și de control, cum ar fi A-50 al Rusiei, vor fi amenințate în acest caz. Nu poți domina cerul cu aceste forțe. Cu toate acestea, este foarte posibil să se găsească soluții la anumite probleme prin provocarea de daune substanțiale inamicului.

Pavel Aksenov crede că Gripen de la Saab este un alt posibil candidat care ar putea fi trimis în Ucraina. În prezent, acest avion suedez multifuncțional de generația a patra este un cal întunecat. În comparație cu alte avioane din aceeași generație, Gripen are o oră de zbor relativ ieftină. Avionul se potrivește bine pentru Kiev din acest punct de vedere. În plus, producătorul va beneficia de pe urma trimiterii acestuia în războiul din Ucraina.

Dacă aeronava va avea performanțe bune, va fi o campanie de PR excelentă pentru acest proiect, care îi va eficientiza promovarea la nivel internațional.

„Muniția de înaltă precizie, cum ar fi rachetele antiradiații AGM-88 HARM sau bombele ghidate care folosesc tehnologia JDAM, prezintă o eficiență mai bună dacă sunt lansate de pe avioane ale căror dispozitive sunt reglate pentru această muniție”, adaugă Aksenov. „În special, este vorba despre introducerea coordonatelor în timpul zborului. Deși, informațiile din mass-media sugerează că tehnicienii ucraineni din domeniul aviației au găsit o modalitate de a lansa HARM-uri de pe MiG-29, este greu de spus cât de convenabilă sau eficientă este aceasta. Acesta este, probabil, motivul pentru care partenerii occidentali ai Kievului nu resping categoric ideea de a furniza avioane de vânătoare.

Presa l-a citat pe secretarul britanic al Apărării, Ben Wallace, pentru a relata că Londra ar furniza Kievului elicoptere Sea King. Aceste aparate pot fi folosite pentru a lupta împotriva submarinelor rusești. Piloții ucraineni au primit deja pregătire pentru a le pilota.

„În prezent, elicopterele au devenit mai mult un produs de nișă”, conchide David Sharp.

În perioada Războiului Rece, erau trimise să distrugă tancuri și să se ocupe de o gamă largă de sarcini, dar astăzi aparatele cu rotor sunt folosite mult mai selectiv din cauza vulnerabilității ridicate. Saturarea ambelor armate cu MANPADS și alte sisteme de apărare aeriană reduce drastic eficiența lor pe câmpul de luptă. Cu toate acestea, tabloidul britanic The Mirror a publicat recent un articol, susținând că Marea Britanie furnizează patru modificări moderne ale elicopterelor Apache. Aceste aparate dispun de cele mai noi sisteme de armament și pot trage cu muniții de înaltă precizie chiar și în întuneric. Acest lucru ar îmbunătăți din punct de vedere tactic pozițiile pe anumite porțiuni ale liniei frontului. Dacă sunt folosite corect, ar putea funcționa cu brio în prima linie și ar putea provoca pierderi serioase în rândurile inamicului.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite