Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu: România va asigura tranzitul a cel puțin 4 milioane de tone de cereale lunar dinspre Ucraina

7 decembrie 2023, 17:23

Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a declarat la Tulcea că România va asigura tranzitul a cel puţin 4 milioane tone de cereale lunar dinspre Ucraina, lucru posibil şi prin implementarea proiectului PRIMUS dedicat navigaţiei pe timp de noapte pe Canalul Sulina.

„De astăzi navigaţia pe Canalul Sulina este posibilă şi pe timp de noapte! Proiectul PRIMUS a fost finalizat, iar sistemul de balizaj va permite navelor să navigheze în condiţii de siguranţă 24 de ore din 24. Este un pas extrem de important pentru a reuşi să atingem un important obiectiv asumat de România: asigurarea tranzitului a cel puţin 4 milioane de tone de cereale lunar dinspre Ucraina spre portul Constanţa. Implementarea acestui proiect, care a inclus şi pregătirea unui număr suplimentar de 18 piloţi, a fost posibilă cu sprijinul partenerilor din SUA şi de la Comisia Europeană”, a afirmat ministrul Sorin Grindeanu.

„Suntem în perioada în care va trebui să să intrăm în acea zonă de training pentru piloţi, astfel încât să poată folosi acest acest nou program (PRIMUS, n.r.). Mulţumim Comisiei Europene, a fost achiziţionat şi implementat pe finanţare europeană, extrem de important acest lucru, ca de altfel toate proiectele majore de infrastructură din România care sunt asigurate pe finanţare europeană (…). Va asigura acest program PRIMUS nu doar navigabilitate 24 de ore 7 zile pe săptămână, acest lucru va duce la creşterea capacităţii de tranzit, o ţintă pe care noi ne-am propus-o şi care e perfect realizabilă. În octombrie, prin România s-au tranzitat 3 milioane, a fost cea mai mare cantitate, 3 milioane de tone de cereale. Asta ne arată că există spaţiu pentru a atinge acea ţintă pe care ne-am propus-o cu toţii încă de la început, şi anume să ajungem la 4 milioane de tone”, a declarat Grindeanu.

Chiar și așa, vicepremierul Ucrainei susține că încă întâmpină mari probleme logistice.

Oleksandr Kubrakov, viceprim-ministru al Ucrainei: „Ucraina încă întâmpină mari provocări la exporturi. Avem câteva aprobări la Marea Neagră, dar în paralel avem nişte obstacole la frontierele de vest. (…) Este complicat nu doar pentru companiile de logistică, dar şi pentru producători, investitori din Europa, SUA şi alte ţări.”

Între timp, în România, prețul grâului continuă să scadă și este mult mai mic chiar și cu peste 40% decât era în urmă cu un an. Grav afectați, fermierii susțin că pierderile pentru economia țării noastre sunt uriașe și acuză autoritățile că au interese ascunse.

Cezar Gheorghe, expert în piața de cereale: „Dacă ceri la CFR Marfă tren, două luni durează până ți se acordă, astfel că fermierii români au acest impact și această presiune asupra lor. (…) Dacă noi ne bucurăm pentru traficul de marfă ucrainean, să ne bucurăm, dar eu vă spun doar atât – 13,5 milioane de tone în 6-7 luni înseamnă minim 27-28 pe o perioadă de un an. Asta înseamnă că marfa românească nu știu cum va mai fi împinsă și îndesată cu piciorul acolo.”

Ionel Arion, președinte Federația Națională PRO AGRO: „N-am văzut o implicare sau aceeași implicare a ministrului Transporturilor din România pentru marfa din România. Există astăzi interesele altor entități decât cele ale fermierilor atât din Ucraina, cât și din România.  (…) Nu doar fermierii români sunt afectați, ci întreaga populație a României, economia României. (…) O doză azi de semințe de porumb sau de floarea soarelui este vândută fermierilor ucraineni la 30% din cât este vândută pe piața din România. Cum putem concura?”

Până în iulie 2023, aproape 33 de milioane de tone de cereale și alte produse alimentare au fost exportate prin intermediul Inițiativei privind exportul de cereale prin Marea Neagră.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite