Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.
INTERVIURILE TELEJURNALULUI

Ministrul Educaţiei: Nu ne dorim ca subiectele de Bacalaureat să fie capcane întinse elevilor

Luni începe Bacalaureatul! Emoţii mari, înscrieri puţine raportat la alţi ani. Dar vor fi subiecte mai clare, promite ministrul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, Sorin Cîmpeanu. Cum se vede "sistemul" de învăţământ în pragul unou nou examen al maturităţii atât pentru elevi, cât şi pentru guvernanţi, într-un interviu în exclusivitate realizat de Alexandra Bogdan, jurnalist Ştirile TVR.

07 Iunie 2015, 20:44 (actualizat 08 Iunie 2015, 08:31) |
Interviurile Telejurnalului - Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

Bacalaureat 2015

"Nu ne dorim ca subiectele pentru Evaluarea Naţională sau pentru Bacalaureat să se constituie în capcane întinse elevilor. În acest scop, voi face tot ceea ce depinde de mine ca ministru, tot ceea ce legea îmi dă dreptul, pentru a veghea la respectarea acestei promisiuni".

Au fost înscrişi 169.000 de absolvenţi de liceu, dintre care 25 de mii din promoţiile anterioare.

"Mi se pare îngrijorător că din cei aproape 340 de mii de absolvenţi de liceu fără Bacalaureat (din promoţiile anterioare n.r.) doar 25 de mii s-au înscris", indică Sorin Cîmpeanu.

Legea Educaţiei. "Iarăşi schimbaţi?"

Fiul ministrului Educaţiei este în clasa a VIII-a şi se pregăteşte de evaluarea naţională.

“Este critic (cu privire la noul proiect de lege al Educaţiei n.r.). Întrebarea este ‘Iarăşi schimbaţi?’. Nu este o dorinţă de schimbare pentru schimbare, este o dorinţă de îmbunătăţire venită din sistem”, a declarat în exclusivitate pentru Ştirile TVR ministrul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, Sorin Cîmpeanu.

"Noul proiect  al legii Educaţiei este necesar datorită evoluţiei societăţii, datorită solicitărilor sistemului, este necesar pentru că este prevăzut în acordul semnat de sindicatele din învăţământ, Consiliul Naţional al Rectorilor pe de o parte şi Guvernul României, pe de altă parte. Dacă vă referiţi însă la draft-ul proiectului legii Educaţiei înaintat de către Parlament (…) îl privim ca pe un punct de plecare", spune ministrul Educaţiei.

Evaluarea naţională la clasa a VIII-a

Potrivit proiectului, la examenul naţional de evaluare la clasa a VIII-a apar 3 probe noi – probe orale.

"Dintotdeauna am fost adeptul ideii că nu trebuie schimbate regulile jocului în timpul jocului. Deci orice modificare, nu numai la admiterea în liceu, va produce efecte începând cel mai devreme cu anul universitar sau anul şcolar viitor", a subliniat ministrul.

"Nu susţin două examene în paralel – evaluare naţională şi examen de admitere. Am precizat faptul că ponderea notelor a fost scăzută de la 50% la 25%, şi o scădere la zero ar însemna practic că ne vom sprijini doar pe examenele de matematică şi de limba română, examenele de evaluare care sunt, de fapt, un examen de admitere în liceu. Întrebarea se pune: ori rămânem cu ponderea de 25%, ori o anulăm complet? Sunt argument pro şi contra", a adăugat Sorin Cîmpeanu.

Va fi un singur examen şi va fi pregătit cu suficient de mult timp înainte, dă asigurări ministrul.

Vechea treaptă a II-a, noul examen de la finalul clasei a X-a

În clasa a X-a va fi un examen nou pentru elevi. "Dacă elevii vor avea un obiectiv intermediar, ceea ce se numea treapta a II-a, consider că nu poate să fie decât benefic în scopul îmbunătăţirii rezultatelor la Bacalaureat", a indicat ministrul.

Un al doilea beneficiu: examenul ar permite realizarea unei ierahizări a elevilor în funcţie de cunoştinţele acumulate.

Cei care obţin rezultate bune vor avea şansa alegerii unei şcoli în care doresc să-şi continue studiile. Cei care nu obţin rezultate pe măsura aşteptărilor vor avea şansa continuării studiilor, dar în măsura locurilor rămase disponibile după ce îşi exprimă opţiunea cei cu rezultate foarte bune.

Evaluările din clasele a IV-a şi a VI-a

Relevanţa evaluărilor de clasa a IV-a şi a VI-a are un punct slab – predarea se face disciplinar, iar evaluarea se face interdisciplinar, admite ministrul Educaţiei.

Pentru prima oară, elevul este pus în faţa unui tip de test interdisciplinar, în care trebuie să conecteze informaţiile de la mai multe discipline.

"Este un obiectiv pe care trebuie să-l păstrăm, dar trebuie să înţelegem la fiecare clasă că elevii trebuie să fie ajutaţi să se îndrepte către această abordare interdsciplinară, transdisciplinară", apreciază ministrul Educaţiei.

Bacalaureatul "diferenţiat"

Există ipoteza unui Bacalaureat pe două nivele de exigenţă.

Concret, cei care doresc să participe la un examen de Bacalaureat de exigenţă mai scăzută se vor putea îndrepta spre instituţii postliceale sau de colegiu terţiar non-universitar.

Cei care doresc un Bacalaureat cu grad mai ridicat de dificultate vor putea accede la universitate.

"Nu trebuie să le luăm dreptul celor care susţin prima formă de Bacalaureat de nivel de dificultate mai scăzut să poată să se înscrie ulterior, după 1, 2, 3, 5, 6 ani, în funcţie de opţiunile lor de dezvoltare profesională, şi la cea de-a doua formă de Bacalaureat", subliniază ministrul.

În privinţa Statutului cadrelor didactice, ministrul crede că ar trebui să existe un Statut al personalului din învăţământ, ca lege separată.

Salarizarea diferenţiată poate fi luată în discuţie pentru a motiva cadrul didactic în a obţine progres şcolar şi rezultate bune pentru elevii de la clasă. Dar acest lucru înseamnă că nu trebuie dezavantajaţi cei care predau în mediul rural, unde rezultatele sunt mai puţin bune.

Problema manualelor

"Elevii de clasa a III-a vor avea manuale în şcoli", spune răspicat ministrul Educaţiei. Pe 13 ianuarie a fost publicată programa pentru clasa a III-a. Reglementările impun 6 luni până la deschiderea ofertelor pentru achiziţia de manuale, la care se adaugă o lună pentru depunerea de contestaţii şi o lună pentru rezolvarea contestaţiilor. Abia apoi se încheie contractele şi începe tipărirea.

"Din păcate, într-un context dat, nu putea fi posibil ca aceste manuale de la clasa a III-a să ajungă la începutul anului şcolar", a admis ministrul.

Scandalul de la UNATC

"Am decis efectuarea unui control (...) de altfel, urmează să am discuţii cu UNATC-ul".

Corpul de control al ministrului face verificări la instituţia de învăţământ superior.

Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN INTERVIURILE TELEJURNALULUI
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 14°C 11°C
IASI 7°C 8°C
CLUJ 8°C 7°C
CONSTANTA 11°C 8°C
CRAIOVA 13°C 13°C
BRASOV 8°C 7°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 26 Martie 2019, 23:12
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 26-03-2019
Deschidere: 7954.29
Maxim: 8057.86
Mimim: 7951.24
Variatie: 1.13%
BRD
12.82
2.37%
TLV
2.10
1.45%
FP
0.90
1.12%
SNG
32.20
0.94%
EL
10.56
0.76%
SNP
0.36
0.56%
TGN
334.50
2.12%
SIF3
0.25
0.6%
SNN
9.71
0.31%
M
26.20
0.38%
ARHIVĂ ȘTIRI