Ministrul Educației, la Tema Zilei, despre acuzațiile de plagiat: Lucrarea nu are ISBN, nu există drepturi de autor pentru aceste lucruri, ca nici pentru instrucțiunile la automatul de cafea

28 septembrie 2022, 17:08

Principalele declarații ale ministrului Sorin Cîmpeanu, în format LIVE TEXT:

Despre acuzațiile de plagiat:

(Ați publicat astăzi o scrisoare a profesorului Pleșa, conducătorul de doctorat, care spune că v-ar fi autorizat să publicați acel îndrumar de lucrări practice) Profesorul Pleșa este și titularul disciplinei, cel despre care se presupune, de către persoane care n-au cunoștință de situație, că ar fi fost prejudiciat. Foarte multă lume discută despre lucruri pe care nu le cunoaște. Se judecă și se dau verdicte pe internet, pe Facebook. În condițiile în care există atât de multe consilii și comisii de etică pe aproape toate palierele, dacă verdictele se dau pe Facebook, de către necunoscători, eu nu pot decât să îi ajut explicându-le ce înseamnă un îndrumător de lucrări practice. El cuprinde următoarele lucruri: legi, ecuații, tabele. Studenții de acum 20 de ani nu aveau calculatoare care să ridice un număr la puterea 1,52. Și atunci le trebuiau niște tabele: 10 la puterea 1,52, 20, 30. Mai apoi sunt nomograme de calcule a pierderilor de sarcină pe diverse tipuri de conducte. Mai apoi sunt nomograme și diagrame de dimensionare pentru pompe, pompe care se găseau la vremea respectivă foarte multe lucruri specifice de care studenții aveau nevoie pentru întocmirea proiectelor de an. Fără aceste lucruri nu puteau să deruleze lucrările practice și nici proiectul de an nu puteau să-l realizeze.

– deci era nevoie de un suport care conține toate aceste date care nu pot și nu trebuie schimbate

-îndrumătoarele de lucrări practice nu erau publicate cu ISBN. Ca atare, nu erau considerate în avansarea cadrelor didactice.

-din păcate, foarte multe cadre didactice și-au pierdut interesul pentru aceste îndrumătoare de lucrări practice și pentru caiete de seminar. De ce? Pentru că nu-i ajută la promovare. Cei care pierd sunt studenții.

-atunci când lucrezi 15 ani cu un profesor-mentor, de un prestigiu și o autoritate desăvârșite, înveți de la acel profesor. Iar într-un colectiv de cadre didactice, la o anumită disciplină, există o distribuție a responsabilităților, eșalonate și care evoluează în timp. Interesul principal trebuie să fie acela al studenților. Deoarece ipocrizia este din ce în ce mai prezentă și face ca studenților să li se acorde din ce în ce mai puțină atenție în procesul de pregătire, se întâmplă astfel de lucruri despre care vorbesc mulți dintre cei care habar n-au despre ce vorbesc.

– Este vorba de existența unui îndrumător, un suport necesar studenților.

(Dl profesor Pleșa v-a precizat să nu-i pomeniți numele în acele capitole?) Dl. profesor Pleșa a fost întotdeauna interesat de pregătirea studenților. Dl. prof. Pleșa a ieșit la pensie în anul 2000. Dl. profesor Pleșa a solicitat ca acele lucruri să fie păstrate pentru că erau rodul muncii de mulți ani și era cea mai eficientă cale de a sprijini studenții.

– Da, am vorbit cu el și i se pare incredibilă această perspectivă, la care nici domnia sa, nici eu, nu ne-am gândit vreodată.

(A renunțat domnul profesor?) Nu se pune problema renunțării, nu are ISBN, nu există drepturi de autor pentru aceste lucruri. Dacă vă cumpărați un automat de cafea, nu există drepturi de autor pentru instrucțiunile de folosire a automatului de cafea. Neavând drept de autor, nu se poate ceda dreptul de autor, sunt lucruri care trebuie să fie folosite.

