Ministrul Educaţiei, Ligia Deca: Speranţa noastră este ca, în toamnă, începând cu noul an şcolar, legile să intre în vigoare

Ligia Deca ministrul Educației
Ligia Deca ministrul Educației
5 aprilie 2023, 07:10

După mai multe solicitări ale celor de la USR, ministrul Educației, Ligia Deca, a ajuns în sfârșit în fața senatorilor. A ținut o pledoarie despre reformă pe care o propune în învățământ. A spus că noile legi ale Educației „nu sunt doar bune, ci și extrem de necesare‘, pentru că dau posibilitatea absolut fiecărui copil ‘să devină cea mai bună versiune a sa”.

Ligia Deca cere susținere Parlamentului ca noile legi să fie adoptate în procedura de urgență.

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, şi-a exprimat speranţa ca legile Educaţiei să intre în vigoare în toamna acestui an, odată cu începerea noului an şcolar şi universitar, amintind că unele prevederi se vor aplica doar pentru cei care încep un nou ciclu de învăţământ.

„Speranţa noastră este ca, în toamnă, începând cu noul an şcolar şi cu noul an universitar, legile să intre în vigoare. Sigur că unele prevederi, cum sunt cele legate de examenele naţionale, trebuie să aştepte, pentru ca cei care intră la începutul unui ciclu, clasa a V-a, clasa a IX-a, să finalizeze. Este normal să ştii cum finalizezi din punct de vedere al examenelor, atunci când intri într-o etapă educaţională„, a afirmat Deca, miercuri, la Senat, după dezbaterea Ora Guvernului la care a fost invitată la propunerea grupului USR.

Senatorii USR declară că ministrul Educației nu a răspuns la întrebările legate de meditații, de salarizarea profesorilor, de conținutul manualelor și de avizele de funcționare a școlilor.

Ștefan Pălărie, senator USR: Dumneaei invocă că din 2016 au început în niște locuri discuții cu tehnicieni despre un manifest de viziune a unei forme de Educație, iar astăzi dumneaei invocă acest argument ca fiind necesar pentru grăbirea, traversarea ca trenul prin gară a acestor legi prin parlament

Ministrul Educației a mai precizat că în textul legislativ „nu există sintagma ideologie de gen”. Dar că există în capitolul de curriculum un articol despre tematici care trebuie obligatoriu reflectate în programele școlare: educație financiară, civică, pentru mediu, și pentru sănătate, unde se vorbește despre nutriție, importanța unei vieți active, dar și despre educația pentru sănătatea reproductivă.

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a declarat că orice „schimbare sistemică” în educaţie se poate realiza numai cu sprijinul celor care beneficiază de aceste schimbări şi a afirmat că proiectului de lege a educaţiei i-a dedicat ultimii şapte ani de carieră profesională.

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a declarat că orice „schimbare sistemică” în educaţie se poate realiza numai cu sprijinul celor care beneficiază de aceste schimbări şi a afirmat că proiectului de lege a educaţiei i-a dedicat ultimii şapte ani de carieră profesională. „Consider că orice schimbare sistemică în educaţie se poate realiza numai cu sprijinul celor care beneficiază de aceste schimbări. (…) Sunt aici pentru că am fost atentă încă de la începutul mandatului la mesajele publice ale parlamentarilor. Mă bucur că mă aflu la această tribună la câteva zile după ce proiectele de legi ale educaţiei au intrat oficial în dezbaterea Parlamentului României. (…) Acesta este proiectul căruia mi-am dedicat ultimii şapte ani de carieră profesională. (…) Am încercat să aducem educaţie incluzivă în dezbaterea politică, nu politicianistă, astfel încât să facem posibil un viitor potrivit fiecăruia dintre copiii noştri, un viitor care înseamnă cultură generală, calificare, identitate profesională, valori trăite şi împărtăşire în comunităţile noastre, adică, o viaţă împlinită”, a spus Ligia Deca, prezentă la dezbaterea „Ora Guvernului”.

În opinia sa, o lege bună respectă drepturile fiecărui elev, student, profesor, fiecărui angajat în sistemul de educaţie şi asigură cadrul pentru cultivarea identităţii naţionale pentru fiecare copil român, indiferent dacă este şcolarizat în ţară sau în diaspora. „Nu putem negocia dreptul la un viitor sustenabil, aşa cum nu putem negocia nevoia de respect egal pentru rutele de formare în învăţământ. (…) Consider că o lege bună este cea prin care elevul este îndrumat, mentorat pe tot parcursul dezvoltării sale şcolare. (…) Din punctul meu de vedere, elevul care studiază ceea ce îi place şi care simte că a ajuns la liceul care i se potriveşte va deveni un adult mai împlinit. O lege bună se asigură că fiecare elev merge la şcoală indiferent de mediul din care provine şi de veniturile care le are familia în care s-a născut şi asta pentru că dreptul la educaţie nu trebuie să fie îngrădit de limitele financiare ale părinţilor”, a spus Deca.

Ministrul Educaţiei a afirmat că o lege bună poate asigura o viaţă mai bună şi pentru cadrele didactice, întrucât ele merită să fie preţuite şi apreciate pentru misiunea de credinţă pe care o îndeplinesc zilnic. „O lege bună va susţine alegerea de carieră didactică a celor mai buni dintre tinerii României şi m-am asigurat că fiecare profesor va intra la clasă cu suficientă pregătire practică astfel încât să se descurce bine din prima zi, în folosul şi spre învăţarea vizibilă a elevilor săi. O lege bună înseamnă colaborare consimţită, bazată pe încredere, între familii şi şcoală, într-un cadru de guvernanţă care să susţină aportul fiecărui actor în educaţie – cadre didactice, părinţi, elevi, autorităţi publice locale”, a mai declarat Deca.

Potrivit acesteia, o lege bună preia lecţiile învăţate în crizele succesive din ultimii ani, iar digitalizarea, utilizarea progresului ştiinţifico-tehnologic şi construirea rezilienţei devin părţi integrante ale educaţiei, pentru „o Românie cu viitor”. În opinia reprezentantului Ministerului Educaţiei, o lege bună are nevoie şi de capacitate de implementare.

Ligia Deca a susţinut că finalizarea dezbaterii parlamentare va fi „doar începutul unui mare şantier de transformare”. „Vom avea nevoie, ca ţară, de toate minţile şi resursele pe care le avem şi care înţeleg că viitorul este al celor care au încredere şi lucrează onest împreună. Pentru că legile pe care le vom dezbate împreună sunt nu doar bune, ci şi extrem de necesare, dacă ne uităm la toţi indicatorii de performanţă ai sistemului pe care îi avem la dispoziţie”, a mai arătat ministrul Educaţiei.

Liderul grupului USR din Senat, Radu Mihail, a afirmat că ministrul Deca trebuie să explice de ce proiectele legilor Educaţiei „au fost ţinute la sertar atât de mult timp” şi a subliniat necesitatea dezbaterii „pe îndelete” a acestor acte normative în Parlament.

Iniţial, ministrul Ligia Deca confirmase participarea în plenul Senatului, la Ora Guvernului, în data de 22 martie, dar din cauza îmbolnăvirii de COVID-19 şi-a amânat prezenţa.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite