O nouă planetă asemănătoare Terrei, descoperită de astronomi. Ar putea fi locuibilă

Proxima Centauri b, cea mai apropiată planetă extrasolară, este asemănătoare Pământului şi se află  aproape de planeta noastră. Planeta ar orbita în jurul stelei Proxima Centauri, în interiorul zonei locuibile Goldilocks care permite prezenţa apei lichide, relatează revista Nature citată de AFP.

25 August 2016, 11:57 (actualizat 25 August 2016, 11:59) |
Planeta Proxima Centauri b / FOTO: ESO-M. Kornmesser

Această planetă asemănătoare Pământului ar orbita în jurul stelei Proxima Centauri, cea mai apopiată stea de Pământ aflată la o distanţă de aproximativ 4,24 ani-lumină de sistemul nostru solar, au anunţat astronomii de la Observatorul Sudic European (ESO).

Astronomii au utilizat spectrograful HARPS (High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher) aflat la Telescopul din La Silla, Chile, pentru a vedea mişcarea pe care Proxima Centauri o face când planeta o orbitează. Proxima Centauri b, cea mai apropiată planeta extrasolară, ar avea masa de cel puţin 1.27 ori mai mare decât a Terrei şi ar fi probabil formată din roci, ca şi Pământul.

O călătorie către Proxima Centauri şi planeta sa

Ceea ce o face şi mai asemănătoare Pământului este faptul că Proxima Centauri b orbitează la 7 milioane de km de stea, în 11.2 zile, ceea ce o plasează în zona locuibilă, adică la o distanţă la care apa poate exista în stare lichidă şi de aceea pe suprafaţa sa poate exista viaţă. Totuşi, cum Proxima Centauri este o stea roşie pitică, planeta este bombardată de razele X şi ultraviolete, care ar fi putut evapora apa.

Proxima Centauri b ar putea fi prima exoplanetă care să poată fi vizitată de o sondă spaţială, dacă oamenii vor reuşi să dezvolte tehnologia necesară, a declarat Julien Morin, unul din autorii studiului.

Cercetătorii consideră această exoplanetă aproape de Pământ, dar totuşi mult prea departe pentru a se putea ajunge la ea cu actualele tehnologii spaţiale.

NASA a anunţat descoperirea de noi planete în trecut, dar cele mai multe dintre aceste lumi erau fie prea fierbinți fie prea reci pentru a găzdui apă sub formă lichidă.

În 2012, astronomii au anunţat că o planetă cu dimensiuni similare ale Terrei ar survola Alpha Centauri B, dar observaţiile ulterioare nu au confirmar existenţa sa.

Descoperită în 1915, Proxima Centauri este una din cele trei stele ale Alpha Centauri, o constelaţie vizibilă în special din emisfera sudică.

Sistemul Alpha Centauri, de mult timp un tărâm minune pentru autorii de science fiction, a fost adesea considerat ca prima destinaţie a umanităţii în explorarea spaţiului interstelar, dar şi ca o potenţială gazdă a unei viitoare civilizaţii, în cazul distrugerii Pământului.

surse