Noua armă energetică a lui Putin împotriva Europei: petrolul Kazahstanului

Foto: Unsplash
Foto: Unsplash
11 iulie 2022, 13:03

Săptămâna trecută, un judecător rus din orașul Novorossiysk de pe coasta Mării Negre a ordonat Consorțiului Caspian Pipeline (CPC) să oprească transporturile timp de 30 de zile. Suspendarea operațiunilor a fost solicitată ca pedeapsă pentru o serie de „încălcări documentare” în temeiul Planului de răspuns al CPC la deversarea de petrol, problemă pe care compania trebuie să o remedieze până la sfârșitul lunii noiembrie.

Deși instalația se află în Rusia, aproximativ 90% din țițeiul care trece prin ea provine din Kazahstan. Asta o face o armă ideală în arsenalul președintelui Vladimir Putin pentru a provoca pagube economice inamicilor săi.

Oprirea CPC va elimina până la 1,5 milioane de barili pe zi de țiței de pe piața mondială de petrol, în timp ce fluxurile Rusiei abia vor fi afectate.

Desigur, Putin nu a spus în mod explicit că acesta este scopul lui. Utilizarea tribunalelor regionale pentru a opri fluxurile de petrol oferă Kremlinului o negație plauzibilă. Dar procesul urmează un model familiar.

CPC este una dintre conductele prin care România importă țiței din Kazahstan.

O serie de evenimente nefericite

Rusia are istorie bogată când vine vorba de a folosi instanțele în scopuri politice. Să ne amintim de hărțuirea TNK-BP și a directorilor săi străini în 2008, înainte de eventuala preluare a companiei petroliere de către Rosneft PJSC, susținută de stat, experiența BP Plc cu zăcământul său de gaz Kovykta din Siberia sau obstacolele puse în calea proiectului Sakhalin 2 LNG, care a culminat cu preluarea unui pachet majoritar de acțiuni în operațiune de către Gazprom PJSC în 2006.

Terminalul de export al CPC a trecut printr-o serie de evenimente nefericite de când trupele ruse au invadat Ucraina. La sfârșitul lunii martie, terminalul a fost parțial închis timp de o lună, după ce o furtună a avariat două dintre cele trei geamanduri de încărcare. Apoi, la mijlocul lunii iunie, încărcăturile au fost din nou suspendate pentru un studiu legat de zona de apă din jur, ceea ce a dus la descoperirea mai multor mine din cel de-al Doilea Război Mondial. Curios este faptul că eliminarea minelor nu au fost o prioritate atunci când geamandurile au fost instalate.

Două treimi din exporturile CPC ajung de obicei în Europa, cu volume semnificative direcționate către Europa Centrală prin conducte din portul italian Trieste. Impactul asupra pieței de țiței mediteraneene, în special, unde oferta este deja cea mai strânsă din ultimii ani, ar fi sever.

Exporturile lunare combinate din Azerbaidjan, Kazahstan, Libia, Marea Nordului și Africa de Vest – toți furnizori importanți pentru Europa – au scăzut cu peste 1 milion de barili pe zi în iunie, potrivit datelor de urmărire a tancurilor petroliere compilate de Bloomberg.

Alternative

Exporturile din Libia au scăzut cu aproape jumătate față de media anului trecut și par să scadă și mai mult în această lună, deoarece tulburările sociale au pus din nou stăpânire peste țară. Asemeni CPC, țițeiul din Libia este ușor și dulce, ceea ce înseamnă că produce combustibili de transport și conține puțin sulf. Asta îl face acum extrem de atractiv și greu de înlocuit.

Amenințarea cu oprirea livrărilor CPC va plana asupra pieței de petrol cel puțin până luni, când o instanță din regiunea Krasnodar, unde se află terminalul, este programată să examineze contestația companiei împotriva deciziei judecătorești. Acest lucru ridică speranțe că întreruperea poate fi evitată, dar nu există nicio garanție că apelul CPC va avea succes.

Între timp, amenințarea i-a determinat pe comercianți să caute alternative.

Chiar dacă interdicția este anulată, Rusia a trimis un avertisment clar Europei că poate perturba fluxurile de țiței când dorește și că este dispusă să provoace daune economice extreme vecinilor săi în acest proces.

Între timp, președintele kazah Kassym-Jomart Tokaev caută să diversifice rutelor de export de petrol, pentru a evita astfel de perturbări.

Șeful statului a instruit KazMunayGas, compania națională de petrol și gaze, să pregătească Ruta Internațională de Transport Transcaspic (TITR) pentru exporturile de petrol. Ruta Transcaspică, cunoscută și sub numele de Coridorul Mijlociu, este un coridor internațional care începe din Asia de Sud-Est și China, trece prin Kazahstan, Marea Caspică, Azerbaidjan, Georgia și mai departe către țările europene.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite