»

O nouă planetă gigant în Sistemul nostru Solar?

Oamenii de ştiinţă au găsit dovezi că în sistemul nostru solar ar putea exista o nouă planetă, cu o dimensiune de 10 ori mai mare decât a Pământului. Planeta 9 s-ar afla dincolo de orbita  lui Neptun, a opta planetă a Sistemului Solar.

22 Ianuarie 2016, 11:30 (actualizat 22 Ianuarie 2016, 17:28) |
$article.media.images[0].description
Planeta 9, simulare/ FOTO: Caltech/R. Hurt (IPAC)"
 |  GALERIE FOTO

În 20 ianuarie 2016, cercetătorii Mike Brown şi Konstantin Batygin din cadrul California Institute of Technology din Pasadena au anunţat detectarea unei planete gigant în Centura Kuiper la marginea sistemului nostru solar. Denumită Planeta 9, ar avea masa de 10 ori mai mare decât Pământul şi ar orbita în jurul Soarelui pe o orbită extrem de alungită, într-un timp incredibil, între 10.000 şi 20.000 de ani.

(w620) Orbita Pla

Corpul gigant a fost detectat după ce cercetătorii au observat cum 13 alte corpuri cereşti din Centura Kuiper, o zonă situată în apropierea planetei pitice Pluto, se mişcă împreună de parcă ar fi legate de gravitaţia unui obiect uriaş. Cei doi oameni de ştiinţă au ajuns la concluzia că doar o planetă mare ar putea fi răspunzătoare de "legarea" acestora doar prin utilizarea modelor matematice şi a mai multor simulări computerizate, nu şi prin observarea directă a planetei.

Cercetătorii au declarat că planeta este atât de mare încât nu ar trebui să mai lase loc interpretărilor.

Spre deosebire de planetele mici, gravitaţia Planetei 9 domină împrejurimile sale din cadrul sistemului solar, unul dintre testele cheie pentru a clasifica o planetă.

"Aceasta ar fi cu adevărat a noua planetă... începând din antichitate, au fost descoperite doar două planete, iar aceasta ar fi a treia" - afirmă Brown, profesor de astronomie planetară.

"Dacă aceasta există, atunci ea va fi detectată de telescoapele noastre, aşa că va trebui să aşteptăm până când instrumentele îşi vor face treaba", a declarat pentru The Telegraph profesorul Sir Martin Rees, astronom.

(w400) CercetătoUn studiu anterior al profesorului Mike Brown a ajutat Uniunea Astronomică Internaţională să stabilească faptul că Pluto nu este cea de-a noua planetă din Sistemul Solar, clasând-o în categoria "planetelor pitice", după descoperirea şi a altor corpuri cereşti, de dimensiuni apropiate şi acoperite de gheaţă, dincolo de orbita planetei Neptun.

Astronomii estimează că există cel puţin 70 de mii de corpuri cereşti de gheaţă , cu aceeaşi compoziţie ca şi Pluto, şi care au un diametru de peste 100 de kilometri sau mai mult în Centura Kuiper. Iar, potrivit noilor reguli, Pluto nu este o planetă. Este doar o „piesă” din Centura Kuiper.

"Toţi cei care au fost supăraţi că Pluto nu mai este o planetă vor fi încântaţi să afle că totuşi există o planetă care aşteaptă să fie găsită" a spus Mike Brown. "Vom găsi această planetă şi Sistemul nostru Solar va avea din nou nouă planete."

Studiul celor doi cercetători este intitulat "Dovezi ale unei îndepărtate planete gigant în Sistemul Solar".

surse