Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.
VIDEO PRIM PLAN

Nabucco West, respins de azerii de la Şah Deniz II

Proiectul Nabucco West, în care este implicată şi România, a pierdut cursa pentru gazele extrase din Marea Caspică, de la Şah Deniz (Azerbaijan). Consorţiul care operează exploatarea a ales o altă rută de export către Europa, a anunţat miercuri grupul austriac OMV: "Consorţiul Şah Deniz II a informat OMV, un acţionar al Nabucco Gas Pipeline International Gmbh (NGPI), în ceea ce priveşte decizia privind ruta preferată de transport al gazelor către Europa. Proiectul Nabucco West nu a fost selectat de consorţiu".

26 Iunie 2013, 15:14 (actualizat 26 Iunie 2013, 22:53) |
România, exclusă din drumul gazelor. Dezbatere la Prim Plan
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

VIDEO
România, exclusă din drumul gazelor. Dezbatere la Prim Plan

Ziarul austriac “Die Presse” a scris miercuri că proiectul Nabucco a eşuat, deoarece consorţiul Şah Deniz a optat pentru o altă rută de export către Europa.

OMV consideră că efortul investit în proiectul Nabucco va aduce beneficii în viitoare iniţiative de acelaşi tip. Nabucco a fost susţinut politic de UE şi vizează alimentarea cu gaze naturale extrase din regiunea Mării Caspice, pentru a reduce dependenţa Europei de gazul importat din Rusia, de la compania de stat Gazprom.

Cristian Păun la Prim Plan: Este mai degrabă o decizie politică decât una economică

Cristian Păun, profesor de economie la ASE, a declarat miercuri seara în direct la Prim Plan că decizia a fost mai degrabă politică, strategică şi nu o decizie neapărat economică în care capitalul privat să joace un rol fundamental. "Genul acesta de proiecte sunt problematice pentru că ele au valoare mare, se amortizează greu, neceistă efort financiar pe care nu-l poate face orice companie de una singură. Ce avem noi de făcut este să înţelegem ceva din această lecţie şi să găsim alternative pentru a face piaţa funcţională. Dacă liberalizăm piaţa gazelor şi n-avem suficiente oferte, concurenţă foarte mare pe piaţă, alternative energetice din diferite surse, atunci această liberalizare o facem degeaba".

Cristian Păun enumeră câteva greşeli pe care le-am făcut: am pus un impozit pe profiturile nesimţite ale celor din energie, am mers la UE să ne milogim de ei să nu liberalizăm piaţa energiei spunând "hai s-o mai amânăm doi, trei cinci ani"; ne-am apucat de diverse proiecte preucum gazele de şist nu cu companii din Europa, ci cu companii din Statele Unite sau din altă parte decât Europa. În momentul de faţă s-a luat o decizie destul de politică, conducta nu va mai trece prin această zonă şi avantajează foarte tare Grecia, Italia, Germania şi Norvegia care sunt şi acţionarii acestei conducte.

Au fost câteva erori pe care noi le-am făcut şi cu care nu trebuia să ieşim în faţă, subliniază Păun.

Zona pare una destul de instabilă, nesigură, dacă luăm în calcul şi protestele din Bulgaria, spune profesorul de economie.

România, pregătită pentru TAP (Trans-Adriatic Pipeline)

Principalul proiect concurent al Nabucco West în cadrul coridorului sudic de transport al gazelor naturale este TAP (Trans-Adriatic Pipeline), care face legătura între Turcia şi Italia, tranzitând Grecia, Albania şi Marea Adriatică. Proiectul TAP este dezvoltat de companiile Axpo (Elveţia), Statoil (Norvegia) şi E.ON (Germania).

Ministrul de Externe, Titus Corlăţean, a declarat, la Gândul.live, săptămâna trecută, că România trebuie să fie pregătită cu alternative, dacă va fi ales TAP.

Corlăţean a spus că, în cazul în care va fi selecţionat TAP, prin care gazul azer va fi livrat spre Italia prin Grecia, atunci România are pregătite soluţii alternative cum ar fi realizarea ulterioară, decalată, a Nabucco Vest, dar şi exploatarea rezervelor de gaze din Marea Neagră şi a gazelor de şist.

Scurt istoric

Proiectul Nabucco viza alimentarea Europei cu 31 miliarde metri cubi de gaze naturale pe an printr-o conductă care ar urma să transporte gaze din Turcia până în Austria, prin Bulgaria, România şi Ungaria. Iniţial, gazoductul urma să traverseze şi teritoriul Turciei, având o lungime de 3.900 kilometri şi un cost estimat la 7,9 miliarde euro.

Proiectul a fost revizuit anul trecut şi redenumit Nabucco West, lungimea fiind redusă la 1.315 kilometri, cu tranzit prin Bulgaria, România şi Ungaria. Costul proiectului revizuit nu a fost precizat.

Acţionarii consorţiului Nabucco sunt OMV (Austria), Transgaz Mediaş (România), BEH (Bulgaria), MOL (Ungaria), BOTAS (Turcia) şi GDF Suez (Franţa).

GDF Suez a intrat în proiect în luna mai, preluând 9% din acţiunile consorţiului de la Nabucco. Anterior, în aprilie, grupul german RWE a renunţat la Nabucco, participaţia companiei fiind preluată de OMV.

Azerbaijanul era principalul potenţial furnizor de gaze naturale pentru Nabucco. Exploatarea gazeiferă de la Şah Deniz, situată în Marea Caspică, este operată de gigantul birtanic BP, în parteneriat cu Statoil (Norvegia), SOCAR (Azerbaijan), Total (Franţa), Lukoil (Rusia), NIOC (Iran), şi TPAO (Turcia).

Compania azeră de petrol şi gaze SOCAR, controlată de stat, a câştigat recent controlul companiei greceşti DESFA, operatorul reţelei de transport al gazelor naturale din Grecia, după retragerea grupului Gazprom din cursă.

ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ECONOMIE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 23°C 22°C
IASI 23°C 25°C
CLUJ 22°C 23°C
CONSTANTA 20°C 20°C
CRAIOVA 23°C 23°C
BRASOV 22°C 22°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 15 Octombrie 2018, 16:57
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 15-10-2018
Deschidere: 8393.9
Maxim: 8445.19
Mimim: 8391.98
Variatie: 0.61%
TLV
2.31
0.22%
EL
10.52
0.38%
SNP
0.38
1.85%
SNG
33.60
0.45%
BRD
13.24
0.61%
SIF4
0.62
1.59%
SIF2
1.21
1.67%
SIF5
2.15
0%
RPH
0.28
0%
FP
0.92
0.43%
ARHIVĂ ȘTIRI