O „uniune” a lumilor virtuale? De unde a venit ideea metaversului și încotro poate să ducă

Vă amintiți de „autostrada informației”? La începutul anilor 1990, experții au prezis că rețelele de date de mare viteză vor conecta în curând milioane de oameni, permițându-le să facă schimb de informații și conectându-i la „filme și emisiuni de televiziune, servicii de cumpărături, poștă electronică și colecții uriașe de date”, după cum scria New York Times, relatează The Economist.

05 August 2022, 11:11 (actualizat 09 August 2022, 15:35) Știrile TVR |
Adrian Bucur Metaverse site
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

Cu toate acestea, astăzi milioane de oameni folosesc Netflix și Amazon, Gmail și Wikipedia și nimeni nu vorbește despre „navigarea pe autostrada informației” – sau nu a făcut-o vreodată. Viziunea era prevestitoare, dar jargonul a dispărut.

Ceva similar se poate întâmpla acum cu termenul „metavers”. Este și el subiectul unor speculații intense – de data aceasta despre posibilitățile lumilor virtuale 3D, și un sentiment că tehnologia jocurilor video și comunicarea online converg în moduri interesante. Dar definiția sa este vagă și niciuna dintre mulțimile care se adună astăzi în lumile virtuale, cum ar fi jucătorii jocului „Fortnite” nu folosesc cu adevărat cuvântul.

A pătruns în conștiința publică în octombrie 2021, când Facebook s-a redenumit Meta, semnalându-și  ambițiile sale în această nouă „arenă”. Oamenii care nu auziseră anterior cuvântul „metavers” au presupus că este un nou produs Facebook. Însă termenul era folosit în cercurile de tehnologie de ani de zile, iar alte companii, inclusiv Microsoft și Roblox, aveau deja pretenția de a fi comercianți metavers.

Metavers este un nume relativ nou pentru o idee veche, explică Matthew Ball, un analist de tehnologie (și colaborator ocazional la The Economist), în documentarea sa asupra subiectului. Cuvântul a fost inventat în 1992 de Neal Stephenson, în romanul său, „Snow Crash”. Ball urmărește conceptul unei realități paralele, sintetice, până la „Pygmalion’s Spectacles”, o nuvelă din 1935, de Stanley Weinbaum, și poveștile ulterioare de Ray Bradbury, Philip K. Dick, Isaac Asimov și William Gibson. În mod surprinzător, toate lumile lor sintetice sunt distopii – un detaliu pe care liderii din tehnologia modernă nu au reușit să-l observe sau pe care au ales să-l ignore.

Rezumatul lui Ball despre istoria lumilor virtuale, atât în ficțiune, cât și în informatică, oferă un context util. Dar cea mai valoroasă contribuție a cărții sale s-ar putea dovedi a fi definiția sa pentru metavers: o rețea interoperabilă de lumi virtuale 3D care poate fi accesată simultan de milioane de utilizatori, ce pot exercita drepturi de proprietate asupra obiectelor virtuale.

Această definiție este interesantă atât pentru ceea ce omite, cât și pentru ceea ce include. Nu este doar un „rebranding” al realității virtuale: căștile sunt opționale, iar astăzi lumile virtuale sunt accesate în cea mai mare parte folosind ecrane plate. Nici „blockchain”-urile sau „non-fungible tokens” nu sunt menționate, deși Ball admite că ar putea avea un rol. El insistă că, așa cum există un singur internet, format din multe rețele și servicii diferite care au mai multă valoare pentru a fi conectate, ar trebui să existe un singur metavers, format din multe lumi virtuale.

Având în vedere că lumi virtuale există deja, următorii pași vor include extinderea acestora pentru a sprijini mai mulți utilizatori (jocurile online își limitează cu atenție numărul), făcându-le mai realiste și mai accesibile, și concepând un nou hardware pentru a permite o mai mare implicare. Se fac progrese pe toate aceste fronturi. Dar, de departe, cea mai mare provocare va fi să facem conexiuni între ceea ce reprezintă, în prezent, lumile separate. De exemplu, încă nu este posibil să iei un articol de îmbrăcăminte virtuală din „Fortnite” în „Minecraft”.

Ball este optimist în privința faptului că „gravitatea economică” va determina companiile să coopereze în elaborarea și adoptarea standardelor deschise, deoarece piața pe care aceasta o va debloca va fi mult mai mare decât ceea ce ar putea crea, singure, oricare dintre ele. El invocă așa-numitele războaie ale protocolului din anii 1970-90, când standardele rivale ale rețelelor de computere concurau pentru supremație. În cele din urmă, a triumfat un standard deschis, Internet Protocol, deoarece un format comun a creat o piață mai mare.

În mod similar, are sens economic, susține Ball, ca lumile virtuale să partajeze date și să interopereze. Astăzi, oamenii cumpără mai puține obiecte în jocuri și în alte lumi virtuale decât ar putea dacă drepturile de proprietate ar fi mai ferme și articolele mai portabile. Rezolvați aceste probleme și mai mulți oameni ar putea fi dispuși să renunțe. Economia, spune Ball, „va conduce în timp la standardizare și interoperare”.

El face o analogie lămuritoare cu istoria smartphone-urilor. Un alt mod de a gândi despre metavers, subliniază el, este succesorul ascensiunii internetului mobil. Dispozitivele mobile au extins, dar au și schimbat modul în care oamenii experimentează internetul, odată cu apariția unor lucruri precum aplicațiile de navigare și ride-hailing. Metavers ar putea reprezenta un tip comparabil de schimbare, transformând ceea ce poate face internetul și modul în care este utilizat.

Dar industria smartphone-urilor nu este dominată de duopolul Apple și Google? Acesta este un caz în care „gravitatea economică” nu a condus la interoperabilitate. Ball consideră că sunt necesare măsuri de reglementare pentru a slăbi controlul celor doi asupra sistemelor de plată și magazinelor de aplicații, care „limitează potențialul de creștere nu numai al platformelor din lumea virtuală, ci și al internetului în general”.

Autorul evită cu înțelepciune să petreacă prea mult timp încercând să-și imagineze toate utilizările viitoare ale metavers, sau analizând care dintre giganții tehnologiei de astăzi sunt cel mai bine plasați pentru a-l exploata. Nici nu caută suficient în provocările inevitabile de reglementare și guvernare. Este mult prea devreme. Gândiți-vă la acele predicții din 1993: în linii mari, erau corecte, dar Netflix, Amazon, Gmail și Wikipedia nu existau. Creșterea pe piață a smartphone-urilor i-a răsturnat și pe liderii anteriori din industrie. Metavers ar putea genera o schimbare similară a gărzii.

Chiar și cuvântul metavers se poate să nu rămână, recunoaște Ball. Ceva de genul acesta va fi sosit până la sfârșitul deceniului, dar „s-ar putea să folosim în cele din urmă un alt termen pentru acest viitor”. Precum „autostrada informației”, acest ultim cuvânt la modă pare să indice direcția corectă, dar se poate pierde pe parcurs. Pentru oricine vrea să înțeleagă procesul și ce este în joc, cartea lucidă și oportună a lui Ball oferă un portal către un nou tărâm.

ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN SCI-TECH
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 23°C 21°C
IASI 15°C 15°C
CLUJ 15°C 13°C
CONSTANTA 20°C 18°C
CRAIOVA 20°C 18°C
BRASOV 14°C 11°C
Vezi toate informatiile meteo
TVR +
Canalul TVR YouTube
ARHIVĂ ȘTIRI