Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.

CCR nu-şi asumă un verdict clar privind suspendarea, dar respinge 5 din cele 7 capete de acuzare

Magistraţii Curţii Constituţionale nu au emis nicio concluzie cu privire la cererea de suspendare a preşedintelui Traian Băsescu, însă, analizând cele şapte capete de acuzare formulate de USL, au stabilit că şeful statului se face vinovat doar de o încercare de a diminua rolul premierului. De asemenea, ei mai spun că nu şi-a exercitat cu maximă eficienţă rolul de mediator. Celelalte acuzaţii sunt respinse de judecători.

06 Iulie 2012, 09:32 (actualizat 07 Iulie 2012, 11:33) |
Avizul CCR - consultativ, dar obligatoriu
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

VIDEO
Avizul CCR - consultativ, dar obligatoriu

Dacă în 2007, magistraţii Curţii Constituţionale spuneau negru pe alb că nu există fapte grave de încălcare a Legii fundamentale care să justifice suspendarea şefului statului, judecătorii au evitat vineri să emită un verdict explicit în ceea ce priveşte solicitarea USL.

Cu toate acestea, CCR aminteşte că multe dintre capetele de acuzare se bazează pe declaraţii ale preşedintelui, or în 2007 Curtea a decis că acesta are dreptul de a-şi exprima punctul de vedere, fără a aduce atingere instituţiilor şi drepturilor prevăzute de Legea fundamentală.

Fără a prelua sintagma de preşedinte jucător, invocată de USL, magistraţii spun însă că şeful statului, în baza legitimităţii sale, este obligat să aibă un rol activ:

"Prerogativele constituţionale ca  şi legitimitatea democratică pe care i-o conferă alegerea lui de către electoratul întregii ţări îi impun Preşedintelui României să aibă un rol activ, prezenţa lui în viaţa politică neputând fi rezumată la un exerciţiu simbolic şi protocolar. Funcţiile de garanţie şi de veghe consacrate în art.80 alin.(1) din Constituţie implică prin definiţie observarea atentă a existenţei  şi funcţionării statului, supravegherea vigilentă a modului în care acţionează actorii vieţii publice - autorităţile publice, organizaţiile legitimate de Constituţie, societatea civilă -  şi a respectării principiilor  şi normelor stabilite prin Constituţie".

ACTUALIZARE 14.38: Avizul a fost postat pe site-ul CCR (răspunsul complet al Curţii poate fi consultat în secţiune DOCUMENTE).

Iată concluziile, pe puncte:

1) La capitolul I din propunerea de suspendare, se susţine că „Preşedintele a uzurpat rolul Prim-ministrului  și s-a substituit în atribuțiile constituționale ale Guvernului.”

Răspunsul CCR: Faptul că Preşedintele României, prin comportamentul său politic, şi-a asumat public iniţiativa luării unor măsuri economico-sociale, înainte ca acestea să fie adoptate de către Guvern, prin asumarea răspunderii, poate fi reţinut ca o încercare de a diminua rolul şi atribuţiile primului ministru.

De aceea, această atitudine imputată domnului Traian Băsescu nu poate fi încadrată în conceptul „opinii şi opţiuni politice”, astfel cum acesta a fost stabilit de Curtea Constituţională prin Avizul consultativ nr.1 din 5 aprilie 2007, potrivit căruia Preşedintele României poate, în virtutea prerogativelor şi a legitimităţii sale, să exprime, să formuleze observaţii şi critici cu privire la funcţionarea autorităţilor publice  şi a exponenţilor
acestora.

2) La capitolul II din propunerea de suspendare, se susţine că „Președintele a încălcat în mod repetat drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor prevăzute în Constituţie".

Răspunsul CCR: Referitor la susţinerile menţionate în Capitolul II din propunerea de suspendare din funcţie a Preşedintelui Romniei, Curtea reţine că motivele invocate de autorii propunerii privind încălcarea unor drepturi fundamentale, cum sunt dreptul la muncă şi dreptul la pensie, nu se pot constitui în elemente ce conduc la atingerea substanţei acestor drepturi fundamentale.

În acest sens, Curtea constată că măsurile legislative referitoare la diminuarea salariilor şi a pensiilor au fost adoptate de către Guvern, prin asumarea răspunderii.

În ceea ce priveşte declaraţiile domnului Traian Băsescu referitoare la comunitatea romă şi sancţionarea acestuia de către Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, rămâne ca Parlamentul să decidă, pe baza datelor  şi a informaţiilor care-i vor fi prezentate cu ocazia dezbaterilor, asupra existenţei şi gravităţii acestor fapte.

Cu privire la celelate declaraţii ale Preşedintelui României, Curtea constată că acestea sunt simple afirmaţii, fără să constituie acte sau fapte care să conducă la încălcări grave ale Constituţiei. Astfel, manifestările Preşedintelui, la care se referă autorii propunerii de suspendare, pot fi caracterizate ca opinii.

3). La capitolul III din propunerea de suspendare, se susţine că „Președintele a  încălcat în mod repetat principiul separaţiei puterilor în stat şi independenţa justiţiei.”

Curtea reţine că aceste declaraţii ale Preşedintelui României nu au produs efecte juridice, neavând un caracter decizional. De aceea, nu se poate reţine că încălcarea prevederilor constituţionale referitoare la independenţa justiţiei, declaraţiile critice formulate nefiind de natură  să determine pe magistraţi să nu-şi îndeplinească atribuţiile constituţionale.

4) La capitolul IV din propunerea de suspendare, se susţine că „Președintele a inițiat un proiect neconstituţional de revizuire a Constituţiei și a încălcat procedura de revizuire a Constituției prevăzută de legea fundamentală.”

Răspunsul CCR: Referitor la aceste susţineri, Curtea observă  că, prin Decizia nr.799/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.440 din 23 iunie 2011, a reţinut că „prin Adresa nr. 1.172 din 9 iunie 2011, Preşedintele României a înaintat Curţii Constituţionale proiectul de lege privind revizuirea Constituţiei României, iniţiat la propunerea Guvernului” şi a constatat că proiectul de lege pentru revizuirea Constituţiei a fost iniţiat cu respectarea prevederilor art. 150 alin. (1) din Constituţie, potrivit căruia revizuirea poate fi initiată de Preşedintele României, la propunerea Guvernului.

Faptul că unele prevederi din proiectul de lege pentru revizuirea Constituţiei au fost constatate ca fiind neconstituţionale, deoarece aveau ca efect suprimarea unor drepturi  fundamentale, nu poate conduce la concluzia că Preşedintele României ar fi încălcat prevederile Legii fundamentale.

5) La capitolul V din propunerea  de suspendare, se susţine că „Președintele a instigat la nerespectarea deciziilor Curţii Constituţionale și a făcut presiuni directe asupra judecătorilor Curții, făcându-le „vizite” înaintea unor decizii importante.

Răspunsul CCR: Referitor la aceste susţineri, Curtea constată că aceste declaraţii ale Preşedintelui României nu au fost de natură a aduce atingere independenţei judecătorilor constituţionali.

6) La capitolul VI din propunerea de suspendare, se susţine că „Președintele a încălcat sistematic principiul neapartenenței politice a persoanei care ocupă funcția prezidențială și a abandonat rolul constituțional de mediator în stat și în societate.”

Răspunsul CCR: În legătură cu aceste susţineri, Curtea reţine că faptele concrete menţionate mai sus, imputate Preşedintelui, îmbracă forma unor conflicte cu ceilalţi participanţi la viaţa politică.

Cât priveşte declaraţiile sus-menţionate ale domnului Traian Băsescu, Curtea reţine că acestea pot fi caracterizate ca opinii politice, pentru care Preşedintele României rămâne responsabil, din punct de vedere politic şi moral, în faţa electoratului şi a societăţii civile.

Referitor la rolul Preşedintelui României, prevăzut de art.80 din Constituţie, Curtea constată că domnul Traian Băsescu nu şi-a exercitat cu maximă eficienţă şi exigenţă funcţia de mediere între puterile statului, precum şi între stat şi societate.

7) La capitolul VII din propunerea de suspendare, „Președintele a încălcat în mod grav prevederile Constituției și principiul fundamental al democrației reprezentative, atunci când declară că nu va numi un Prim-ministru din partea USL, chiar dacă această formațiune politică va obține majoritatea absolută în Parlament.”

Răspunsul CCR: Cu privire la aceste susţineri, Curtea constată că sunt nerelevante, în situaţia în care Primul ministru al României este preşedintele Uniunii Social Democrate, desemnat de Preşedintele României.

ACTUALIZARE 14.28: Avizul Curţii a ajuns la Parlament, anunţă preşedintele Camerei Deputaţilor, Valeriu Zgonea.

ACTUALIZARE 13.50: Membrii CCR au terminat şedinţa de dezbatere a solicitării de suspendare a preşedintelui Băsescu, iar preşedintele CCR Augustin Zegrean urmează să anunţe verdictul în cel mai scurt timp.

Curtea Constituţională s-a reunit vineri, la ora 9.00, pentru a discuta cererea de suspendare a preşedintelui Traian Băsescu, citită joi în plenul reunit al celor două Camere, în prezenţa acestuia.

Preşedintele Senatului, Crin Antonescu, a transmis joi CCR că aşteaptă avizul magistraţilor până vineri, cel târziu la ora 12.00, însă a menţionat că vor merge mai departe cu procedura de suspendare chiar şi în cazul în care magistraţii nu trimit niciun punct de vedere.

Vot pe suspendare, vineri după-amiază

Plenul reunit al celor două Camere ale Parlamentului pentru dezbaterea cererii şi votul asupra suspendării a fost programat pentru vineri, ora 17.00.

Executivul a modificat miercuri, prin ordonanţă de urgenţă, legea de funcţionare a Curţii Constituţionale, stabilind că hotărârile Parlamentului nu mai pot fi atacate la CCR, astfel încât CCR nu poate decât să dea un aviz, cu rol consultativ, ca şi până acum.

ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ACTUALITATE
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 6°C 6°C
IASI 6°C 3°C
CLUJ 7°C 6°C
CONSTANTA 13°C 12°C
CRAIOVA 7°C 5°C
BRASOV 8°C 6°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 09 Decembrie 2019, 18:20
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 09-12-2019
Deschidere: 9977.47
Maxim: 9985.23
Mimim: 9934.85
Variatie: -0.4%
SNG
38.30
0%
TLV
2.58
0.39%
BRD
15.66
0.76%
FP
1.20
0.42%
TEL
19.85
0.75%
SIF5
2.51
0.79%
SNP
0.44
0.34%
SNN
14.64
0.14%
TBM
0.35
1.14%
SIF2
1.56
1.27%
ARHIVĂ ȘTIRI