Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.

Omagiu adus vieţii ca-n filme, pe 28 decembrie, de ziua apariţiei cinematografului

Cinematografia s-a născut la 28 decembrie 1895, odată cu prima proiecţie publică a unui film de către fraţii Lumière, primii promotori ai noii arte, devenite industrie şi fenomen cultural.

28 Decembrie 2013, 00:00 | Ştirile TVR Online |

Cinematografia are o zi de naștere și aceasta este considerată a fi 28 decembrie 1895, când Antoine Lumiére a găzduit, la Paris, un spectacol cu imagini în mișcare. Imaginile fuseseră filmate cu dispozitive construite de fiii săi, Auguste şi Louis Lumiére și au fost prezentate cu ajutorul unor proiectoare realizate tot de ei.

În acea zi a fost folosit pentru prima dată termenul „cinematografie”. Printre martorii la momentul devenit istoric se afla și Georges Méliès, un iluzionist de la Teatrul Houdini. El va fi unul dintre pionierii cinematografiei mondiale, iar filmul său, Călătorie pe Lună, este considerat și azi o capodoperă.

(w300) Primul regFrații Lumière şi-au prezintat primul film, şi primul aparat de filmat, în Grand Cafe din Paris. Filmul avea doar câteva minute şi surprindea ieşirea muncitorilor din fabrica de aparate de fotografiat din Lyon, al cărei proprietar era însuși Antoine Lumière.

De altfel, primele filme erau foarte scurte, aveau mai puțin de un minut și prezentau, de obicei, o singură scenă din viața de zi cu zi.

Conțineau un singur cadru foarte lung, ulterior începând  să aibă mai multe cadre scurte prezentate ca acte separate.

Începea epoca filmelor mute, care a durat până în anii ‘30 ai secolului XX.

Mulţi au tratat noua invenţie ca pe un amuzament neserios, însă alții i-au bănuit potențialul și au investit în noua formă de exprimare.

(w400) Le Grand C

Printre aceștia -  și Georges Méliès, primul realizator de filme, care a investit mare parte a averii sale în producţia a peste 500 de pelicule. El a descoperit tehnica trucajului şi a dezvoltat sistemul de lanternă magică, care crea iluzii optice. Méliès devenea un deschizător de drumuri în arta filmului.

Muzeul Lumière din Lyon se află în incinta casei în stil Art Nouveau a lui Antoine Lumière care, împreună cu fiii săi, Auguste si Louis, s-a mutat în Lyon, în 1870. Primele imagini din lume, La Sortie des Usines Lumière, au fost înregistrate pe 19 martie 1895 şi proiectate la Paris, la 28 decembrie în acelaşi an.

(w400) Aparatul c

(w400) Sală din

(w400) Muzeul Lum

(w400) ÃŽn apropi

 

(w160) În 1915 cProducţia de filme s-a răspândit în lume şi filmele s-au mutat din cafenele în spaţii numite în SUA nickel odeon -  primele cinematografe.

În 1908 existau deja 10.000 de cinematografe pe teritoriul SUA, iar noua artă începea să se manifeste ca o  industrie și să capete o structură de business.

După 1910 începe producţia de filme la Hollywood, în primul studio de film al Companiei Nestor.

În 1915 cu filmul Naşterea unei naţiuni se afirmă David Wark Griffith, considerat părintele cinematografiei americane, care fondează apoi împreună cu actorii Douglas Fairbank, Mary Pickford şi Charlie Chaplin Compania „United Artist Corporation”şi produce cele mai de succes filme mute ale epocii.

(w160) Charlie ChApar şi alte mari companii cinematografice care deţineau studiouri, cinematografe şi puteau distribui filmele. Se creează astfel industria cinematografului. Se perfecţionează atât tehnicile de producţie a imaginii, sunetului şi montajului, cât şi ale concepţiei, scenariul şi regia.

Cinematografia devenea astfel a şaptea artă, muze fiindu-i literatura, teatrul, filosofia, pictura şi muzica, cu impact major asupra culturii populare globale.

Hollywood-ul devine o mare uzină de vise, profitabilă şi prin vedetele care au asigurat succesul de "box-office", lumea filmului vrăjind publicul care îşi vedea pe ecran visele împlinite.

Academia Americană de Film va recompensa, începând din 1929, cu Premiile Oscar, mesajul filmului, arta interpretativă, tehnicile folosite în exprimare şi producţia în ansamblu.

Cinematografia se rafinează şi apar şcoli şi curente : expresionismul german între 1910 şi 1924, cinematografia rusă, neoralismul italian dintre anii 1943 şi 1952. Urmează noul val francez, cel suedez, iar din anii 1970 explodează filmul independent şi noul cinema american. Lumea începe să descopere cinematografia asiatică şi pe cea a lumii a treia.

În Anglia apare mişcarea Free cinema, iar din 1995 urmează Dogma 95 a cinematografiei din Danemarca.

Şi genurile cinematografice evoluează şi filmul de artă pierde teren, din cauza costurilor mari de producţie, în favoarea celor de divertisment, aventură, horror, porno sau SF. Regia de film cunoaşte începând din anii 1960 vaste schimbări şi apar filmele de autor şi marii cineaşti Bergman, Lang, Tarkovsky, Hitchcock, Fellini, Cassavetes, Lelouch, Polanski, Truffaut, Spielberg, Coppola, Scorsese, Almodovar şi mulţi alţii.

Pentru o bună parte a lumii, filmul a fost într-adevăr o uzină care produce vise, conserve de vise. La început, vise sepia, pe urmă tehnicolore, iar spre dimineaţă, înainte de ora trezirii – coşmaruri ...” spunea Ecaterina Oproiu, critic de film.

Cele mai bune filme din toate timpurile

Critica de specialitate sau votul popular au făcut mai multe topuri. Unele au ţinut cont de premii, altele de succesul la public sau de valoarea artistică a producţiilor: Ben Hur în 1959 şi Titanic în 1997 au luat câte 11 premii Oscar. S-a întâmplat într-o noapte din 1934, Zbor deasupra unui cuib de cuci din 1975 şi Tăcerea mieilor din 1991 au câştigat câte 5 premii Oscar. Casablanca din 1942, Naşul I şi toate celelalte părţi, Lista lui Schindler din 1993 şi Pulp Ficton din 1994, Războiul Stelelor din 1980 sau Stăpânul inelelor din 2003 au fost votate de public drept cele mai bune filme.

(w300) Ben Hur (1

Academia Americană de Film a pus în top şi Cetăţeanul Kane (1941), Pe aripile vântului (1939), Cântând în ploaie (1952) şi Lawrence al Arabiei (1962).

Institutul Britanic de Film a adăugat în ordine Vertigo (1958), La Règle du jeu (1939), Tōkyō Monogatari (1953), 2001: A Space Odyssey (1968), Crucişătorul Potemkin (1925), Sunrise (1927) şi (1963).

 

 

 

(w300) Zbor deasu

(w300) Pe aripile (w220) Stăpânul

 

Filmul românesc

A debutat la începutul deceniului doi al secolului XX şi a evoluţia sa fost îngreunată mult timp din cauze financiare. Pionierii cinematografiei româneşti au fost Grigore Brezeanu, Jean Georgescu, Jean Mihail şi Jean Negulescu.

Primul film românesc este consemnat de monografiile de specialitate a fi "Independența României: Războiul Româno-Ruso-Turc 1877", în regia lui Grigore Brezeanu şi proiectat în 1912. După aproape un secol, în 2008, Nae Caranfil le oferă spectatorilor români premiera filmului "Restul e tăcere". Filmul spune povestea naşterii acelei prime producţii cinematografice româneşti.

Impedimente politice au început în noiembrie 1948, când industria cinematografică a fost naţionalizată, şi abia după 1990 apar noi viziuni şi încep să se producă filme de dragul „artei pentru artă”. De de la mijlocul anilor 2000 apare noul val românesc, marcat de un stil auster şi realist, sau chiar minimalist.

Din 2005, filmele şi regizorii români încep să câştige premii la Festivalul de la Cannes prin: Moartea domnului Lăzărescu regizat de Cristi Puiu în 2004 (Premiul "Un Certain Regard"), A fost sau n-a fost de Cornel Porumboiu în 2006 (Camera d'Or), 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile de Cristian Mungiu câştigă Palme d’Or în 2007, California Dreamin’ de Cristian Nemescu tot în 2007  (Premiul Un "Certain Regard"). Corneliu Porumboiu câştigă cu Poliţist, adjectiv în 2009 (premiul FIPRESCI - Fédération Internationale de la Presse Cinématographique şi premiul juriului la secţiunea "Un Certain Regard") şi Cristian Mungiu cu După dealuri câştigă în 2012 noi premii la Festivalul de la Cannes - pentru scenariu şi pentru cea mai bună interpretare feminină.

Ultimul mare premiu a fost obţinut în 2013 de Poziţia copilului de Călin Peter Netzer care a obţinut  Ursul de Aur la Festivalul Internaţional de Film de la Berlin. Dar şi actori români şi alte multe filme asociate cu mişcarea Noului val românesc au câştigat premii internaţionale.

(w220) Moartea do(w220) A fost sau

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(w220) 4 luni, 3(w220) Cristian N

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(w220) Poliţist,

(w220) După deal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(w220) Poziţia c

Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN CULTURĂ
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 18°C 17°C
IASI 17°C 16°C
CLUJ 16°C 17°C
CONSTANTA 16°C 16°C
CRAIOVA 16°C 17°C
BRASOV 16°C 16°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 20 Octombrie 2018, 16:54
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 19-10-2018
Deschidere: 8599.66
Maxim: 8618.36
Mimim: 8569.1
Variatie: 0.01%
SNP
0.39
0.51%
TLV
2.34
0.64%
SNG
34.40
0.29%
FP
0.95
0.21%
EL
10.76
0%
DIGI
29.55
0.34%
SNN
8.02
0.75%
BRD
13.16
0%
TGN
353.00
0.28%
SIF5
2.15
0.69%
ARHIVĂ ȘTIRI