Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.

Mungiu la Cannes: Huiduieli şi aplauze, amintirea „4,3,2” şi inevitabila comparaţie cu „Exorcistul”

După dealuri, ultimul film semnat Cristian Mungiu şi prezentat vineri la Festivalul de Film de la Cannes, a fost primit deopotrivă cu „huiduieli şi aplauze” , titrează sâmbătă Washington Post. Bilele negre ale criticii: durata de două ore şi jumătate, finalul deschis şi inevitabila legătură cu Exorcistul lui William Friedkin. Iată mai jos care sunt câteva comentarii ale presei internaţionale, la cald.

20 Mai 2012, 10:00 |
„După dealuri” / FOTO: mobrafilms.ro
„După dealuri”
Cédric Succivalli (critic, preşedinte al International Cinephile Society şi insider la Cannes), pe twitter: Fraţii Dardenne au fost impresionaţi de film, ca şi jumătate din juriu
„După dealuri”
„După dealuri”
„După dealuri”
SUMAR
 

    După dealuri (Beyond the Hills) este inclus în competiţia oficială a celei de-a 65-a ediţii a Festivalului de Film de la Cannes

    Filmul spune povestea a două fete care au crescut împreună şi care se reîntâlnesc după câţiva ani de despărţire

    Presa de profil remarcă divizarea criticii la premiera filmului. „E foarte bine” că filmul polarizează audienţele, spune autorul, regizorul Cristian Mungiu

Beyond the Hills, aşa cum a fost prezentat la festivalul de pe croazetă, „prezintă o Românie aflată încă în străduinţa de a pune pe picioare instituţiile de stat”, comentează Washington Post. „Poliţia, oficialii guvernamentali şi medicii apar în film la fel de ineficienţi.

Regizorul român a obţinut trofeul festivalului în 2007 cu drama 4,3,2, dar de data aceasta a obţinut reacţii contradictorii”, scrie Washington Post, comentând că nu toţi spectatorii au reuşit să se „încălzească în decorul hibernal” şi pe „ritmul chibzuit” al filmului; unii şi-au dorit o condamnare mai explicită a dogmei religioase. Ei citează spusele lui Mungiu, potrivit cărora filmul a fost greu de realizat, dată fiind influenţa bisericii ortodoxe române.

Se păstrează, de asemenea, stilul său distinctiv cu cadre lungi, compoziţie picturală şi muzica în surdină. Regia lui Mungiu este antiteza ostentativului – iar asta e o alegere intenţionată, aşa cum declară el.

(w500) „După d

Mungiu crede că „e foarte bine” că filmul polarizează audienţele. „Filmele n-ar trebui să provoace reacţii unanime. Nu vreau ca filmul ăsta să placă. Sper că îi va determina pe oameni să aibă o opinie.

Şi publicaţia franceză L'Express remarcă divizarea criticii după prima vizionare şi rezumă filmul lui Cristian Mungiu într-o singură frază: „Coborârea în infern a unei tinere bănuită că ar fi posedată de diavol”. „Aşa cum a făcut în 4,3,2 cu Ana Maria Marinca, şi în După dealuri Cristian Mungiu aduce în prim plan două noi actriţe: Cosmina Stratan şi Cristina Flutur”, mai remarcă L'Express.

(w500) „După d

Huffington Post, ediţia franceză, se întreabă: „Să fie de bun augur pentru regizorul român faptul că filmul său este produs de fraţii Dardenne, care se numără printre puţinii cineaşti recompensaţi de două ori la Cannes cu Palme d'Or?

Fraţii Dardenne, precum scrie un om cu greutate la Cannes - Cédric Succivalli (critic, preşedinte al International Cinephile Society şi insider la Cannes), au fost impresionaţi de film, ca şi jumătate din juriu. Iată postarea pe twitter a criticului:

(w380) CĂŠdric Su

 

Şanse mici pentru un Palme D’Or la Cannes pentru Mungiu. O spune chiar el

Ancoraţi şi ei în succesul 4,3,2, Hollywood Reporter remarcă:Guvernarea comunistă plana ameninţător asupra personajelor din 4,3,2, în timp ce în După dealuri, influenţa vine din partea bisericii ortodoxe române.

Publicaţia lasă apoi critica deoparte şi discută direct cu Cristian Mungiu despre chestiunea bisericii în România, impactul pe care îl are un premiu ca Palme D’Or în viaţa autorului, dar şi despre şansele de a pleca cu un nou premiu la această ediţie a Festivalului de Film de la Cannes.

Ar fi frumos”, spune Mungiu, „dar este puţin probabil. Aşa că mă concentrez pe cea mai mare dorinţă a mea: o vacanţă după ce am muncit încontinuu în ultimele 18 luni.