(Din punct de vedere moral, vă considerați că ați avut o scăpare din moment ce nu a existat și numele dumnealui acolo?) Absolut deloc. Cei mai mulți dintre colegii mei, cadre universitare din domeniul ingineriei, le cunosc și le-au folosit. Cu excepția celor mai tineri, care au avut acces la mijloacele tehnologiei. Vreți să transpuneți în anul 2022 un context care era foarte diferit în urmă cu 20 de ani. E fals.

(D-voastră ați face același lucru pe care l-a făcut dl profesor Pleșa?) Da. Din păcate, foarte puține cadre didactice se mai preocupă de astfel de materiale pentru studenți, majoritatea sunt preocupate a publica articole științifice, care au ISBN, care sunt recunoscute internațional și care-i ajută în promovare. Există foarte multă ipocrizie și mult mai mult egosim decât înainte.

– Există totuși, din fericire și persoane autorizate, cu știință și competență, care pot judeca astfel de lucruri. Acele persoane nu sunt la fel de vocale.

(Instituțional, ar trebui să se facă o analiză?) Da, instituțional, de către cei cu competență, e necesară o analiză serioasă. (La nivelul Universității de Științe Agronomice, la nivelul Consiliului Național de Etică?) Consiliul Național de Etică se ocupă cu analiza lucrărilor științifice. Un îndrumător de lucrări practice nu este o lucrare științifică, nu are ISBN, e un material destinat uzului unui număr de 30-40-50 de studenți. Sunt materiale realizate prin litografiere, multiplicare. Sunt notițe, sunt instrucțiuni copiate, multiplicate, pe care le pui la dispoziția studenților pentru a le folosi în procesul didactic.

(Președintele Consiliului Național de Etică spune că se poate sesiza, în acest caz, Consiliul) Fiecare poate spune ce consideră. (Deci considerați că nu se poate sesiza, că nu este bază legală) Atâta vreme cât cunoaștem baza legală, avem opinii. Există comisii de etică la nivelul universităților. Rolul lor este clar definit și pentru toate astfel de sesizări este, în primul rând, comisia de etică de la nivelul universității. (Și după aceea mai există un alt nivel, pe actuala legislație?)Pe actuala legislație, pentru îndrumătoare de lucrări practice, nu știu să existe un alt nivel. CNADTCU se ocupă cu tezele de doctorat și tezele de abilitare. De aceea trebuie completat cadrul legislativ. Să existe o comisie națională de etică, care să fie o instanță de apel, pentru orice sesizare în urma analizei comisiilor de etică din universități.

(Ați discutat cu premierul Ciucă, cu șeful d-voastră de partid, cu președintele Iohannis, pe acest subiect?) Nu văd care este amestecul domnului președinte într-o astfel de situație hilară. Cu premierul da, trebuie să discut acest lucru, când se va întoarce în țară.

(Vă veți confrunta și cu o moțiune, dar și un coleg de Coaliție care spune că e problema PNL-ului dacă păstrează un om asupra căruia planează o astfel de pată) Libertatea de exprimare este garantată, doar că oamenii se mai uită și la cine spune. (E o problemă cu domnul secretar de stat care a spus acest lucru?) Domnul secretar de stat … cred că PSD-ul are sute de mii de membri. Intervenția domnului secretar de stat a fost absolut penibilă. De habarnism.

(V-ați gândit vreodată, ca în urma acestor acuzații, să faceți un pas în spate?) Întotdeauna mă gândesc că, de când vorbim de România Educată, că niciun efort nu e prea mare pentru a susține aceste legi care sunt în interesul a milioane de copii și tineri. Faptul că un astfel de subiect acaparează spațiul public în detrimentul subiectelor precum: salarizare profesori, masă caldă, funcționare școli pe timp de iarnă, reducerea abandonului școlar … nu mai avem, dintr-odată probleme, avem probleme cu un îndrumător de lucrări practice de acum 20 de ani.

(Vă considerați o țintă?) Evident că da.

Despre Legile Educației:

– au fost integrate toate amendamentele luate în considerare în procesul de consultare publică. Proiectele celor două legi arată altfel, mult mai bine, în urma consultării. A fost clarificată situația cluburilor sportive, cluburilor copiilor și a palatelor copiilor. Care vor fi unități de educație extrașcolară, iar toți angajații acestor structuri își vor păstra statutul de cadru didactic.

(La admiterea în colegii se mai schimbă ceva, rămâne după Evaluarea Națională?) Din dezbatere publică, a reieșit după Evaluarea Națională. A reieșit și nevoia ca subiectele să fie elaborate la nivel național, de către instituții care sunt dincolo de orice îndoială. Alte amendamente: să fie discipline, pe lângă Limba Română și Matematică, pentru constituirea unor clase de Științele Naturii, de exemplu, liceul respectiv să aibă dreptul de a organiza o probă la Chimie sau Biologie. La clase de Informatică, o probă de Informatică. Colegiile pot să nu apeleze deloc, pot să aibă o singură clasă din 10 care să facă obiectul acestui concurs propriu de admitere, e libertatea de alegere. Cele mai multe dintre colegii merg pe ideea organizării unor clase cu o pondere de maxim 10-40%.

– Nu a fost reținut amendamentul cu calificative la religie. Însă a fost reținut amendamentul cu diversificarea calificativelor, pe patru trepte, în loc de două trepte – admis și respins. Adică vor fi Foarte bine, Bine, Satisfăcător și Nesatisfăcător. Mult peste 90% sunt medii anuale de 10, de 9.50 și 9.00. 96% din note sunt pe 3 paliere – 10, 9.50 și 9.00. Al patrulea palier este sub 9.00, adică poate fi și 8.50. Această măsură vine cu realizarea portofoliului educațional. Presiunea notei este importantă. Toată lumea vrea să ia 10.00. Asta e un lucru rău și pentru profesori și pentru elevi. Având calificative, nu pot fi luate în calculul mediilor, presiunea scade. Presiunea scăzând, îmi place să cred că mai mulți copii vor participa la aceste discipline, fără teama de a obține o notă mică care să le strice media.

(Faptul că ați renunțat la ponderea notelor la admitere la liceu, aveți un feedback?) Este foarte bun pe acest subiect. Toată lumea știe și nimănui nu-i convine să intre în competiție elevi cu aceeași notă, în spatele notei stând competențe total diferite. Nota 10 într-un colegiu care dă olimpici nu are, în spate, același nivel de pregătire, aceleași competențe, precum nota 10 dintr-o școală în care nimeni nu ia Evaluarea Națională sau Bacalaureatul. Și atunci creează o competiție mai echitabilă.

– Matematica face parte din acel pachet de itemi care va verifica competențele generale. Va fi corect ponderat, o pondere de circa 40% să fie itemi din matematică.

– actualul proiect al legii Învățământului Superior nu mai prevede posibilitatea de renunțare voluntară la titlul de doctor.

Despre amnistierea plagiatului

– amnistierea plagiatului este o sintagmă pe care o folosiți d-voastră. La nivelul Legii Învățământului Superior există obligația preluării deciziei Curții Constituționale care are caracter general obligatoriu. Adică în proiectul Legii învățământului Superior se va regăsi exact conținutul deciziei Curții Constituționale. (Adică acela cu trei ani, da?) Eu cred, fără să am cunoștințe juridice, că decizia CCR se referă la un termen mai scurt de trei ani, termenul propus inițial. Sunt preluate formulările din decizia CCR. Decizia Curții Constituționale este publicată, o poate citi oricine, se va publica proiectul Legii Învățământului Superior. Prefer s-o spună cei cu pregătire juridică. Eu sunt dintre puținii care urăsc sintagma: Eu la chestia asta nu mă pricep, dar părerea mea este că … Mulți se pricep la toate. Nu sunt din acea categorie, să se uite la decizia CCR.

Despre adoptarea Legilor Educației

– până la sfârșitul acestui an, ele (proiectele de legi ale Educației) trebuie să fie adoptate în Parlament și promulgate. Dacă nu se va întâmpla acest lucru, nu se vor putea schimba nici planurile cadru, nici curriculum, în așa fel încât să respecte prevederile legii: cel puțin 50% trunchi comun, 20% discipline de specialitate și până la 30% curriculum la decizia școlii. Și vom pierde încă un an. Este nevoie de timp și de legislație subsecventă. Dacă nu se adoptă și nu se promulgă anul acesta, sunt foarte îngrijorat și foarte pesimist. E un mesaj clar pentru toți cei preocupați de educația din România. Parlamentul va decide care este calea de adoptare. Sunt foarte convins că nu poate fi vorba de o asumare. E decizia Parlamentului. Sunt convins că nu vor fi prin asumare. Rămân celelalte două posibilități.

Masa caldă:

– Până acum, vreme de 6 ani, s-a pilotat acest program la nivelul a 150 de școli. Anul acesta am început cu 300 de școli. Acest program care este bugetat cu 354 de milioane de lei, poate fi aplicat în 300 de școli, ulterior am adăugat alte 50 de școli. Iar în această seară am avizat un proiect de OUG prin care creștem numărul școlilor cu încă 100 de școli. Deci vor fi în total 450 de școli. De 3 ori mai multe decât în anii trecuți. Există și o creștere a alocației zilnice pentru hrană la valoarea de 15 lei. Pentru o masă. Până acum a fost 7 lei și 10 lei maximum. Puteți compara cu cuantumul din spitale, unde alocația este 22 de lei pe zi pentru trei mese.

– Această masă caldă poate avea ca alternativă un pachet alimentar.

– Cel mai devreme la jumătatea lunii octombrie  vom avea această suplimentare a numărului de școli.

Abandonul școlar:

-sunt semnate de către toate părțile 1402 contracte în Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar. La nivelulk fiecărei școli, există un buget aprobat, în funcție de numărul de elevi, poate să meargă până la 200.000 de euro + TVA. Este împărțit diferit în fiecare școală. Există un plafon de 35%, de exemplu, pentru cheltuieli care cuprind o masă în școală. Există buget și pentru participarea elevilor în tabere și excursii. Și pentru plata profesorilor pentru activități remediale. Fiecare școală a fost lăsată să aleagă modul în care-și împarte bugetul în funcție de nevoile elevilor din acea școală.

– acum începe să fie aplicat acest program. Urmează și runda a doua. Vom avea circa 3.000 de școli care vor primi finanțare pentru reducerea abandonului școlar. E pentru prima oară când acest program este atât de flexibil, atât de adaptabil, potrivit cu problemele din fiecare școală.

Frigul în școli:

-Guvernul asumă plata diferențelor cu privire la costul energiei.

-mâine inspectorii școlari au termen de raportare cu privire la încadrarea în bugetul de utilități al fiecărei școli. Semnalele pe care le avem sunt că puține sunt acele școli care solicită ajutor pe motiv că nu se încadrează în bugetul pe care-l au. Puține sunt acele școli care au estimat că nu se vor încadra în buget. Este un exercițiu greu de făcut, dependența de condițiile meteo este foarte mare, nu știm cât de frig va fi. Guvernul României plătește diferența dintre costul plătit de anul trecut și costul de anul acesta, pentru toate școlile, universitățile și spitalele.

– E nevoie să fie discutat acest tablou cu Ministerul Finanțelor și cu cel al Dezvoltării, să fie analizate justificările pentru cererile de suplimentare buget și să se ia o decizie.

Consumul de droguri:

– există o doză de ipocrizie, preferăm să întoarcem capul și să ne prefacem că acest fenomen nu există. Or acest fenomen există și este foarte grav.

– Mecanisme specifice vor fi puse în practică prin semnarea, poate chiar săptămâna viitoare, a unui ordin comun ME-MS-MAI. Să instituim un program pilot care să demareze chiar în luna noiembrie, de sensibilizare, de formare a directorilor de școli, pentru a înțelege gravitatea fenomenului, și de recunoaștere și de abordare a acestor situații. Este o necunoaștere generalizată a acestui fenomen. Începem cu formarea directorilor din acele școli care sunt cele mai predispuse consumului de droguri. Poți să faci acest lucru pe baza informărilor de la Ministerul de Interne, în școlile despre care MAI știe că există predispoziție pentru astfel de situații. Școlile, bine identificate. Partea de combatere revine Ministerului de Interne.

– controale antidrog, testări inopinate – este o problemă juridică foarte mare, e mai complicată ca la testarea anti-Covid.

––––––––––––––––––––––––––––––

CONTEXT

Luni, jurnalista Emilia Sercan, de la PressOne, a publicat o investigație în care arată că Sorin Cîmpeanu și-ar fi atribuit cea mai mare parte a unei lucrări universitare pentru uzul studenților. De la nouă pagini, în ediția din 2000, actualul ministru apare ca autor pentru 92 de pagini, șase ani mai târziu. Sorin Cîmpeanu neagă acuzațiile și se declară hărțuit. El s-a confruntat cu suspiciuni de plagiat și în privința tezei de doctorat.

Jurnalista Emilia Sercan susține că, în ediția din 2000 a unei lucrări universitare cu titlul „Irigații, desecări, combaterea eroziunii solului. Irigarea culturilor”, Sorin Cîmpeanu figurează ca autorul a două din cele 30 de capitole. În ediția din 2006, însă, numele actualului ministru apare în dreptul a încă 13 capitole. Emilia Sercan spune că, în 2000, acestea, sub o formă aproape identică, fuseseră semnate de alți doi profesori universitari. În replică, ministrul spune că lucrarea e un simplu material didactic pentru un grup mic de studenți.

Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației: „Este vorba de îndrumătoare de lucrări, de caiete de seminar, care nu au ISBN, ca să lămurim – este vorba despre un colectiv de cadre didactice la fiecare disciplină, de preluare a acestei discipline, că se face schimbul de generații. E vorba de felul în care se lucra cu profesorul Ioan Pleșa, îndrumătorul meu de doctorat. Sunt hărțuiri care datează de multă vreme. Am înțeles că obiectivul principal al acestui articol e blocarea legilor Educației”.

Proteste și moțiune în Parlament

Acuzaţiile de plagiat la adresa ministrului Educației au stârnit un val de reacţii negative în mediul academic și nu numai.

Universitatea București a cerut o analiză serioasă și urgentă care să fie realizată de instituțiile abilitate, în afară oricăror presiuni: „Condamnăm orice acțiune care încalcă etică și integritatea academică”, au precizat reprezentanții Universității.

Șapte persoane au prostestat, marți, timp de o oră în fața Ministerului Educației și i-au cerut demisia ministrului. În replică, ministrul i-a făcut „habarnişti în educaţie” pe cei care îl acuză furt intelectual.

Între timp, USR a depus o moţiune simplă împotriva ministrului Educației, alături de partidul Forţa Dreptei: „Am depus moțiune împotriva ministrului plagiator Cîmpeanu, la trei luni după ce a fost o altă moțiune simpluă împotriva acestui ministru, iar în trei luni a reușit domnul Cîmpeanu o mare contraperformanță: de unde era doar apărătorul plagiatorilor, s-a dovedit că era și dânsul plagiator, dânsul făcea legi ca să scape de aceste acuzații. Cei care vor un învățământ care să țină copiii în țară trebuie să voteze săptămâna viitoare în Parlament pentru această moțiune simplă”, a acuzat deputatul USR Ionuț Moșteanu.

Temperatura la ore

Școlile nu se vor închide și nici nu vor trece în sistem online din cauza facturilor la încălzire și energie electrică. Este anunțul făcut de ministrul Educației, după ce primarii din mai multe localități le-au cerut directorilor de școli să facă economii. Și chiar au recomandat ca temperatura în clase să nu depășească 20-21 de grade. Și universitățile caută soluții pentru a reduce costurile. Multe vor opta și pentru cursuri online.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite