Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, la Telejurnal, despre evaluarea „fără creion și hârtie”: Testele nu se finalizează cu note, nu înlocuiesc tezele, nu fac ierarhizări. Cei mici pot să le considere și o simplă joacă

17 mai 2022, 20:03

Potrivit ministrul Educației, în perioada 30 mai – 10 iunie vor fi administrate testele pentru clasele I până la clasa a VII-a. În perioada 30 mai – 8 iunie vor fi administrate aceste teste la clasele a IX-a, a X-a și XI-a. Sunt exceptați elevii claselor terminale, a VIII-a și a XII-a.

Testarea va fi adaptată programei fiecărui an de studiu.

„În 329 de școli vor fi testați aproximativ 100 de mii de elevi, (…) adaptat fiecărei clase, adaptat programei analitice, programei fiecărui an de studiu, pentru fiecare disciplină – limba română, matematică și la liceu avem și istoria”, a declarat ministrul.

„Cei mici pot să considere acest test și o simplă joacă, dar competențele vor fi analizate foarte serios”, a precizat Cîmpeanu.

Aceste teste „nu au nicio legătură cu tezele”.

„Am spus că renunțăm la obligativitatea tezelor. Aceste teste, foarte important (…) nu se finalizează nici cu note, cum se finalizează tezele, de aceea nu înlocuiesc tezele, nici nu fac clasificări, nici nu fac ierarhizări – nici în rândul elevilor, nici în rândul profesorilor, nici în rândul școlilor”, a subliniat ministrul.

El a adus și un set de argumente pro-testare.

„Avem o testare care, așa cum spunea și profesorul Dragoș Iliescu care, precizez, este autorul acestor teste și este șeful Școlii Doctorale de Științele Educației și Psihologie din cadrul Universității din București, sunt o sursă de stres minim, nu stresează elevii, testele sunt de 30 de minute pentru învățământul primar, dar pot fi rezolvate și într-un timp mai scurt, și de 60 de minute pentru învățământul gimnazial și liceal”, a explicat ministrul Educației.

Astfel, avem și o relevanță a rezultatelor, atrage atenția ministrul.

„Ne plângem de foarte multă vreme că nota 8 sau nota 9 din Colegiul Sf. Sava nu echivalează sub nicio formă aceleași note – 8 sau 9 – dintr-o școală din mediul rural, spre exemplu. Evaluarea standardizată are acest avantaj, de a spori relevanța rezultatelor”, a adăugat el.

StirileTVR.ro vă prezintă principalele puncte din răspunsurile acordate de ministrul Educației.

  • sunt 329 de școli în care se va administra această testare
  • sunt 7 școli la nivelul fiecărui județ, respectiv sector din București – sunt școli care sunt în mediul rural sau în mediul urban în județe, sunt școli care sunt apreciate ca fiind bune, sunt școli care sunt apreciate ca fiind mai puțin bune, sunt școli cu profil pedagogic
  • în perioada 30 mai – 10 iunie vor fi administrate testele pentru clasele I până la clasa a VII-a
  • în perioada 30 mai – 8 iunie vor fi administrate aceste teste la clasele a IX-a, a X-a și XI-a
  • sunt exceptați elevii claselor terminale
  • vor fi testați aproximativ 100 de mii de elevi, adaptat fiecărei clase, adaptat programei analitice, programei fiecărui an de studiu, pentru fiecare disciplină – limba română, matematică și la liceu avem și istoria.
  • dincolo de faptul că sunt subiectul unei cereri care trenează de cel puțin 10 ani, standardizarea evaluării – primul argument: se constituie într-un instrument aceste testări, puternic instrument de sprijin pentru profesori și elevi, dar sunt lucruri utile și părinților
  • obișnuiesc elevii cu administrarea digitală – pentru că toate aceste teste vor fi administrate digital, elevii pot răspunde pe laptop, pe tabletă, pe smartphone, pe orice
  • vor avea toți acces la dispozitive – ne-am asigurat că toți acești elevi vor avea acces la aceste dispozitive electronice
  • cei mici pot să considere acest test și o simplă joacă, dar competențele vor fi analizate foarte serios
  • al treilea motiv – constituie bază pentru planurile de învățare personalizate, individualizate, pentru că vei vedea fiecare elev unde are puncte forte, acele competențe care trebuie consolidate, și unde are lipsuri
  • 4: se constituie într-un instrument puternic de diagnosticare a pierderilor suferite pe perioada crizei sanitare
  • 5: se constituie într-un instrument de familiarizare a elevilor cu testele PISA; testele PISA se administrează la vârsta de 15 ani
  • testând în acest fel elevii din clasele I până la clasa a VII-a, sunt deja familiarizați
  • 6: sunt o sursă de stres minim – sunt de 30 de minute pentru învățământul primar și de 60 de minute pentru gimnazial
  • nu au nicio legătură cu tezele
  • al 7-lea argument: aceste teste nu se finalizează nici cu note, nu înlocuiesc tezele, nici nu fac clasificări, nici ierarhizări
  • al 8-lea, dacă vreți – este vorba de consolidarea legăturii între mediul preuniversitar și mediul universitar în care se realizează aceste teste; în mediul universitar se formează profesorii
  • al 9-lea argument: avem o relevanță a rezultatelor; ne plângem de foarte multă vreme că nota 8 sau nota 9 din Colegiul Sf. Sava nu echivalează sub nicio formă aceleași note – 8 sau 9 – dintr-o școală din mediul rural, spre exemplu
  • al 10-lea argument – e vorba de o testare pilot (…) și este gratis; este pus la dispoziție pro bono de către profesioniști
  • singura platformă educațională din România pentru testare standardizată este platforma făcută de prof.  Dragoș Iliescu, care este un profesionist – este singura din țară la acest moment
  • Ministerul Educației va trebui să aibă o platformă proprie, nu există în momentul de față, dar până atunci, testele administrate pe această platformă vor genera rezultate care vor fi folosite, pe de o parte, de profesori și elevi, pe de altă parte de Ministerul Educației, pentru a fundamenta deciziile
  • rezultatele vor fi stocate pe serverele Ministerului Educației, găzduite de STS
  • modelul acesta funcționează în sisteme avansate de educație
  • familiarizează profesorii cu rapoartele narative și descriptive – unde se regăsesc copiii cu privire la dobândirea acelor competențe de bază
  • multă vreme în sistemul de educație s-a mers pe memorare
  • competențele, care presupun cunoștințe, abilități și aptitudini nu pot fi apreciate prin note
  • competențele nu se pot testa la fel de ușor prin note de la 1 la 10 cum se testează cunoștințele, conținuturile
  • media generală va fi una singură, la final de an
  • fiecare profesor știe foarte bine să își evalueze elevii pe parcursul întregului an școlar
  • atâta vreme cât perioada criză sanitară a însemnat o catastrofă educațională e total incorect să plătească doar elevii cauzele obiective generate de criza sanitară sau o oarecare pricepere de nivel scăzut al autorităților
  • subiectele vor fi perfect adaptate acestei perioade – pentru evaluare national și bacalaureat
  • vom avea si voința necesară în concepția subiectelor astfel încât să nu fie elevii cei care să plătească
  • e o chestiune de bun simț ca profesorii să nu facă meditații cu propriii elevi
  • vom avea o comisie națională de inspecție școlară cu prerogative de verificare a respectării normelor de etică și deontologie profesională din partea cadrelor didactice
  • vor putea face parte profesori de o probitate morală și profesională fără cusur.

 

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite