Oamenii preferă să interacționeze mai mult cu roboți de sex feminin și cu trăsături nu prea umane

6 septembrie 2022, 13:55

Din ce în ce mai multe studii ne aduc la cunoștință detalii noi despre felul în care oamenii preferă să relaționeze cu roboții. Cercetările anterioare ne-au informat că oamenii preferă să utilizeze un robot care seamănă cu un om, dar care își păstrează în continuare aspectele de bază robotice. Se pare că atunci când robotul seamănă prea mult omului din punct de vedere fizic, tindem să ne simțim neliniștiți când vorbim cu el. În schimb, dacă mașinăria prezintă trăsături umane, dar totuși nu îl confundăm cu o persoană reală, lucrurile sunt diferite. În acest context, mintea îl va percepe ca pe un robot avansat, nu înfricoșător.

Noul studiu publicat în revista International Journal of Hospitaly Management a investigat opiniile a 170 de oameni cu privire la scenarii ipotetice din domeniul ospitalității, în care roboții ar putea îndeplini anumite sarcini.

Participanților le-au fost prezentate patru scenarii ipotetice care prezintă interacțiunea cu un robot de servicii la un hotel. Fie de sex feminin sau masculin, cu trăsături mai mult sau mai puțin umane.

Rezultatele demonstrează că oamenii se simt mai bine când vorbesc cu roboți de sex feminin. În plus, preferința pentru roboți de gen feminin a fost cu atât mai puternică atunci când roboții prezintă trăsături mai de umane.

Soobin Seo, profesor în cadrul colegiului Carson Business din Everret, declară că oamenii tind să prefere figuri feminine când este vorba să fie asistați și îngrijiți. Acest lucru se bazează pe stereotipurile de gen existente cu privire la rolurile în societate. Și se pare că acest fapt rămâne valabil și când vine vorba despre interacțiunile cu roboții. Mai ales atunci când mașinăriile au trăsături foarte umane.

Și tot Seo a avertizat că înlocuirea personalului uman din domeniul ospitalității cu roboți poate implica multe probleme care necesită cercetări suplimentare. De exemplu, în cazul în care un robot se strică sau nu reușește să ofere servicii într-un anumit fel, cum ar fi pierderea bagajelor, clienții ar putea dori să discute cu o persoană reală.

În curs de cercetare se află și modul în care personalitatea percepută de om a robotului influențează modul în care o persoană se simte față de acesta. Totodată, este relevant să știm dacă clienții se simt mai liniștiți cu roboți introvertiți sau extrovertiți. Desigur, acest aspect depinde atât de cerințele de care se ocupă robotul, cât și de personalitatea clientului.

“S-ar putea să începem să vedem mai mulți roboți ca înlocuitori ai angajaților umani în hoteluri și restaurante în viitor, așa că s-ar putea să constatăm că unele dintre relațiile psihologice pe care le vedem în interacțiunea dintre oameni sunt implementate și în interacțiunile cu roboții”, a spus Seo.

Un articol de Maria Chiriță

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite