Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.

Medicul Radu Zamfir: Domnul Iovan era prins între fiarele avionului. Datorită lui suntem în viaţă

Un avion de mici dimensiuni al Şcolii de aviaţie care efectua un zbor de urgenţă de la Bucureşti la Oradea a încercat o aterizare forţată şi s-a prăbuşit luni într-o zonă montană din judeţul Cluj. Aeronava care urma să transporte organe prelevate pentru transplant avea la bord doi piloţi şi cinci cadre medicale. Echipele de salvare au ajuns la ei după mai bine de 5 ore de căutări. Frigul şi timpul de aşteptare au luat două vieţi: pilotul comandant Adrian Iovan şi un medic rezident. La Spitalul Elias din Bucureşti a avut loc marţi dimineaţa o conferinţă de presă privind starea medicului Valentin Calu, transmisă în direct pe TVRNews. Şi conducerea Institutului Fundeni a făcut declaraţii de presă, transmise în direct pe TVRNews.

21 Ianuarie 2014, 08:46 (actualizat 21 Ianuarie 2014, 20:45) |
Dr. Zamfir Radu

Medicul Radu Zamfir de la Institutul Fundeni, unul dintre cei cinci supravieţuitori ai accidentului aviatic de luni după-amiază din Apuseni, a declarat că datorită pilotului Adrian Iovan sunt cinci oameni în viaţă, după ce aeronava a intrat în ceaţă, a pierdut înălţime şi a pierdut un motor.

Medicul Zamfir a fost externat la cerere, pe propria răspundere, din spitalul de urgenţă din Cluj şi a ajuns la Bucureşti cu un avion, unde a susţinut o conferinţă de presă.

VIDEO
Primele declarații ale dr. Radu Zamfir
ACTUALIZARE 15.37 Declaraţiile medicului Radu Zamfir:

  • Totul a decurs iniţial bine, pe parcursul trecerii munţilor a survenit un val de ceaţă
  • Avionul a givrat, a pierdut în înălţime, a pierdut un motor
  • A durat ceva până să fim găsiţi
  • Ne-am descurcat cum am putut, încercând să îi ajutăm pe toţi
  • Domnul Iovan era prins între fiarele avionului,  am încercat să-l descarcerez iniţial, ulterior a devenit inconştient
  • Nu am reuşit să îl scoatem. Datorită lui suntem în viaţă
  • Când am văzut copacii, am realizat că o să ne prăbuşim
  • I-am ajutat pe ceilalţi  extrăgându-i din avion şi acordându-le primul ajutor
  • Studenta nu părea conştientă
  • Lucrurile s-au desfăşurat în aşa fel încât îmi e greu să vă povestesc cursiv
  • Întrebat dacă erau şanse mai mari de supravieţuire dacă erau găsiţi mai repede : E greu de spus
  • Toată lumea şi-a dat silinţa să facă ce a putut
  • Am sunat la 112. Apoi am fost sunat de alţii care erau implicaţi în salvare. Am încercat să transmit coordonatele
  • În avion suntem puşi de pilot în funcţie de centraj
  • Copaci printre ceaţă, asta am văzut
  • VIDEO
    Radu Zamfir, primele declarații
    Nu se putea ajunge decât cu pasul acolo
  • Eu am mers susţinut de cineva
  • Până să ajungă echipele am încercat să o resuscitez pe studentă. Avea semne vitale, dar nu părea conştientă
  • Cred că au avut toţi un moment de abolire a conştienţei
  • Coordonatele le-am transmis imediat cum mi-a explicat cineva cum se transmit. Nu ştiu să vă spun cu cine am vorbit
  • Imediat cum am văzut că nimeni nu avea nevoie de mine în acel moment, m-am preocupat să sun, să anunţ
  • Dvs aţi spus că au trecut 6 ore, mie mi s-a părut că a fost jumătate de oră
  • Întrebat dacă a fost prăbuşire sau aterizare forţată: Când un avion pierde altitudine şi intră în nişte copaci, cum o consideraţi?
  • Întrebat dacă în 2012 a trecut printr-un incident similar: nu e adevărat
  • Întrebat dacă e cineva vinovat de ce s-a întâmplat: nu cred
  • Numai dacă n-ai simţ de conservare nu ţi-e frică
  • Acum am venit cu avionul. Cu inima deschisă nu m-am urcat (în avion, n.red), dar m-am urcat
  • Întrebat cât timp a fost conştient pilotul: un sfert de oră, 20 de minute
  • Am avut şi eu la un moment dat ameţeli, am crezut că o să leşin, dar nu s-a întâmplat

VIDEO
Starea victimelor, la ora 15:00
ACTUALIZARE 15.08 Declaraţii la Spitalul de Urgenţă Cluj privind starea pacienţilor

  • Medicul Radu Zamfir a fost externat la cerere, pe propria răspundere. A fost preluat de o ambulanţă pe aeroportul din Bucureşti
  • Trei pacienţi au fost supuşi unor inteenţii chirurgicale
  • Evoluţia post-operatorie este fără complicaţii
  • Pacientul cu starea cea mai gravă este copilotul

ACTUALIZARE ORA 14.00 Medicul Radu Zamfir, de la spitalul Fundeni, a părăsit spitalul din Cluj şi va sosi la Bucureşti. Ceilalţi medici rămân internaţi, deocamdată, la Spitalul de Urgenţă din Cluj.

Reprezentanţii Spitalului Judeţean de Urgenţă din Cluj-Napoca au anunţat, marţi dimineaţă, într-o conferinţă de presă, că toate cele cinci victime ale accidentului aviatic, aflate la terapie intensivă, sunt conştiente şi stabilizate hemodinamic şi respirator.

VIDEO
Conferință de presă, Spitalul Județean Cluj
Reprezentanţii Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă (SCJU) din Cluj-Napoca au anunţat, într-o conferinţă de presă, că cele cinci victime ale accidentului aviatic, care au vârste cuprinse între 23 şi 46 de ani, au traumatisme cervicale, cranio-cerebrale, contuzii şi, în particular, traumatisme toracice sau de membre, iar starea lor este stabilă.

"Au fost făcute intervenţii chirurgicale de închidere a fracturilor închise şi pentru reducedrea luxaţiilor. Victimele sunt conştiente, stabile hemodinamic şi respirator", a spus Cristina Ghervan, directorul medical al SJU Cluj.

Potrivit acesteia, "echipa medicală a adus la cunoştinţa aparţinătorilor situaţia medicală a fiecărui pacient".

ACTUALIZARE 11.30 Declaraţii la Spitalul Fundeni

VIDEO
Declarații Radu Deac, director executiv Agenția Națională de Transplant
Radu Deac, director executiv Agenţia Naţională de Transplant:

  • Activitatea de transplant este o activitate salvatoare de viaţă greu de egalat în medicină
  • Are un caracter profund de urgenţă atât prin graviteta stării de sănătate a pacienţilor cât şi prin condiţiile legate de donator, distanţă, condiţii meteo etc
  • Momentul de transport ne-a creat întotdeauna emoţii pentru că intervine neprevăzutul, cum sunt condiţiile meteo
  • Urgenţa cazului ne obligă să acceptăm riscuri pe care poate în alte condiţii nu le-am accepta
  • Nu ne putem permite să întrerupem această activitate
  • Eroul este pilotul principal al aeronavei, care a salvat viaţa celorlalţi
  • Amintesc activitatea doctorului Zamfir
  • doctorul Zamfir a dovedit calităţile nu doar ale unui medic de excepţie, ci ale unui om de excepţie
  • La ministerul Sănătăţii am monitorizat evoluţia evenimentelor. Pe lângă partea medicală, ne lipsea elementul esenţial: descoperirea şi recuperarea echipei
  • La fiecare teolefon ni se spunea "nu gvedem niciun semn"
  • Dr Irinel Popescu a avut legătura permanentă cu dr Zamfir, de la care am obţinut informaţii preţioase
  • Partea fericită este că membrii echipei sunt în siguranţă
  • Au sprijinul nostru moral
  • Suntem alături şi de familiile celor pe care i-am pierdut
  • Acest eveniment nu poate afecta activitatea de transplant, aceasta trebuie să continue.
  • Dacă peste o oră se declanşează o alarmă, vom proceda la fel, cu mai multă grijă pentur echipaj
  • Este în curs de desfăşurare o anchetă, nu vreau să anticipăm sau să spunem lucruri pe care nu le putem dovedi

VIDEO
Declarații Irinel Popescu, șef Clinica de Chirurgie și Transplant Hepatic
Declaraţii Irinel Popescu:

  • La Oradea era o donatoare de 62 de ani
  • Am declanşat procedura de trimitere a echipei de prelevare
  • Decizia finală de utilizare a ficatului este luată împreună cu şeful echipei de prelevare după ce examinează aspectul ficatului
  • De aceea avem unele probleme legate de o astfel de situaţii.
  • Au fost situaţii în care odată ce s-a deschis să se constate că ficatul nu poate fi folosit pentru transplant
  • Un astfel de ficat poate să nu funcţioneze
  • Luăm decizia încercând să dăm şanse maxime şi refuzând organele care nu sunt în condiţia de a funcţiona
  • De multe ori avem doi potenţiali primitori
  • Un ficat despre care am decis că poate fi utilizat poate fi un ficat perfect. Acum această situaţie era puţin probabilă, fiind o femeie de 62 de ani. Noi avem un pacient care are nevoie de un ficat perfect
  • Ori de câte ori avem un ficat la limită, alegem o altă categorie de primitori, un bolnav cu cancer hepatic. Bolnavii cu cancer hepatic nu sunt într-o stare atât de gravă. La ei gravitatea este faţă de evoluţia cancerului. la asemenea cazui păutem folosdi un ficat care nu e perfect
  • În cazul de ieri, am considerat că prima optiune va fi pacienta cu cancer
  • Echipa de prelevare merge la spitalul la care este donatorul şi începe operaţia de prelevare
  • Echipa de terapie intenesivă urmează să vadă candidaţii
  • Din momentul în care echipa de prelevare a ajuns în spital până în momentul implantării  ficatului este mai bine să nu treacă mai mult de 8 ore. De aici începe cursa contracronometru.
  • Condiţiile de iarnă şi de ceaţă sunt din cele mai nefavorabile
  • Orice donator pierdut este o şansă în minus pentru pacienţi
  • Avem obligaţia ca atunci când spitalul anunţă un donator, să evaluăm donatorul
  • Echipa de transplant renal de la Cluj a mers mai departe cu prelevarea

VIDEO
Declarații Carmen Orban, managerul Institutului Fundeni
Declaraţii Carmen Orban, managerul Institutului Fundeni:

  • Mulţumim tuturor oamenilor de bine care au ajutat la salvarea colegilor noştri
  • Mulţumesc dr Radu Zamfir care a dovedit spirit de echipă şi că este un medic pregătit pentru a salva vieţi
  • A arătat că pentru el este important ca colegii lui să fie în siguranţă
  • Este cel care a participat la resuscitarea colegei noastre

Toate cele cinci persoane rămase în viaţă în urma accidentului aviatic  de luni  au fost transportate la Unitatea de Primiri Urgenţe Cluj, unde vor rămâne pentru îngrijiri medicale.

Medicii de la spitalul de urgenţă din Cluj au declarat că toate cele 5 victime sunt stabile, conştiente şi sunt monitorizate.

Medicul Dana Safta de la Spitalul Elias din Bucureşti a declarat că dr. Valentin Calu, care are mărci traumatice la nivelul toracelui, fractură de corp vertebral şi este în stare de şoc,  este stabil.

Nu se pune problema transportului către casă, a mai spus Dana Safta.

Medicii de la Spitalul din Cluj au declarat că următorul buletin medical va fi transmis la ora 15.00.

Conducerea Institutului Fundeni face o declaraţie de presă, marţi, la ora 11.30, despre starea de sănătate a medicului Radu Zamfir, unul dintre răniţii în accidentul aviatic din Munţii Apuseni.

VIDEO
Declarații la Spitalul Elias
ACTUALIZARE ORA 10.05 Declaraţii la Spitalul Elias din Bucureşti privind starea medicului Valentin Calu:

  • Dr Valentin Calu este stabil
  • Are mărci traumatice adresate mai ales toracelui
  • Are o fractură de corp vertebral
  • este în stare de şoc
  • Marţi dimineaţă s-a făcut a doua evaluare
  • Miercuri dimineaţă urmează a treia evaluare
  • Nu se pune problema transportului azi (marţi) către casă
  • Până mâine nu vom avea informaţii precise privind revenirea acasă
  • toate echipele care au intervenit au reuşit să îi aducă în condiţii sigure până la primu mijloc de transport
  • Salvarea lor a fost apariţia acelor voluntari, a acelor localnici care au ajuns primii
  • Ieri de dimineaţă  (luni, n.red) domnul doctor a fost în spital.
  • Prelevarea de organe, acest program în care era medicul,  era un voluntariat

ACTUALIZARE ORA 10.00: Medicii de la spitalul judeţean din Cluj susţin o conferinţă de presă privind starea răniţilor în accidentul aviatic.

Directorul Spitalului clinic de urgenţă Cluj:

  • Au fost întreprinse intervenţiile chirurgicale de urgenţă, terapia durerii
  • Cele 5 victime sunt stabile şi conştiente. Sunt în continuare în monitorizare.
  • Din momentul apelului s-a realizat mobilizarea echipajelor SMURD din mai multe judeţe
  • s-au preluat 5 victime cu vârste între 23 şi 46 de ani, cu traumatisme
  • După evaluare s-a trecut la manevele de urgenţă după care s-a luat decizia transportului către Spitalul de Urgenţă din Cluj
  • Au fost internate victimele la terapie intensivi

Declaraţii managerul Spitalului Judeţean Cluj:

  • La nivelul spitalului judeţean Cluj au fost realizate toate pregătirile pentru cele 5 victime
  • Regretăm profund dispariţia celor două persoane
  • Mulţumim corpului medical implicat în acest eveniment

VIDEO
Starea răniților în accidentul aviatic din munți
Copilotul Răzvan Petrescu este în stare critică şi trei medici au fracturi multiple. Doar medicul Radu Zamfir, care a sunat la 112, este în stare relativ bună si are răni superficiale, a transmis corepondentul TVR Mihaela Creţu pentru Telejurnalul matinal.

Pilotul comandant şi asistenta, studentă în anul V la Institutul de Medicină Militară din Bucureşti, şi-au pierdut viaţa în urma accidentului.

La Unitatea de Primiri Urgenţe din Cluj au venit în noaptea de luni spre marţi toţi medicii, asistentele şi personalul auxiliar din ambele schimburi, iar autorităţile locale s-au pregătit să trimită răniţii mai grav cu un avion militar la Bucureşti.

VIDEO
Starea celor 5 răniți
Avionul de mici dimensiuni al şcolii de aviaţie care efectua un zbor de urgenţă de la Bucuresti la Oradea a încercat o aterizare forţată şi s-a prăbuşit într-o zonă montană din judeţul Cluj.

În localitatea Fântânele din judeţul Cluj, în apropierea Lacului Jurcuţa, a intervenit o problemă, iar pilotul Adrian Iovan a încercat să aterizeze.

Supravieţuitorii au povestit că aripile avionului au îngheţat, iar pilotul a încercat o manevră de degivrare. A coborât mult, dar aeronava a intrat în ceaţă. Tot ce îşi mai amintesc este vârful unui brad.

VIDEO
Operațiune dificilă de salvare. Corespondenţă de la Andrei Biro
Primele cercetări arată că pilotul ar fi încercat să aterizeze pe un drum, însă n-a reuşit, iar avionul s-a prăbuşit în mijocul pădurii. Aeronava efectua acest zbor la vedere, la joasă înălţime, fără ajutorul controlorilor de trafic aerian.

SMURD a trimis la faţa locului un elicopter de la Târgu Mureş şi 5 ambulanţe. Din cauza condiţiilor meteo, elicopterul SMURD s-a întors la bază.Sprijinul localnicilor a fost vital în operaţiunile de căutare, mai ales ca două maşini au rămas împotmolite pe un drum forestier plin de noroi. Marţi  continuă ancheta autoritătilor pentru a stabili cauzele prăbuşirii avionului, a transmis corespondentul TVR Andrei Biro.

Avionul prăbuşit era folosit în misiuni medicale, pilotul avea o experienţă de peste 16 mii de ore de zbor

VIDEO
Avionul prăbușit era folosit în misiuni medicale
Avionul şcolii de aviaţie efectua un zbor pentru SMURD. A plecat de la Aeroportul Băneasa la ora 13.35 şi trebuia să aterizeze la ora 16.00 la Oradea pentru a preleva organe pentru un transplant.

La Bucureşti şi Cluj, trei pacienţi grav bolnavi aşteptau să primească ficatul şi rinichii şi doi sperau să vadă din nou datorită unui transplant de cornee. Aparatul de zbor avea la bord doi piloţi şi cinci cadre medicale. Problema a apărut în momentul în care avionul se afla deasupra localităţii Jurcuţa din Cluj, în apropierea lacului Fântânele, iar pilotul a fost nevoit să aterizeze forţat.

În momentul accidentului, aeronava zbura la joasă înălţime, din cauza ceţii, fără ajutorul controlorilor de trafic aerian.

Avionul Britten Norman Islander era folosit adesea în scopuri medicale deşi depăşise 45 de ani. Celălalt avion pentru misiuni umanitare, Seneca, are şi el peste 20. Toamna trecută, la un zbor Arad-Bucureşti, piloţii au fost nevoiţi să decoleze pe o vreme cumplită şi au fost la un pas să nu treacă munţii, dar au riscat ca să nu piarda ficatul pe care-l duceau la Fundeni.

Medicii români au făcut anul trecut, cu cele două avioane recondiţionate, de trei ori mai multe curse umanitare ca înainte. Culmea este că, între timp, un avion nou nouţ care a costat un milion de euro nu a făcut nicio cursa pentru transportul organelor. Este un aparat de zbor performant, ultra-rapid, utilat pentru transport umanitar. Aeronava americană, cumpărată din Austria cu banii strânşi de la românii care au direcţionat 2 la sută din impozitul pe venit către SMURD, a fost folosită până acum exclusiv pentru transportul pacienţilor.

Deşi secretarul de stat Raed Arafat spunea încă din iulie anul trecut că avionul va sta şi la dispoziţia echipelor de prelevare, acest lucru nu s-a întâmplat.

Aeronava Britten Norman Islander avea toate actele şi verificările la zi, susţine ministerul Transporturilor, iar piloţii aveau licenţe valabile.

Pilotul comandant Adrian Iovan avea, la 54 de ani, o experienţă de peste 16 mii de ore de zbor şi lucrase ani la rând pentru TAROM, iar copilotul Răzvan Petrescu este angajatul Şcolii de Aviaţie.

Ministrul de Interne, Radu Stroe: Pe un versant cu ceaţă, ninsoare, cu păduri de brazi, localizarea este o problemă

VIDEO
Ministrul de Interne spune că localizarea este dificilă pe munte
Ministrul Afacerilor Interne,  Radu Stroe, susţine că avionul a fost localizat atât de greu din cauza problemelor tehnice. Ministrul aşteapta, marţi dimineaţa, raportul inspectorului general al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă.

Pentru localizarea epavei avionului, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Cluj a apelat la Serviciul de Telecomunicaţii Speciale şi SRI. Ministrul spune că este mulţumit de cum au lucrat jandarmii, poliţiştii şi cei de la ISU Cluj. În ajutorul lor a venit şi armata.

Ministerul Afacerilor Interne, IGS-ul în speţă, poliţia sau jandarmii nu dispun de tehnic necesară pentru localizarea, de pildă, a unei epave. Îmi reproşez că au murit  doi oameni şi pentru asta suntem foarte trişti...Poate că şi asta devine o învăţătură de minte, a declarat Radu Stroe..

"Structurile din cadrul MAI au acţionat corespunzător, în limita atribuţiilor şi cu tehnica pe care o au la dispoziţie. De fapt, nu au tehnică privind localizarea. Aici a fost problema. Pe o şosea, pe un drum plat, localizarea este simplă, pe un versant cu ceaţă, ninsoare, cu păduri de brazi, era o problemă”, a declarat ministrul.

Radu Stroe consideră că este nevoie ca toate elicopterele şi maşinile salvamontiştilor să fie doatate cu un cip, cu rol de cutie neagră, care să emită semnale continue, astfel încât să poată fi localizate de la distanţe mari.

O anchetă a ministerului Transporturilor şi a Inspectoratului Aviaţiei Civile va stabili dacă a fost vorba de o prăbuşire a avionului sau o aterizare forţată.

Givrajul (îngheţ), cauză posibilă a  căderii avionului

VIDEO
Degivrarea, posibilă cauze
Operatiunea de degivrare (înlăturarea stratului de gheaţă, n.red) poate fi o cauză a accidentului aviatic produs luni după amiaza în Cluj.

Expertul în aviaţie Sorin Stoicescu spune, însă, că vom avea tabloul complet despre ce s-a întâmplat atunci abia după audierea copilotului. El ştie cel mai bine ce manevre s-au făcut în timpul zborului.

"Este una din ipoteze, să fi fost givrajul. Datorită faptului că copilotul este în viaţă, el va putea spune cu precizie car au fost manevrele şi ultimele avoluţii ale aeronavei. Pe de altă parte, Comisia de investigaţie de la Ministerul Transporturilor va stabili clar cauza cea mai probabilă a producerii acestui eveniment. Este cert că pilotul a luat legătura cu organelle de traffic şi a solicitat să coboare sub plafon, bănuiesc, pentru că nu avea vizibilitate", spune a declarat Sorin Stoicescu pentru Telejurnal.

Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ACTUALITATE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 32°C 33°C
IASI 34°C 35°C
CLUJ 32°C 29°C
CONSTANTA 30°C 29°C
CRAIOVA 30°C 31°C
BRASOV 28°C 30°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 16 Iunie 2019, 06:17
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 14-06-2019
Deschidere: 8477.19
Maxim: 8532.36
Mimim: 8475.81
Variatie: 0.32%
TLV
2.31
0.43%
SNG
32.00
0%
FP
1.00
0.49%
BRD
11.98
0.84%
SNP
0.38
1.86%
SNN
10.52
1.13%
SIF5
2.10
0%
TBM
0.35
3.19%
EL
10.90
1.4%
CEON
0.35
2.62%
ARHIVĂ ȘTIRI