IndieWire se întreabă „Este oare capabilă credinţa oarbă, necondiţionată, să corupă la fel de mult ca păcatul? Este oare dragostea capabilă să mistuie la fel de mult ca răul?”. „Credinţa şi iubirea se întâlnesc într-un film puternic”, scrie publicaţia, remarcând că în acest du-te – vino între credinţă, iubire, dumnezeu şi diavol, desigur că filmul va pierde ceva spectatori.

Mungiu a spus clar că filmul vorbeşte despre erorile făcute în numele credinţei, însă lasă să se răspândească enorm de multă vinovăţie”. IndieWire vede riscuri şi în faptul că Mungiu îşi asumă alunecarea pe teritoriul exorcismului în a doua parte a filmului sau că finalul rămâne deschis.

Cu o imagine de excepţie şi executate cu mişcări minime de cameră şi cadre lungi, cele două ore şi jumătate de film reprezintă un test de anduranţă. Dar treci peste asta, pentru că merită. (...) Este un puternic efort al lui Mungiu, în care iubirea şi credinţa sunt două tipuri diferite de otravă”, conchide IndieWire.

(w500) „După d

InsideMovies priveşte cu ochi critici pelicula şi se concentrează mai mult pe tema exorcizării: „După dealuri se doreşte o variantă artistică a Exorcistului”. Pe scurt, se spune că este unul din filmele „umflate cu pompa” de trofeul obţinut de Mungiu pentru 4,3,2 acum cinci ani.

Se crede în mod preconceput că este vorba de un film puternic. Există ceva măreţ în el, dar nu şi cine ştie ce mister. Se macină de-a lungul a două ore şi jumătate, anticipând momentul în care preotul decide că nu are de a face cu o femeie dificilă, ci cu însuşi Răul”, scrie editorialistul.

Agenţia France Presse se concentrează pe rugămintea adresată de Mungiu criticilor săi, de a nu compara noul film cu succesul de proporţii de acum cinci ani, câştigătorul Palme D’Or 4 luni,3 săptămâni şi 2 zile.

Site-ul de critică cinematografică Cinema Tizer, preluat de Radio România Actualităţi, apreciază că Mungiu are valoarea estetică a unui cineast cu experienţă, „afirmându-se cu ultimul film drept un autor cu principii puternice şi pasionante”.

 

Fişa filmului

După dealuri (Beyond the Hills), inclus în competiţia oficială a celei de-a 65-a ediţii a Festivalului de Film de la Cannes, a avut premiera oficială sâmbătă, la ora 15:30, ora Franţei.

Este scris şi regizat de Cristian Mungiu, inspirat din cazul exorcizărilor de la Mânăstirea Tanacu, respectiv romanele non-ficţionale ale Tatianei Niculescu-Bran. Imaginea este semnată de Oleg Mutu, rolurile principale fiind interpretate de două actriţe ieşence debutante în film: Cosmina Stratan (Voichiţa) şi Cristina Flutur (Alina), secondate de Valeriu Andriuţă (Părintele) şi Dana Tapalagă (Maica stareţă).

Filmul spune povestea a două fete care au crescut împreună şi care se reîntâlnesc după câţiva ani de despărţire. Alina se întoarce din Germania să o ia cu ea pe Voichiţa, prietena ei din copilărie, faţă de care se simte încă foarte ataşată.

Voichiţa şi-a găsit însă calea în credinţă, iar maicile printre care trăieşte la mănăstire ţin locul familiei pe care nu a avut-o niciodată. Alina luptă cu toate puterile să recâştige afecţiunea Voichiţei, făcându-i pe cei din jur să se întrebe de unde vine forţa care o animă.

Repetiţiile şi filmările au avut loc în iarna 2011-2012, la Câmpina şi Bucureşti.

După dealuri este produs de Mobra Films şi co-produs de Why Not Productions (Franţa), Les Films du Fleuve (Belgia), France 3 Cinema şi Mandragora Movies (România). Filmul a fost realizat cu participarea Canal+, France Télévisions, Ciné+ şi Wild Bunch (Franţa), cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei şi cu contribuţia Eurimages şi Centre National du Cinema et de l’Image Animée (Franţa).

ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN CULTURĂ
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 6°C 2°C
IASI 0°C -1°C
CLUJ 1°C -1°C
CONSTANTA 10°C 7°C
CRAIOVA 2°C 0°C
BRASOV 3°C 3°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 16 Decembrie 2018, 09:02
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 14-12-2018
Deschidere: 8588.43
Maxim: 8588.72
Mimim: 8550.28
Variatie: -0.16%
BRD
13.70
0.29%
SNG
35.80
0.14%
TLV
2.35
0.43%
SNN
9.89
0.51%
EL
11.04
0.18%
SIF5
2.13
2.88%
FP
0.96
0.82%
TGN
344.50
1.43%
ALR
3.56
1.96%
M
27.60
0.36%
ARHIVĂ ȘTIRI