Parlamentarii vor pedepse mai mici pentru cei care comit infracțiuni grave în trafic și recidiviști. România, țara cu cei mai mulți morți în accidente rutiere din UE

15 iunie 2022, 12:10

La doar câteva luni după ce Guvernul a modificat prin OUG Codul Rutier și a înăsprit pedepsele pentru șoferii vitezomani și agresivi, deputații din Comisia de Transporturi au votat relaxarea mai multor sancțiuni pentru fapte foarte grave produse în trafic și recidivă. Și asta în condițiile în care România este țara din UE cu cei mai mulți morți din accidente rutiere.

Mai exact, aceștia au eliminat articolul care definea comportamentul agresiv la volan, iar conducătorul auto era sancționat cu suspendarea permisului pentru 30 de zile.

Totodată, șoferii vitezomani prinși pe radar că circulă cu peste 70 de km/h peste limita maximă de viteză primesc dovadă cu drept de circulație, după ce li se suspendă permisul. În prezent, dovada este fără drept de a se urca la volan.

Iată și ce alte relaxări ale sancțiunilor au votat deputații de la PSD, PNL și UDMR, prezentate de președintele Comisiei de Transporturi, deputatul USR Cătălin Drulă:

  • Șoferilor recidiviști pentru sancțiuni grave, cum ar fi depășirea de coloane oprite, trecerea pe culoarea roșie a semaforului, comportament agresiv, consum de alcool sau viteză excesivă, li se va reduce perioada de recidivă, de la 6 luni la 3 luni.
  • Recidiviștii pentru sancțiuni grave vor avea posibilitatea să dea un test pentru reducerea perioadei de suspendare, ceea ce în prezent nu este posibil.
  • Vitezomanii care depășesc viteza legală cu peste 70 km/h vor primi dovadă cu drept de circulație pentru 15 zile, față de legislația actuală confirm căreia sunt lăsați pietoni pe loc.
  • Șoferii care acumulează 15 puncte de penalizare, fapt ce duce la suspendarea permisului, vor putea contesta în instanță contravențiile, fără ca termenul de prescripție de 6 luni de la primirea punctelor să fie înghețat.
  • Șoferii care dau testul pentru reducerea periodei de suspendare a permisului îl vor putea recupera mai repede decât înainte. De exemplu, o perioadă de suspendare de 90 de zile se reducea conform OUG la 60 de zile, iar amendamentele din Parlament ar reduce suspendarea la doar 30 de zile.
  • Se reintroduce suprapunerea suspendărilor de permis versus cumularea perioadelor de suspendare a permisului. Mai precis, un șofer cu permisul suspendat pentru 30 de zile, dacă ar comite o nouă abatere în perioada de circulație cu dovadă, să zicem sancționabilă tot cu 30 de zile de suspendare, va avea permisul luat timp de 30 de zile, nu timp de 60, ca în prezent.
  • Pentru necomunicarea datelor de identificare a șoferului contravenient către poliție, se reintroduce facilitatea de a plăti jumătate din minimul amenzii în 15 zile (prevedere eliminată de OUG 1/2022)

Pentru ca modificările aduse de deputații din Comisia de Transporturi să intre în vigoare ele trebuie să fie votate și în plenul Camerei.


România e țara cu cei mai mulți morți în accidente rutiere din UE

România are cea mai ridicată rată a deceselor în urma accidentelor rutiere (85 de decese la un milion de locuitori), arată cele mai recente date publicate de Oficiul European de Statistică (Eurostat).

Urmează Letonia (73), Bulgaria (67) şi Polonia (66).

De cealaltă parte, cea mai scăzută rată a deceselor cauzate de accidentele este în Suedia (20 de decese la un milion de locuitori), Malta (23), Danemarca (27), Spania (29), Irlanda şi Ţările de Jos (ambele cu 30).

Guvernul modificase în ianuarie, printr-o ordonanță de urgență, anumite prevederi ale Codului Rutier

Erau prevăzute o serie de prevederi importante din legislația rutieră. Astfel, apăreau pedepse pentru șoferii agresivi și noi limite de viteză.

Care erau principalele modificări ale legislației rutiere așa cum au fost stabilite de Guvern

Comportamentul unor participanți la trafic a impus reevaluarea cadrului legal… Carnagiul de pe șoselele României trebuie oprit prin măsuri ferme, nu sunt suficiente campaniile de conștientizare.

Actul normativ definește comportamentul agresiv în conducere pe drumurile publice și impune amenzi cuprinse între 580 de lei de 725 de lei, plus suspendarea dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile.

Documentul înăsprește pedepsele pentru încălcarea regulilor pe autostradă. Astfel, circulația nejustificată pe banda de urgență se pedepsește cu amendă cuprinsă între 1.305 de lei și 2.900 lei. În plus, se reține permisul de conducere pentru 90 zile sau chiar 120 de zile dacă șoferul întoarce sau merge înapoi pe autostradă.

De asemenea, se majorează de la 30 de zile la 60 de zile pedeapsa pentru cei care fac depășiri ilegale și nu acordă prioritate, și de la 90 de zile la 120 de zile pedeapsa pentru șoferii care nu respectă regulile impuse la trecerea peste calea ferată.

Ordonanța de urgență impunea și un nou prag de viteză. Este vorba despre depășirea vitezei maxime admise cu peste 70 kilometri la oră care se pedepsește cu reținerea permisului de conducere pentru 120 de zile. Totodată apare o nouă contravenție pentru șoferii care circulă cu mașini cu luneta și farurile murdare.

Actul aprobat de Guvern mai impune interdicția de a conduce pe drumurile publice în urma condamnării definitive de autorități din alte state și stabilește normele privind transmiterea datelor de identificare a șoferului mașinii.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite