„Organista de pe TikTok”. Când muzica clasică și social media semnează un „tratat de alianță”

Anna Lapwood
Anna Lapwood
22 decembrie 2022, 12:27

Adesea, singurele persoane care o aud repetând sunt cele din personalul de securitate al sălii. Dar există un alt public care o urmărește mai târziu: cei peste 420.000 de fani ai lui Lapwood pe TikTok.

La începutul fiecărei repetiții, Lapwood își sprijină telefonul de consola orgii, pentru ca acesta să poată surprinde fiecare mișcare a ei: degetele mișcându-se rapid pe cele patru clape ale orgii, picioarele alunecând pe pedale și o expresie de încântare care i se răspândește pe chip atunci când sunetele ies din cele 9.999 de tuburi.

Când Lapwood termină de cântat, alege câteva secțiuni amuzante sau interesante din filmare – cum ar fi o interpretare vibrantă a unei coloane sonore de film sau momentul în care a strănutat la jumătatea unei piese – și le postează pe TikTok.

Cântatul la orgă poate fi o activitate solitară, a declarat Lapwood într-un interviu recent. „Stai de unul singur pe scenă și te poți simți ca și cum ai fi la periferia muzicii clasice”, a precizat ea. Dar ori de câte ori își amintește că oamenii „sunt foarte entuziasmați” de instrumentul ei pe TikTok, „mă simt ca și cum nu-i o ocupație atât de singuratică”.

Vedetele pop folosesc de mult timp TikTok pentru a vorbi direct cu fanii, pentru a le arăta imagini nemediate din viața lor sau pentru a promova noi lansări. Lapwood folosește aceleași tehnici pentru a-i inspira pe utilizatorii TikTok să se îndrăgostească de muzica clasică. În timp ce această formă de artă este adesea văzută ca fiind intimidantă sau inabordabilă, Lapwood încearcă să o facă să pară proaspătă și distractivă.

Folosește TikTok „pentru a le ura bun venit tinerilor” în muzica clasică, a declarat Lapwood, în vârstă de 27 de ani, adăugând că a experimentat în permanență cu diferite tipuri de postări pentru a vedea ce anume are priză la public. Aceste clipuri au inclus explicații detaliate despre modul în care funcționează orga și scurte imagini cu ea apăsând pedalele instrumentului, purtând papuci de casă pe o vreme rece. „Este cel mai bun lucru pe care l-am făcut în cariera mea, în ceea ce privește popularizarea acestui instrument”, a adăugat ea.

Această misiune s-a extins dincolo de aplicație. Lapwood i-a surprins pe navetiștii britanici cântând la o orgă cu tuburi pe un coridor din interiorul gării London Bridge și a avut apariții la concerte pop. În luna mai, muzicienii aflați în turneu cu Bonobo, o populară trupă electronică, s-au aflat într-o seară la Royal Albert Hall, în timp ce Lapwood repeta. Aceștia au fost atât de impresionați de interpretarea Toccatei și de Fuga în re minor de Bach, încât au rugat-o să apară cu ei la un spectacol în aceeași sală, în seara următoare.

Aproximativ 18 ore mai târziu, Lapwood cânta acorduri puternice peste ritmurile electronice ale lui Bonobo, în timp ce un public de 5.000 de persoane aplauda cu frenezie. Când a postat un clip cu acel moment pe TikTok, acesta a avut peste 5 milioane de vizualizări.

Cameron Carpenter, un organist american cunoscut pentru stilul său extravagant, a declarat telefonic că este „un mare susținător al lui Lapwood”. Lapwood a cântat la orgă ca un dansator, „fluid și liber”, a spus Carpenter, spre deosebire de modul crispat la care era așteptat. Ea a devenit, pe bună dreptate, „cea mai vizibilă organistă din lume”, a adăugat el.

Violonista Hilary Hahn, care este, de asemenea, utilizatoare a TikTok, a declarat că a fost atrasă de postările lui Lapwood și că a comentat în mod regulat la acestea. „Ea are o bucurie în tot ceea ce face”, a spus Hahn. „Te entuziasmează lucrurile care o entuziasmează pe ea”.

În ultimii șase ani, Lapwood – care a început să cânte la orgă în jurul vârstei de 15 ani – a fost director de muzică la Pembroke College, parte a Universității din Cambridge, unde îndatoririle sale includ conducerea a două coruri. Chiar înainte de începerea pandemiei de coronavirus, ea a observat că unele dintre coriste filmau un număr de dans pentru propriile conturi TikTok. „Ce naiba faceți?”, își amintește ea că a întrebat, iar acestea au îndemnat-o să încerce și ea aplicația.

Primele ei postări au fost timide. Dar, în curând, a început să experimenteze cu clipuri de muzică contemporană, precum și cu altele mai prostești, cum ar fi un videoclip în care își arăta postura perfectă cântând o sonată veselă de Bach cu role de hârtie igienică stivuite pe cap. Unul dintre primele sale clipuri devenite virale a arătat-o numărând pur și simplu ultimele 90 de secunde înainte de intrarea bombastică a orgii în Simfonia nr. 3 de Saint-Saëns.

În ultima vreme, Lapwood și-a lărgit opțiunile muzicale dincolo de repertoriul clasic. În februarie, a postat un clip în care cântă la coloana sonoră a lui Hans Zimmer din filmul „Interstellar”. Reacția a fost atât de pozitivă, a spus ea, încât a început să scrie propriile aranjamente de muzică de film, ceva ce îi plăcea să facă în adolescență.

Pe măsură ce popularitatea lui Lapwood pe TikTok a crescut, cariera ei a înflorit dincolo de platformă. Ea a cântat la Proms, o serie anuală de concerte de muzică clasică difuzate de BBC, a lansat un album de debut aclamat și a fost numită artist asociat la Royal Albert Hall. În primăvară, plănuiește un turneu în SUA.

În ciuda acestui fapt, este cunoscută în continuare ca „organista de pe TikTok” mai presus de toate.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite